Kunnollinen laskeutumissivu ratkaisee verkkomainonnan tehon – vältä nämä yleiset virheet

Laskeutumissivu on kuin ravintolan tai putiikin aula. Jos se on viihtyisä, houkutteleva ja selkeä, asiakkaat käyvät peremmälle. Muussa tapauksessa he karkaavat kilpailijoiden luo. 

Laskeutumissivulla tarkoitetaan sitä verkkosivua, jolle mainoksen klikkaaminen johtaa. Parhaimmillaan se on mainoskampanjaa varten tehty oma sivu, mutta se voi olla myös yrityksen etusivu tai vaikkapa tuotesivu.

Hyvin tehty laskeutumissivu helpottaa tutustumista yrityksen tuotteisiin ja palveluihin sekä ryhtymistä maksavaksi asiakkaaksi. 

Tässä 5 virhettä, joihin ei kannata syyllistyä laskeutumissivujen kanssa.

Virhe 1: välität vain mainoksista, et laskeutumissivusta

Paraskin mainoskampanja menee hukkaan, jos laskeutumissivu on laiminlyöty. Kivijalkamyymäläkään ei tuota, mikäli kaikki asiakkaat tekevät U-käännöksen heti kaupan ovella. Yllättävän usein yritykset päättävät satsata verkkomainontaan, mutta kitsastelevat laskeutumissivun kehittämisessä.

Pidä siis mielessä ensivaikutelman valtava merkitys ja varmista, että mainonnan kautta saapunut vierailija löytää sivustoltasi tutustumisen arvoista sisältöä.

Virhe 2: laskeutumissivu on sekava

Jos laskeutumissivun sisältö on epäselvä, käyttäjä sulkee sen ilman tarkempaa tutustumista. Vaikka tuotteet olisivat kunnossa ja hinnoittelu kilpailukykyistä, ei kauppoja synny, kun käyttäjät kyllästyvät. 

Tehokas laskeutumissivu ei jätä epäselväksi, mitä pitää tehdä. Kerro kävijöille ytimekäs syy ryhtyä asiakkaaksi ja tarjoa ”iso punainen nappi” klikattavaksi. Älä tee uutiskirjeen tilaamisesta laskeutumissivun houkuttelevinta elementtiä, elleivät uutiskirjeen tilaukset ole tärkein tavoitteesi.

Älä myöskään jätä kävijöitä ymmälleen, vaan ennakoi kysymykset ja tarjoa niihin ratkaisut. 

Virhe 3: laskeutumissivu ei vastaa mainoksia eikä hakuja 

Kun henkilö etsii Google-hausta soutuveneitä tai näkee Facebookissa soutuveneisiin liittyviä mainoksia, hän olettaa päätyvänsä sivulle, joka kertoo soutuveneistä. Jos sen sijaan oletkin täyttänyt laskeutumissivun tyhjänpäiväisellä myyntipuheella, asiakas karkaa.

Google arvioi hakusanamainosten laskeutumissivuja laatupisteillä, joihin vaikuttaa mm. sisällön osuvuus. Hakukoneen tarkoituksena on tarjota mahdollisimman osuvia hakutuloksia – myös maksetussa mainonnassa. Mikäli monet käyttäjät poistuvat sivulta heti sille päädyttyään, on sisältö todennäköisesti pielessä. Epätavallisen korkea välittömien poistumisten määrä (Bounce Rate) voi rokottaa sivuston laatupisteitä. Laatupisteet vaikuttavat Googlen hakusanamainonnan klikkaushintoihin sekä siihen, kuinka hyvillä paikoilla mainoksia näytetään. Sisällöstä riippuu myös, kuinka korkealle sivusto sijoittuu Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Siksi laskeutumissivun kehittäminen on samalla hakukoneoptimointia. (Lue artikkelimme hakusanamainonnasta täältä: https://idafram.fi/ajankohtaista/hakusanamainonta-tarjoaa-ohituskaistan-hakutulosten-huipulle/)

Virhe 4: laskeutumissivu on hidas eikä toimi mobiililaitteilla

Keskimäärin ihmiset jaksavat odottaa sivun latautumista vain joitakin sekunteja. Sivun nopeus vaikuttaa myös Googlen arvioimiin laatupisteisiin. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää laskeutumissivun toimivuuteen älypuhelimilla. Laatupisteiden osatekijöistä löytyy lisätietoa täältä.

