Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla parannetaan verkkosivustojen, verkkokauppojen ja muiden verkkopalveluiden sisällön löytymistä hakukoneilla.

Miksi hakukoneoptimointi on niin tärkeää lähes minkä tahansa toimijan kannalta? Yksinkertaisesti siksi, että valtaosa ihmisistä hakee tuotteita ja palveluita googlettamalla. Ja näistä ihmisistä suurin osa selaa vain ensimmäisen sivun hakutulokset. Hakukoneoptimoinnilla vaikutetaan juuri näihin hakukoneiden luonnollisiin hakutuloksiin.

Hyvin toimiessaan hakukoneoptimointi tuottaa verkkosivustolle tai verkkokauppaan enemmän laadukasta liikennettä ja parantaa tuloksia. Maksettuihin mainoksiin verrattuna kävijät pitävät luonnollisia hakutuloksia luotettavina ja näiden linkkien kautta sivustolle tuleekin usein aidosti kiinnostuneita kontakteja.

Kolme varminta tapaa vaikuttaa löydettävyyteen

Hakutuloksiin voidaan vaikuttaa monin eri keinoin. Nämä keinot voidaan jakaa karkeasti kolmeen eri osa-alueeseen: verkkopalvelun sisältöjen kehittäminen, teknisen toteutuksen kehittäminen sekä linkkisuosion kasvattaminen.

1. Verkkosivuston sisältörakenne ja sisältö

Hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen alkaa tiedolla. Mitä yrityksen tuotteiden ja palveluiden myynnin kannalta merkityksellisiä hakusanoja ihmiset käyttävät? Kuinka paljon hakuja on? Selvityksen perusteella kehitetään sisältörakennetta ja sisältöjä.

Tavoitteena on aina toteuttaa sisältökokonaisuus, joka vastaa mahdollisimman hyvin ihmisten tekemiin hakuihin. Hakukone ymmärtää ensisijaisesti tekstisisältöä, jonka on oltava riittävän laadukasta ja laajaa. Jos hakukone ei niin sanotusti saa kiinni sisällöstä, se ei myöskään ohjaa sinne kävijöitä.

Itse sisällön lisäksi kannattaa panostaa myös sivun niin sanottuun metakuvaukseen. Meta description on teksti, joka näkyy hakutulossivuilla otsikon alla. Hyvä metakuvaus tekee hakutuloksesta kiinnostavamman, ja kasvavat klikkausmäärät saavat hakukoneen nostamaan sivua ylemmäs hakutuloksissa.

2. Tekninen hakukoneoptimointi

Verkkosivuston tai verkkopalvelun tekninen toteutustapa vaikuttaa olennaisesti löydettävyyteen hakukoneissa, sillä lähtökohtaisesti sillä varmistetaan ensin sivun pääsy hakukoneen tietokantaan. Tekninen optimointi alkaa järjestelmän valinnasta ja jatkuu teknisellä toteutuksella.

Teknisen optimoinnin ratkaisuja ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Kuvakokojen ja -formaattien optimointi
  • Http-pyyntöjen palvelintason pakkaus
  • Lähdekoodien ”minifiointi”
  • Selaimen välimuistin hyödyntäminen
  • Dynaamisten sisältöjen tallentaminen staattisiksi

3. Linkkisuosion kasvattaminen

Hakukoneet arvioivat verkkosivustoja niiden linkkisuosion perusteella. Tämä tarkoittaa sivustolle muilta verkkosivustoilta johtavien linkkien määrää ja laatua.

Mitä käytetympi ja laadukkaampi linkittävä sivusto on, sitä enemmän se kasvattaa linkin kohteena olevan sivuston linkkisuosiota.

Miten hakukoneoptimoinnin onnistumista mitataan?

Hakukoneoptimoinnin arvioiminen vaatii säännöllistä mittaamista kävijäseurantaohjelmalla. Sen avulla seurataan muun muassa seuraavia tekijöitä: 

  • Orgaaninen kävijämäärä ja kävijöiden käyttäytyminen sivulla: suosituimmat sivut, sivustolla keskimäärin vietetty aika jne.
  • Määritellyt konversiot: orgaanisten yhteydenottojen määrä, verkkokauppamyynti, tiedostojen lataus yms.
  • Sivuston näkyvyyden parantuminen hakusivuilla, sivuston löytyminen halutuilla hakusanoilla jne.

Hakukoneoptimoinnin asiakkaitamme

Toteutamme hakukoneoptimoinnin ratkaisut esimerkiksi Lastenklinikoiden Kummeille, Spektri Business Parkille, Lip-Lap Laiturille, Lammille ja Autonkuljetus Sjöbergille.

Ota yhteyttä

Jos kiinnostuit hakukoneoptimoinnin palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää.

Simo Räsänen
Digimarkkinoinnin asiantuntija
+358 400 304 558
simo.rasanen@idafram.fi

Muut palvelumme