Facebook ja Instagram ovat oivia kanavia digimarkkinoinnin toteuttamiseen. Facebook-mainonta on parhaimmillaan kohdennuksiltaan kiinnostavaa, kustannuksiltaan maltillista sekä vaikuttavuudeltaan merkittävää. Lisäksi Instagram-mainontaa voidaan toteuttaa saman mainoshallintajärjestelmän kautta.

Eri mainostyypit tarjoavat hyviä vaihtoehtoja

  • Facebook tarjoaa mainostajille useita eri mainostyyppejä. Niitä voidaan hyödyntää jatkuvassa näkyvyydessä tai kampanjoittain joustavasti. Tärkeintä on, että valitsemme tuotteelle tai palvelulle ja sen kohderyhmälle toimivimman muodon tai muodot.
  • Kuvamainokset ovat yleisin ja helpoin tapa aloittaa. Kuvan tai videon yhteyteen lisätään kuvatekstejä sekä otsikko, ja klikkaamalla mainosta käyttäjä ohjataan halutulle laskeutumissivulle.
  • Kyselyn avulla mobiilikäyttäjät pääsevät kommentoimaan itselleen kiinnostavia tai merkityksellisiä aiheita. Pidätkö enemmän auringonpaisteessa veneilystä vai yöllisistä kuutamosouteluista? Huomion saa usein kiinnitettyä parhaiten mielipidekysymyksellä, jonka vastausprosentit myös käyttäjä haluaa nähdä.
  • Karusellimainos on hyvä tapa esitellä vaikkapa yrityksen tuotteiden tai palveluiden katalogia. Normaaliin karusellimainokseen voidaan laittaa 2–10 kuvakorttia, joiden yksilöllinen linkki vie esimerkiksi kyseisen tuotteen verkkokauppasivulle. Karusellissa voidaan myös kertoa laajempaa tarinaa yrityksestä tai palveluista. Tarjolla on myös esimerkiksi diashow- ja kokoelmamainosmuotoja.

Mainosmateriaalit hyötykäyttöön

Facebook-mainonnan kustannustehokkuutta lisää se, että samoja mainosmateriaaleja voidaan hyödyntää ja hallita samanaikaisesti sekä Facebookissa että Instagramissa. Samalla mainoksella voit siis tavoittaa kattavasti erilaiset käyttäjät.

  • Facebookin käyttäjinä korostuvat nykypäivänä varttuneemmat ihmiset.
  • Instagramissa taas korostuvat nuoret ja keski-ikäiset.

Facebookissa ja Instagramissa mainonta on yhteisöllisempää kuin monessa muussa kanavassa. Käyttäjät siis tykkäävät ja kommentoivat siellä mainoksia samaan tapaan kuin mitä tahansa muutakin sisältöä. Tämä ansiosta mainos ei välttämättä tunnu väkisin nenän eteen tungetulta.

Kirjoitimme Facebook-mainonnan ABC:n, josta voit tutustua kanavan tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Ida Fram apunasi Facebook-mainonnassa

Digimarkkinoinnin asiantuntijamme auttavat yritystäsi tuottamaan tehokkaan ja tarkasti kohdennetun markkinointikampanjan tai jatkuvan Facebook-mainonnan toteutuksen.
Kanssamme hoituvat muun muassa:

Mainonnan aloittamista varten yrityksellä tulee olla Facebookin mainostili. Mikäli asiakkaalla on jo olemassa mainostili, pyydämme hallintaoikeuden mainostiliin. Mikäli tiliä ei ole vielä olemassa, voidaan se perustaa asiakkaan puolesta.

Toteutamme analytiikkaan konversioseurannan mainonnan optimoimiseksi ja haluttujen tulosten seuraamista varten. Konversioseurannan avulla voimme seurata mainonnan tuottavuutta esimerkiksi ROI:n avulla.

Kohderyhmien suunnittelun tavoitteena on kartoittaa mahdollisimman tarkasti, ketä mainonnalla halutaan tavoittaa ja miten tavoitteisiin päästään. Facebook-mainontaa voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti juuri sopiville käyttäjille. Kohderyhmiä voidaan luoda esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden, demograafisten tietojen sekä Facebookissa tapahtuneiden toimintojen perusteella perusteella.

Mainonnan suunnittelun tavoitteena on kartoittaa mahdollisimman tarkasti, millä viestikärjillä mainostetaan, mitä mainonnalla tavoitellaan ja millä budjetilla mainontaa toteutetaan.

Facebook-mainontaan voidaan määrittää kiinteä kuukausi- tai kampanjabudjetti, jota ei ylitetä. Näin ollen mediabudjetin suunnittelu on hallittua. Autamme parhaan mahdollisen mediabudjetin tason löytämisessä ja sen optimoimisessa.

Rakennamme Facebookkiin sovitut mainoskampanjat, joille voidaan asettaa erilliset tavoitteet, kohdennukset, budjetit sekä tarjousstrategiat.

Kampanja koostuu vähintään yhdestä mainosjoukosta, joka taas koostuu mainoksista. Mainosjoukot mahdollistavat sen, että mainokset voidaan jakaa teemoittain, kuten esimerkiksi palvelukategorioiden mukaan. Tavoitteena on näyttää mainoksia, jotka on optimoitu kohderyhmälle mahdollisimman hyvin.

Kun kohderyhmä on määritelty, seurannat laitettu kuntoon, budjetti asetettu ja mainokset luotu, on kampanjan käynnistämisen aika. Tässä kohtaa varmistamme, että mainonta lähtee pyörimään kuten sen kuuluukin.

Tyypillisesti kerran kuussa valmistellaan raportti mainonnan toimivuudesta. Raportissa esitetään mainonnan tuloksia, verkkosivuston analytiikkaa, tehtyjä toimenpiteitä sekä mahdollisia jatkokehitysehdotuksia.

Asiakkaan kanssa pidetään esimerkiksi kerran kuukaudessa noin puolen tunnin mittainen palaveri, jossa käydään kuluneen kuukauden mainontaa läpi. Samalla voidaan keskustella mahdollisista kehitystoimista ja kartoittaa muiden markkinointitoimenpiteiden tarve.

Toteutamme Facebook-mainonnan palvelut esimerkiksi Lammille, Spektri Business Parkille, sekä Lastenklinikoiden Kummeille.

Ota yhteyttä

Jos kiinnostuit Facebook-mainonnan palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää.

Simo Räsänen
Digimarkkinoinnin asiantuntija
+358 400 304 558
simo.rasanen@idafram.fi

Muut palvelumme