Suuri osa käyttäjistä selaa sivujasi puhelimella. Niinpä ei ole ihme, että asiakkaat kaikkoavat, mikäli esimerkiksi verkkokauppa on suunniteltu pääasiassa näyttämään hyvältä isolla tietokoneen ruudulla, eikä toimimaan kunnolla puhelinten selaimilla. 

Google seuraa tarkasti verkkosivujen käyttökokemusta mobiililaitteilla ja jakaa merkittävän osan laatupisteistä sen perusteella. Sivuston mobiiliystävällisyyttä voi testata Googlen työkalun avulla.

Virhe 5: mittaus ei ole kunnossa

Vaikka laskeutumissivu olisi päällisin puolin virheetön, pystyt vielä tärvelemään mainoskampanjan laiminlyömällä seurannan. Jos et tiedä, mitä kävijät tekevät sivustollasi, ei kävijöitä kannata hankkia.

Suunnittele etukäteen tavoitteet ja kuinka niitä mitataan. Varmista, että kävijöistä kertyy tarkat tiedot.

Toki edes hyvin toteutettu verkkomainonta tai laskeutumissivu eivät joka kerta johda välittömästi kauppoihin. Pidä siis mielessä, että hyvä mainos ja kiinnostava laskeutumissivu jättävät vahvan mielikuvan, ja asiakas saattaa palata sivustolle myöhemmin tai ottaa yhteyttä toista kautta. Mieleenpainuva mainonta on myös aina yrityksesi käyntikortti.

Viisi vinkkiä: Näin teet laskeutumissivustasi paremman

  1. Tee laskeutumissivun tekstistä helppolukuinen. Lyhyet kappaleet ja kiinnostavat väliotsikot auttavat. 
  2. Varmista yhdenmukainen sisältö mainoksissa ja laskeutumissivulla. Varsinkin hakusanamainonnassa haun, mainoksen ja laskeutumissivun on syytä vastata toisiaan tarkasti. 
  3. Vahva toimintakehote (Call to Action eli CTA) ohjaa (Lue Verkkomainonnan ABC) käyttäjää tekemään halutun asian, kuten tilaamaan tuotteen tai ottamaan yhteyttä. Älä jätä käyttäjää harhailemaan – tee tärkein reitti selväksi.
  4. Jos sivustolle virtaa väkeä, mutta kauppa ei käy, selvitä mitä potentiaaliset asiakkaat todella haluavat. Tarjoatko sitä tarpeeksi selvästi? 
  5. Seuraa muutakin kuin konversioita. Suunnittele mittareita, joilla arvioit niidenkin käyttäjien kiinnostusta, jotka eivät tehneet kauppoja. Kauanko he esimerkiksi viettivät sivustolla aikaa? 

Ida Fram apuna verkkomainonnan kehityksessä

Digitaalisen mainonnan asiantuntijamme auttavat yritystäsi tuottamaan tehokkaan ja tarkasti kohdistetun markkinointikampanjan. Samalla autamme sinua laskeutumissivun suunnittelussa.

Ida Framin tarjoamiin hakusanamainonnan ja verkkomainonnan palveluihin kuuluvat muun muassa:

  • Google Ads -mainostilin käyttöönotto
  • Laskeutumissivun kehittäminen
  • Hakusanakartoitus
  • Budjetin suunnittelu
  • Mainostekstien ja mainoslaajennuksien suunnittelu
  • Kampanjoiden perustaminen ja toteuttaminen
  • Mittaaminen ja raportointi

Jos kiinnostuit verkkomainonnan palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää.