Hakukoneoptimoinnin aloitusopas, osa 3: Hakusanatutkimus ja optimointistrategia

Verkkosivujen hakukoneoptimointi on yksinkertaisesti sitä, että sivut yritetään saada löytymään paremmin tietyillä hakusanoilla. Jotta tämä onnistuu, täytyy selvittää mitä hakusanoja ihmiset käyttävät, valita niistä parhaat ja ratkaista, kuinka sivustoa parannellaan.

Tässä kerromme lyhyesti, miten hakusanatutkimus ja strategian valinta tapahtuu. Artikkelin lopussa on lista hakusanakartoituksen työkaluista.

Hakusanatutkimus eli hakusanakartoitus: et voi päättää mitä ihmiset hakevat

Sivuja on turha yrittää saada Googlen hakutuloksiin sellaisilla avainsanoilla, joita kukaan ei etsi. Hakukoneoptimoinnin täytyy perustua siihen, mitä ihmiset hakevat – ei siihen, mitä toivot heidän hakevan.

Näin teet hakusanakartoituksen:

  1. Kerää itsellesi alustava lista kiinnostavista avainsanoista.
  2. Selvitä paljonko niitä haetaan kuukausittain.
  3. Selvitä mitä muita aiheeseen liittyviä asioita etsitään ja täydennä avainsanalistaasi.
  4. Selvitä kuinka ankarasti parhaista hakusanoista kilpaillaan.
  5. Selvitä löytyykö avainsanoja tai hakutermejä, joilla kilpailu ei olekaan yhtä ankaraa.
  6. Poimi lopuksi lupaavimmat avainsanat ja hakutermit, joille aiot optimoida sivusi.

Mikä on avainsanan ja hakutermin ero?

Avainsana ja hakutermi tarkoittavat lähes samaa asiaa. Hakutermi eli hakulauseke voi olla pitkä ja sisältää useita avainsanoja.

Long tail keywords eli pitkän hännän haku on toinen nimitys sille, että yksittäisten avainsanojen kanssa käytetään pidempää tarkennusta.

Esimerkki: jos avainsanoihin ”vegaaninen jäätelö” on lisätty hännäksi ”kotiinkuljetus Vuosaari”, hakulauseke kielii täsmällisestä ostoaikomuksesta.

Esimerkki hakutermeistä ja avainsanoista

Yksittäiset avainsanat voivat olla voimakkaasti kilpailtuja. Pitkiä ja täsmällisempiä hakuja on yleensä vähän, mutta niiden joukosta voi löytää hyödyllisiä ideoita, joita kilpailijat eivät ole ottaneet huomioon. Paina nämä mieleen!

Hakukoneoptimoinnin strategia: et voi olla kärjessä joka hakusanalla

Valitse realistisesti avainsanat, joille optimoit sivustoa. Et voi olla hakutulosten kärjessä kaikilla hakutermeillä, edes Wikipedia ei pysty siihen.

Kun olet kartoituksen perusteella valinnut joukon sopivia hakusanoja, tee suunnitelma. Päätä, mitä verkkosivujesi tekstejä voit parannella, ja mitä uusia sisältöjä sivustolle tarvitaan.

Päätä strategiasi ratkaisemalla nämä asiat:

  • Mitä voit tehdä eri tavalla kuin kilpailijasi? Esittävätkö ihmiset kysymyksiä, joihin kilpailijat eivät vastaa?
  • Mitä voit tehdä paremmin kuin kilpailijasi? Pystytkö kirjoittamaan jotakin sisältöä kattavammin tai eri näkökulmasta?
  • Pystyykö valitsemillasi aiheilla täydentämään nykyisiä tekstejä, vai olisiko järkevämpää lisätä kokonaan uusia sivuja?

Tarvitsetko apua? Jos hakusanakartoitus ja strategian suunnittelu tuntuu hankalalta, voit myös aina kääntyä ammattilaisen puoleen. Kysy Ida Framin hakukoneoptimoinnin palveluista.

Käytä tekstissä avainsanoja ja vastaa kysymyksiin

Kun kirjoitat sivustollesi sisältöä, käytä tekstissä avainsanoja, jotka olet valinnut. Älä kuitenkaan tyydy sirottelemaan avainsanoja sivujesi tekstiin, vaan yritä aidosti vastata siihen, mitä käyttäjät haluavat tietää. Google pyrkii ymmärtämään, mikä tarkoitus hakulausekkeen taustalla on, ja nostaa hyödylliset hakutulokset listan kärkeen.

