Pinterest on sosiaalisen median kanava, jossa julkaistaan kuvia omista mielenkiinnon kohteista ja kootaan niistä kokoelmia inspiraatiota varten. Palvelulla on Suomessa noin 1,1 miljoonaa viikoittaista käyttäjää, joista noin 70 % on naisia. Pinterestin suosio on ollut tasaisesti nousujohteista jo vuodesta 2014.

Pinterest-mainonta palvelusivun kuvituskuva, jossa Pinterestin logo palvelun syötteessä.

Pinterest-mainonnan edut

Pinterest-mainonnan etuja ovat edullinen hinta, käyttäjien vastaanottavainen asenne ja mainosalustaan luontevasti sopiva sisältö.

  • Mainonta Pinterestissä on halvempaa verrattuna esimerkiksi LinkedIn- ja Facebook-mainontaan. Pinterest on mainosalustana vielä suhteellisen uusi tulokas ja tästä syystä sen hinnat ovat matalat.
  • Käyttäjät hakeutuvat Pinterestiin etsimään uusia ideoita ja inspiroitumaan. Tämä tekee Pinterestistä erinomaisen kanavan mainostajalle. Mainokset näkyvät sellaisille ihmisille, joiden asenne on valmiiksi vastaanottavainen ja kiinnostunut.
  • Pinterestissä mainokset sulautuvat muuhun sisältöön eivätkä ne keskeytä sovelluksen käyttöä. Mainokset näkyvät orgaanisen sisällön kanssa rinnakkain ja asiakkaat huomaavat ne vaivattomasti.
  • Pinterest sopii erittäin hyvin erilaisten tuotteiden mainontaan.
Pinterest-mainonta palvelusivun infografi, jossa esitetty Pinterestin suosion kasvu vuosien 2014 ja 2022 välillä.

Mainonnan kohdentaminen

Pinterestin kohdentamisen keinot eivät juurikaan poikkea muista sosiaalisen median kanavista. Kohdentamisen keinoja ovat:

  • Automatisointi – Pinterest etsii automaattisesti potentiaalisia käyttäjiä.
  • Demografiset tiedot – Kuten ikä ja sukupuoli.
  • Aiheet – Mainokset näkyvät valittujen aiheiden yhteydessä.
  • Avainsanat – Mainokset näkyvät valittuja avainsanoja Pinterestissä hakeneille.
  • Asiakasluettelo – Mahdollisuus ladata asiakaslistasi suoraan Pinterestin mainosjärjestelmään.
  • Samankaltaiset yleisöt – Pinterest etsii lataamasi asiakasluettelon kaltaisia käyttäjiä.
Pinterest-mainonta palvelusivun infografi, jossa Pinterestin Suomen käyttäjäjakauma iän mukaan. 16-24v: 28% käyttäjistä, 25-34v: 20% käyttäjistä, 35-44v: 19% käyttäjistä, 45-54v: 18% käyttäjistä ja 55-64v: 15% käyttäjistä.

Pinterestin mainosmuodot

Pinterestissä on useita mainosmuotoja eri tilanteisiin. Mainosmuodot ovat:

  • Kuva – Orgaanisilta Pinterest-julkaisuilta näyttävät mainokset näkyvät muiden julkaisujen seassa.
  • Video – Orgaanisilta videojulkaisuilta näyttävät mainokset näkyvät samoissa sijoitteluissa kuin kuvamainokset. Videomainokset sopivat erityisen hyvin tuotteiden esittelyyn ja brändiin liitettyjen mielikuvien vahvistamiseen. Videomainosten merkitys kasvaa koko ajan, sillä ne vangitsevat katsojan huomion.
  • Ostokset – Ostosmainoksilla käyttäjät voivat ostaa Pinterestistä löytämänsä tuotteen. Mainokset koostuvat yksittäisistä kuvista.
  • Karuselli – Karusellimainos sisältää useita kuva- tai videomainoksia samassa julkaisussa. Karusellimainokset soveltuvat erityisen hyvin tuotevalikoiman esittelyyn ja tarinankerrontaan.
  • Kokoelmat – Karusellimainosta muistuttava mainosmuoto, joka sisältää yhden pääkuvan tai videon sekä useita pienempiä tuotekuvia. Mainoksesta avautuu tuotekatalogi, joten se sopii erityisen hyvin verkkokaupoille. Tuotetiedot ja -kuvat ongitaan suoraan mainostajan katalogista, jonka yritys voi ladata omalle Pinterest-mainostililleen.
  • Ideamainokset – Ideamainosten on tarkoitus kertoa tarina, joka inspiroi yleisöä ja kannustaa toimimaan. Mainokset voivat sisältää kuvia ja videoita sekä URL-osoitteen ja tarjota mahdollisuuden seurata yrityksen tiliä.

