Hakukoneoptimoinnin aloitusopas, osa 1: Kuinka hakukone toimii

Hakukoneille optimoidut verkkosivut löytyvät helpommin, mutta ne tehostavat muutenkin kaikkea markkinointia. Siksi haluamme, että asiakkaidemme sivut ovat kunnossa.

Suomen selkein hakukoneoptimoinnin opas – sinulle, joka haluat päästä helposti alkuun

Tavoitteenamme on tarjota Suomen selkein hakukoneoptimoinnin opas. Opas neuvoo kattavasti, kuinka verkkopalvelu voidaan optimoida löytymään helpommin hakukoneista. Selitämme asiat lyhyesti ja annamme tehtävälistoja, joiden avulla pystyt tekemään tärkeimmät toimenpiteet helposti.

Tämä artikkeli on oppaan johdanto. Kerromme, kuinka hakukone toimii ja mitä hakukoneoptimointi on käytännössä. Myöhemmissä osissa syvennymme tarkemmin hakukoneoptimoinnin työvaiheisiin ja toimenpiteisiin.

Näin hakukoneet toimivat: tiedon kerääminen, luettelointi ja järjestäminen

Internetissä ei ole olemassa automaattista luetteloa kaikista verkkosivustoista.

Sen sijaan on erilaisia hakukoneita, jotka keräävät omia luetteloita verkon sisällöstä. Jokainen hakukone penkoo nettiä koko ajan sivu kerrallaan, analysoi löytämänsä tiedot ja lisää ne luetteloonsa. Kun joku sitten etsii tiettyä asiaa, hakukone näyttää mistä tuo asia löytyy – osuvimmat tulokset ensimmäisenä.

Miten hakukone toimii: 1. tiedon kerääminen (crawling) Miten hakukone toimii: 2. luettelointi (indexing) Miten hakukone toimii: 3. järjestäminen (ranking) Miten hakukone toimii: 4. hakutulokset

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on verkkosivujen parantelua, jolla autetaan hakukonetta jokaisessa vaiheessa:

  1. Tiedon kerääminen (crawling). Varmistetaan, että hakukone pääsee tutkimaan sivujen sisältöä.
  2. Luettelointi (indexing). Hyvät otsikot ja selkeä rakenne auttavat hakukonetta analysoimaan sisältöä.
  3. Hakutulosten järjestäminen (ranking). Autetaan hakukonetta näyttämään hyödyllisimmät hakutulokset ensimmäisenä:
    • Kirjoitetaan hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä.
    • Varmistetaan, että sisältö on hakusanojen kannalta osuvaa, tieto on luotettavaa, sivuja on helppo käyttää ja tekstin asiayhteys vastaa sitä, mitä ihmiset oikeasti etsivät.
  4. Hakutulosten sisältö. Hakutuloksissa näkyvä sivun otsikko ja lisätiedot auttavat käyttäjää valitsemaan kiinnostavimman sivun.

Hakukoneet Suomessa: Google on ylivoimainen

Hakukoneoptimoinnin opas -artikkelin kuvituskuva. Googlen markkinaosuus Suomessa on 90 % tietokoneella ja 98 % mobiililaitteilla

Suomen ylivoimaisesti suosituin hakukone on Google (90 % tietokoneella, 98 % mobiililaitteilla). Kaikkien hakukoneiden toimintaperiaate on melko samanlainen, joten optimointia ei tarvitse tehdä jokaiselle erikseen.

Hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe

Hakukoneoptimoinnin opas -artikkelin kuvaaja, jossa hakukoneoptimoinnin vaiheet: lähtötilanteen selvitys, hakusanatutkimus, perusasiat kuntoon, strategia, jatkuva kehittäminen
Hakukoneoptimoinnin ensimmäiset työvaiheet

Hakukoneoptimoinnin aloittamiseen kuuluu:

  • Lähtötilanteen selvitys – miten hyvin sivut löytyvät nyt?
  • Perusasiat kuntoon – tutustu työkaluihin ja varmista, että sivut ylipäänsä toimivat.
  • Hakusanatutkimus – mitä ihmiset haluavat löytää?
  • Strategia – mitä erilaista tai parempaa aiot tarjota kuin kilpailijasi?

Oppaan seuraavassa osassa käydään aloitustoimenpiteet tarkemmin läpi. Kun ne on tehty, voit keskittyä jatkuvaan kehittämiseen eli varsinaiseen optimointiin:

  • Jatkuva kehittäminen – sivujen säännöllinen parantelu (vähintään kerran kuukaudessa).

Hakukoneoptimoinnin ydin: hyödyllinen ja kiinnostava sisältö

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa verkkosivujen sisällön parantelua, teknistä parantelua ja sivuston maineen parantelua.

Hakukoneoptimoinnin opas -artikkelin kuvaaja, jossa hakukoneoptimoinnnin jatkuvan kehittämisen vaiheet: tekninen parantelu, sisällön parantelu, maineen parantelu, tulosten seuranta

Sisällön parantelu on jatkuvan kehittämisen tärkein osa. Optimoinnin ydin on: tarjoa hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä.

Verkkosivustoja optimoidaan ihmisiä eikä hakukoneita varten. Google ja muut hakukoneet pyrkivät antamaan mahdollisimman osuvia hakutuloksia.

Lisäksi jatkuvaan kehittämiseen kuuluu tekninen parantelu (mm. sivujen nopeus), maineen parantelu (mm. sivuille johtavat linkit) ja tulosten seuranta. Oppaan seuraavissa osissa saat ohjeet jokaiseen työvaiheeseen erikseen.

Julkaisemme oppaan luku kerrallaan – pysy kanavalla!

Oppaan seuraavassa osassa käydään läpi aloitustoimenpiteet: kuinka selvität hakukoneoptimoinnin lähtötilanteen, otat käyttöön työkalut ja toteutat terveystarkastuksen.

Julkaisemme oppaan yksi osa kerrallaan tällä sivustolla. Kun kaikki osat on julkaistu, sen voi ladata myös ilmaiseksi PDF-tiedostona. Päivitämme sisällysluettelon tälle sivulle.

Hakukoneoptimoinnin aloitusopas
Osa 1: Kuinka hakukone toimii
Osa 2: Työkalut, tekninen terveystarkastus ja sisällön terveystarkastus
Osa 3: Hakusanatutkimus ja optimointistrategia

Tästä voit tilata uutiskirjeemme, niin saat joka kerta muistutuksen, kun oppaan uusi osa julkaistaan.
Tilaa uutiskirje »

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko hakukoneoptimoinnin palveluistamme? Ota yhteyttä ja kerron lisää!

Jani Metsätähti
Digimarkkinoinnin asiantuntija