Valitse konkreettiset tavoitteet

Valitse itsellesi konkreettisia ja mitattavia tavoitteita. Tavoite voi olla esimerkiksi tietty hakukonesijoitus tietyllä avainsanalla tai kaikkien sivustolla kävijöiden lukumäärä, jonka aiot saavuttaa. Laske kävijämäärätavoite sen perusteella, paljonko yksi kävijä keskimäärin tuottaa rahaa.

Hakusanatutkimuksen työkalut

Google-haku

Yksinkertaisin työkalu hakusanasuunnitelman tekemiseen on aivan tavallinen Google-haku! Kokeile erilaisia hakuja ja tutki, millaisia tuloksia saat.

Hakuja kannattaa kokeilla yksityisen selaamisen incognito-tilassa, jotta aikaisemmat hakusi ja vierailemasi sivut eivät pääse vaikuttamaan tuloksiin.

  • Ovatko hakutulokset raskaan sarjan sivustoja, joiden kanssa et pysty kilpailemaan suosiosta? Harkitse silloin muita vaihtoehtoja.
  • Millaista sisältöä kilpailijasi tarjoavat hakutuloksissa? Saatko sieltä uusia ideoita?
  • Ovatko hakutulokset ehkä hyvin erilaisia kuin luulit? Etsivätkö ihmiset avainsanoillasi jotain aivan eri asiaa?
  • Löytyykö hakutulosten ”Ihmiset kysyvät myös” -ehdotuksista hyviä lisävinkkejä?
Esimerkki Googlen "ihmiset kysyvät myös" -osiosta

Googlen Avainsanojen suunnittelija (Keyword Planner)

Googlen mainosjärjestelmästä löytyy Keyword Planner -työkalu eli Avainsanojen suunnittelija. Keyword Plannerilla on helppo tehdä huolellinen hakusana-analyysi ja tarkastaa avainsanojen kuukausittaiset hakumäärät. Työkalu ehdottaa myös muita samaan aiheeseen liittyviä avainsanoja. 

Google Trends

Maksuton Google Trends on vapaasti käytettävissä. Se ei kerro tarkkoja hakumääriä, mutta näyttää kuukausittaiset muutokset hakusanoissa tai aiheissa monen vuoden ajalta. Voit myös vertailla 2–4 avainsanaa tai aihetta toisiinsa.

Googlen hakuehdotukset

Kun alat kirjoittaa hakua, Google yrittää arvata mitä kaipaat ja tarjoaa muutaman ehdotuksen. Arvaukset perustuvat yleisimpiin muiden tekemiin hakuihin, joten niistä näet millaisia asioita ihmiset etsivät usein.

Muita työkaluja

Ilmaisia ja maksullisia hakusanatutkimuksen työkaluja on paljon. Monet niistä perustuvat Googlen hakuehdotuksiin. Hyviä maksuttomia ovat esimerkiksi nämä:

Parantele sivujasi ja toista hakusanatutkimus säännöllisesti

Varaa itsellesi aikaa vähintään kerran kuukaudessa sivujen sisällön paranteluun ja uuden sisällön kirjoittamiseen. Muista olla kärsivällinen – hakutuloksissa nouseminen voi kestää kauan.

Hakusanatutkimustakin kannattaa tehdä uudestaan muutaman kerran vuodessa. Selvitä, ovatko käyttäjät alkaneet hakea jotakin uutta tietoa, jolla voisit täydentää sivujasi. 

Sivuston tekstien muokkaaminen on vain yksi osa hakukoneoptimointia. Oppaan seuraavissa osissa neuvomme mm. miten teksti kannattaa muotoilla, miten parannat sivuston mainetta hankkimalla linkkejä ja miten pidät huolta sivujen teknisestä hakukoneoptimoinnista.

Ja jos tuntuu siltä, että hakusanakartoitus ja strategian suunnittelu ei onnistukaan omin voimin, muista että voit aina kääntyä ammattilaisen puoleen. Tutustu Ida Framin hakukoneoptimoinnin palveluihin.

Hakukoneoptimoinnin aloitusopas
Osa 1: Kuinka hakukone toimii
Osa 2: Työkalut, tekninen terveystarkastus ja sisällön terveystarkastus
Osa 3: Hakusanatutkimus ja optimointistrategia

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko hakukoneoptimoinnin palveluistamme? Ota yhteyttä ja kerron lisää!

Jani Metsätähti
Digimarkkinoinnin asiantuntija