Hakukoneoptimoinnin aloitusopas, osa 4: Hakukoneystävällisen tekstin neljä nyrkkisääntöä

Hakukoneoptimoinnin aloitusopas, osa 4

Ida Framin laatiman, Suomen selkeimmän hakukoneoptimointioppaan edellisessä osassa neuvoimme, miten teet hakusanatutkimuksen. Nyt on aika muokata sivuillesi hakukoneystävällinen teksti ja saada sivut nousemaan hakutuloksissa korkeammalle!

Hyvä tekstisisältö on keskeinen osa hakukoneoptimointia. Oppaan ensimmäisestä osasta voit kerrata, kuinka hakukone toimii.

Hakuasanakartoituksen jälkeen sinun pitäisi tietää vastaus näihin kysymyksiin:

  • Mitä aiheita verkosta haetaan?
  • Millä sanoilla niitä etsitään?
  • Mitkä ovat tärkeimpiä aiheita ja avainsanoja, joille aiot optimoida sivujasi?
  • Miten aiot tarjota erilaista tai parempaa sisältöä kuin kilpailijasi?

Kun vastaukset ovat selvillä, lue tästä seuraavaksi 4 vinkkiä, joilla on helppo parantaa verkkosivujesi tekstiä.

Neljä nyrkkisääntöä: valitse sopiva tekstin muoto, käytä avainsanoja, käytä otsikoita, tee tekstistä helposti silmäiltävää

1. Valitse sopiva tekstin muoto

Google-haku on kirjaimellisesti tiedonhakua. Vältä jaarittelua ja kirjoita teksti sellaiseen muotoon, joka vastaa tiedonjanoon.

Informatiivista sisältöä ovat esimerkiksi ohjetekstit, luettelot ja kysymykset & vastaukset. Niitä on helppo lukea.

Lukijat eivät usein jaksa tai ehdi perehtyä pitkään tekstiin, joten ydinviestin pitää löytyä nopealla vilkaisulla.

Joihinkin aiheisiin sopii myös pitkä asiantunteva sisältö, ja sitä Googlekin arvostaa. Perinteisesti hakukoneoptimioinnissa suositellaan vähintään 300 sanan mittaista sisältötekstiä. Laatu kuitenkin ratkaisee.

2. Käytä avainsanoja paljon, muttei liikaa

Kun kirjoitat verkkosivun tekstiä, pidä koko ajan mielessä ne etukäteen valitsemasi avainsanat, joiden hakutuloksissa haluat sijoittua korkealle.

  • Käytä tekstissä avainsanoja eri muodoissa.
  • Tärkeimpien sanojen pitäisi löytyä sivun pääotsikosta.
  • Lisäksi avainsanoja olisi hyvä löytyä myös väliotsikoista sekä sivun ensimmäisestä tekstikappaleesta.

Pidä silti jalat maassa! Kirjoita ihmisiä eikä hakukonetta varten. Tekstin ahtaminen väkisin täyteen avainsanoja tekee siitä vaikeaselkoista ja voi jopa saada Googlen epäilemään vilppiä.

3. Käytä otsikoita ja väliotsikoita oikein

Tekstisivu kannattaa jakaa väliotsikoilla, joista näkee nopeasti pääasiat. Se auttaa lukijaa löytämään kiinnostavat kohdat. Näin käytät otsikoita oikein:

Kerro otsikoilla mitä teksti sisältää

Otsikon ja väliotsikon kuuluu kertoa tekstin ydin. Saattaa kuulostaa itsestään selvältä? Ikävä kyllä joskus otsikossa lukee vain ”TERVETULOA”. Tai puhelinnumero on muotoiltu otsikkona, jotta se näyttäisi isommalta – pahimmassa tapauksessa Google saattaa silloin näyttää hakutuloksissakin pelkkää puhelinnumeroa!

Käytä väliotsikoita jäsentelyyn eikä koristeluun

Hakukone ei ”näe” sivua samalla tavoin kuin ihmiset.

Verkkosivujen tekstissä otsikkotyyleillä on numerojärjestys: H1, H2, H3, jne. Näitä ei pidä käyttää mielivaltaisesti tai koristeena, vaan niillä jäsennellään teksti sisäkkäisiin kokonaisuuksiin. Silloin Googlekin ymmärtää paremmin, mikä sivulla on olennaista.

SEO-optimoinnin otsikoiden hierarkia

Hyvä otsikkoteksti edistää myös saavutettavuutta

Kaikki ihmisetkään eivät näe sivua samalla tavoin: esimerkiksi näkövammaiset käyttävät selainta, joka kertoo otsikon paikan ja lukee sen ääneen. Helppolukuisella tekstillä edistät saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta ja varaudut EU:n esteettömyysdirektiiviin, jota aletaan soveltaa 2025.

4. Tee tekstistä helposti silmäiltävää

Verkkosivuilla tekstin täytyy olla napakkaa. Ihmisten keskittyminen harhailee, ja vähintään puolet yleisöstäsi lukee sivua puhelimen ruudulta. Kuvittele kuinka itse lukaiset esimerkiksi uutistekstin pintapuolisesti. Lukijasi toimivat todennäköisesti samoin.

Muotoile tekstistä havainnollista ja silmäiltävää. Kirjoita lyhyitä lauseita ja lyhyitä kappaleita. Vältä kapulakieltä.

Yksinkertaisia keinoja tekstin silmäiltävyyden parantamiseksi ovat väliotsikot ja listat sekä tärkeiden kohtien korostaminen esimerkiksi lihavoinnilla.

SEO, helposti silmäiltävä teksti, tarkistuslista

Myös hyvä kuvitus auttaa hahmottamaan sisältöä, mutta muista kirjoittaa olennaiset asiat aina myös tekstimuodossa! Jos avainsana on pelkästään upotettu kuvaan, Google ei huomaa sitä.

5. Muista tärkein: hyödyllinen sisältö

Nyrkkisääntöjä piti olla neljä, mutta lisätäänpä vielä muistutukseksi viides kohta.

Sisällön pitää olla aidosti kiinnostavaa ja hyödyllistä yleisöllesi.

Tämän artikkelin yksinkertaisilla ohjeilla pystyt taatusti piristämään tylsääkin sivua, mutta älä toki keskity pelkkiin kulisseihin, vaan mieti perussisältö kuntoon ennen kuin alat muotoilla tekstiä.

Ja jos tekstin muotoilu omin voimin ei tahdo sujua, muista että voit aina kääntyä ammattilaisen puoleen. Tutustu Ida Framin hakukoneoptimoinnin palveluihin.

Hakukoneoptimoinnin aloitusopas
Osa 1: Kuinka hakukone toimii
Osa 2: Työkalut, tekninen terveystarkastus ja sisällön terveystarkastus
Osa 3: Hakusanatutkimus ja optimointistrategia
Osa 4: Hakukoneystävällinen teksti

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko hakukoneoptimoinnin palveluistamme? Ota yhteyttä ja kerron lisää!

Jani Metsätähti
Digimarkkinoinnin asiantuntija