Uudistimme ETS Logisticsin verkkosivuston ja toteutimme hakukoneoptimoinnin ja konversio-optimoinnin projektin. Työmme tuloksena tarjouspyyntöjen määrä kasvoi heti yli 2-kertaiseksi ja kasvu jatkuu.
ETS Logistics tarjoaa kaikenlaiset kansainväliset kuljetukset maalla, merellä ja ilmassa. Yritys toimii Tallinnasta käsin, mutta tarjoaa palveluitaan myös suomalaisille asiakkaille.
Asiakkaan toimeksianto meille oli laadukkaiden tarjouspyyntöjen määrän kasvattaminen. Ratkaisuksi valittiin verkkosivuston uudistus, hakukoneoptimointi ja konversio-optimointi.
Verkkosivuston uudistus sisältörakenteesta ylläpitoon
Suunnittelimme ja toteutimme asiakkaalle kokonaan uuden verkkosivuston Suomen markkinaa varten. Toteutimme uudistuksen yhdessä sisaryrityksemme Into-Digitalin kanssa ja se sisälsi seuraavat osiot:
- Sisältörakenne ja sisältö
- Käyttöliittymä ja visuaalinen ilme
- Tekninen toteutus
- Testaus ja julkaisu
- Ylläpito ja jatkokehitys
Uusi visuaalinen ilme ja sisältö viestii luotettavasta ja asiantuntevasta kansainvälisten kuljetuksien tekijästä. Samaan aikaan kuitenkin säilytettiin verkkosivustolla pienemmän yrityksen energia. ETS Logistics on ketterämpi, palvelevampi ja edullisempi kuin kilpailijansa.
Verkkosivuston tärkein toiminnallisuus on tarjouspyynnön jättäminen. Tähän ohjataan voimakkaasti kaikilta sivuilta ja tarjouspyynnön jättäminen on kaikkialla yhden klikkauksen päässä. Konversioiden määrää ja laatua mitataan tarkasti.
300 räätälöityä laskeutumissivua hakukoneoptimointiin
Teimme verkkosivustolle lähes 300 räätälöityä laskeutumissivua eri hakutermejä varten. Tarkoituksena on mahdollisimman tarkasti ja kattavasti vastata erilaisiin kuljetuksia koskeviin hakuihin:
- ”Kuljetuspalvelu” (2900 hakua Googlessa per kuukausi)
- ”Kuljetusliike” (1600 hakua Googlessa per kuukausi)
- ”Paketti ulkomaille” (1000 hakua Googlessa per kuukausi)
- ”CMR rahtikirja” (170 hakua Googlessa per kuukausi)
- ”Lavettikuljetus hinta” (110 hakua Googlessa per kuukausi)
- ”Kiinasta tilaaminen” (170 hakua Googlessa per kuukausi)
- jne. jne.
Hakukoneoptimoinnin suunnittelu ja toteutus tehtiin erityisen huolellisesti ja kattavasti. Tarkoituksena on kasvattaa voimakkaasti verkkosivuston kävijöiden ja tarjouspyyntöjen määrää.
- Hakusanakartoituksella tunnistettiin eniten hakuja tuottavat avainsanat ja hakujen ”pitkä häntä”.
- Googlen työkaluilla ja Moz-työkalulla selvitettiin aikaisemman verkkosivuston sivujen vastaavuus hakuihin ja löydettävyys Googlessa.
- Luotiin lista avainsanoista, joille toteutettiin räätälöidyt laskeutumissivut uudella verkkosivustolla.
- Toteutettiin (vanhan verkkosivuston sisältöjä soveltuvin osin hyödyntäen) räätälöidyt laskeutumissivut kaikille valituille avainsanoille.
- Laskeutumissivujen toteutuksessa huomioitiin esimerkiksi tekstien pituus, ingressit, otsikoinnit, linkitykset, kuvat ja kuvien alt-tekstit sekä otsikot ja kuvaustekstit Googlea varten.
- Varmistettiin asiakkaan toimesta laskeutumissivujen sisällön paikkansapitävyys ja muu laatu.
- Laskeutumissivujen auditointi tehtiin Yoast SEO -työkalulla ja kaikki laskeutumissivut viimeisteltiin auditoinnin perusteella.
- Tehtiin urlien uudelleenohjaukset vanhalta verkkosivustolta uudelle. Uusi verkkosivusto siis korvaa vanhan verkkosivuston myös Googlessa.
Hakukoneoptimointia jatketaan mittaamalla eri laskeutumissivujen löydettävyyden ja liikenteen määrän kehitystä. Lisäksi pyritään tunnistamaan uusia avainsanoja, joille toteutetaan räätälöidyt laskeutumissivut.
Tekoälyn hyödyntäminen sisältöjen tuotannossa
Verkkosivuston sisältöjen toteutuksessa hyödynnettiin myös tekoälyyn perustuvaa ChatGPT-kielimallia. Sen avulla pystyttiin tehokkaasti laadullistamaan aikaisempia kieliasultaan heikompitasoisia tekstejä (”Kirjoita oheinen teksti uudelleen”) ja synnyttämään kokonaan uusia tekstejä (”Kerro mikä on AliExpress”).
Yli 2-kertainen määrä tarjouspyyntöjä
Asiakas pyysi meiltä lisää laadukkaita tarjouspyyntöjä. Tyypillisesti hakukoneoptimoinnin tulokset syntyvät ajan kanssa. Kun tässä projektissa toteutettiin myös verkkosivuston uudistus ja siihen kuuluvat konversioiden optimoinnin toimenpiteet, kasvoi tarjouspyyntöjen määrä heti verkkosivuston julkaisun jälkeen yli 2-kertaiseksi aiempaan verrattuna.
Tulokset ovat siis heti erinomaisia ja ne tulevat entisestään kasvamaan, kun uuden verkkosivuston löydettävyys paranee ja liikenteen määrä kasvaa.
ETS Logistics (ETS Logistika oü) aloitti toimintansa Tallinnassa 2007. Yritys tarjoaa kaikenlaiset kansainväliset kuljetukset ja panostaa erityisesti nopeaan ja ystävälliseen asiakaspalveluun sekä innovatiivisiin logistiikan ratkaisuihin. ETS työllistää 11 vakituista työntekijää ja sen liikevaihto vuonna 2022 oli 5,8 Meur. Lisätiedot: https://etslogistics.fi/tietoa-meista/