Visuaalisuus ennen kaikkea

Pinterest on visuaalinen mainospaikka. Näyttävä ja tyylikkäästi toteutettu mainonta menestyy Pinterestissä. Visuaalisuuden vuoksi on tärkeä miettiä mainonnan ilmettä ja luovaa konseptia. Pinterest suosittelee vangitsevan kuvan ja informatiivisen tekstin yhdistelmää.

Ida Fram apunasi Pinterest-mainonnassa

Me Ida Framilla voimme auttaa niin visuaalisen ilmeen suunnittelussa kuin Pinterest-mainonnan teknisessä toteuttamisessa. Digimarkkinoinnin asiantuntijamme auttavat yritystäsi käynnistämään tehokkaan ja tarkasti kohdennetun markkinointikampanjan tai Pinterest-mainonnan jatkuvan toteutuksen.

Ida Framin avulla hoituvat muun muassa:

Mainonnan aloittamista varten yrityksellä tulee olla Pinterestin mainostili. Mikäli sinulla on jo olemassa mainostili, pyydämme hallintaoikeuden siihen. Mikäli tiliä ei ole vielä olemassa, voimme perustaa sen puolestasi.

Toteutamme analytiikkaan konversioseurannan mainonnan optimoimiseksi ja haluttujen tulosten seuraamista varten. Konversioseurannan avulla voimme seurata mainonnan tuottavuutta esimerkiksi ROI:n avulla.

Kohderyhmien suunnittelun tavoitteena on kartoittaa mahdollisimman tarkasti, keitä mainonnalla halutaan tavoittaa ja miten tavoitteisiin päästään. Pinterest-mainontaa voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti juuri sopiville käyttäjille. Kohderyhmiä voidaan luoda esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden, demografisten tietojen sekä Pinterest-käyttäytymisen perusteella.

Mainonnan suunnittelun tavoitteena on kartoittaa mahdollisimman tarkasti, millä viestikärjillä mainostetaan, mitä mainonnalla tavoitellaan ja millä budjetilla mainontaa toteutetaan.

Pinterest-mainontaan voidaan määrittää kiinteä päivä- tai kokonaisbudjetti, jota ei ylitetä. Näin mediabudjetin suunnittelu pysyy hallinnassa. Autamme parhaan mahdollisen budjetin tason löytämisessä ja optimoimisessa.

Rakennamme Pinterestiin sovitut mainoskampanjat, joille voidaan asettaa erilliset tavoitteet, kohdennukset, budjetit sekä hintatarjousstrategiat.

Kampanja koostuu vähintään yhdestä mainosryhmästä, joka taas koostuu mainoksista. Mainosryhmien avulla mainokset voidaan jakaa teemoittain esimerkiksi palvelukategorioiden mukaan. Tavoitteena on näyttää mainoksia, jotka on optimoitu kohderyhmälle mahdollisimman hyvin.

Kun kohderyhmä on määritelty, seurannat laitettu kuntoon, budjetti asetettu ja mainokset luotu, on kampanjan käynnistämisen aika. Tässä kohtaa varmistamme, että mainonta lähtee pyörimään kuten sen kuuluukin.

Tyypillisesti kerran kuussa valmistelemme raportin mainonnan toimivuudesta. Raportissa esitetään mainonnan tuloksia, verkkosivuston analytiikkaa, tehtyjä toimenpiteitä sekä mahdollisia jatkokehitysehdotuksia.

Asiakkaan kanssa pidetään esimerkiksi kerran kuukaudessa noin puolen tunnin mittainen palaveri, jossa käsittelemme kuluneen kuukauden mainonnan tuloksia. Samalla voidaan keskustella mahdollisista kehitystoimista ja kartoittaa muiden markkinointitoimenpiteiden tarve.

Toteutamme Pinterest-mainontaa esimerkiksi Lammi Kivitaloille ja Myllyn Parhaalle.

Ota yhteyttä

Jos kiinnostuit Pinterest-mainonnan palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää.

Simo Räsänen
Digimarkkinoinnin asiantuntija

Palvelumme