Snapchat on pikaviestisovellus, jota käytetään erityisesti kuvien ja lyhyiden videoiden nopeaan jakamiseen. Ominaista palvelulle ovat katsomisen jälkeen katoavat sisällöt, joita jaetaan yksityisesti, ryhmille tai kaikkien nähtäväksi. Alusta on suosittu erityisesti nuorten keskuudessa ja sillä on noin 1,1 miljoonaa viikoittaista käyttäjää Suomessa. Meiltä vaikuttava ja tuloksia tuottava Snapchat-mainonta.

Snapchat-mainonta -sivun kuvituskuva.
1096000 viikoittaista käyttäjää Suomessa 2022
Lähde

Snapchat-mainonnan etuja ovat halpa näkyvyys ja vaikuttavat mainosmuodot

  • Edullinen näkyvyys – Snapchat-mainonta on vielä verrattain uusi digimainonnan kanava, joten kilpailevien mainostajien määrä markkinoilla on vielä maltillinen. Myös mainonnan hinta on huomattavasti matalampi kuin muissa kanavissa. Näistä syistä mainontaa pääsee kokeilemaan matalalla kynnyksellä ja pienilläkin panostuksilla voi saada hyviä tuloksia
  • Vaikuttavat koko näytön mainosmuodot, joilla kiinnität asiakkaidesi huomion.
  • Keinotodellisuus ja filtterit tarjoavat hauskoja ja jännittäviä keinoja, joilla voit tuoda brändisi esiin.
Esimerkkejä Snapchatin filttereistä.

Snapchat-mainonta ja kohdentamisen keinot

  • Kiinnostuksen kohteet
  • Demografiset tiedot (esimerkiksi ikä ja sijainti) ovat Snapchatissa erityisen tehokkaita kohdennustapoja
  • Käyttäytyminen
  • Omat asiakaslistat
  • Samankaltaiset yleisöt

Mainossisällöt, jotka toimivat Snapchatissa erityisen hyvin

  • Teaserit ja ennakkomarkkinointi
  • Tapahtumamarkkinointi ja sen ympärille luotu sisältömarkkinointi – Snapchatin karttaominaisuus tuo tähän huikeita lisämahdollisuuksia.
  • Kilpailut ja arvonnat
  • Vaikuttajamarkkinointi

Ida Fram apunasi Snapchat-mainonnassa

Me Ida Framilla voimme auttaa niin visuaalisen ilmeen suunnittelussa kuin Snapchat-mainonnan teknisessä toteuttamisessa. Digimarkkinoinnin asiantuntijamme auttavat yritystäsi käynnistämään tehokkaan ja tarkasti kohdennetun markkinointikampanjan tai Snapchat-mainonnan jatkuvan toteutuksen.

Ida Framin avulla hoituvat muun muassa:

Mainonnan aloittamista varten yrityksellä tulee olla Snapchatin mainostili. Mikäli sinulla on jo olemassa mainostili, pyydämme hallintaoikeuden siihen. Mikäli tiliä ei ole vielä olemassa, voimme perustaa sen puolestasi.

Toteutamme analytiikkaan konversioseurannan mainonnan optimoimiseksi ja tulosten seuraamista varten. Konversioseurannan avulla voimme tarkkailla mainonnan tuottavuutta esimerkiksi ROI:n perusteella.

Kohderyhmien suunnittelun tavoitteena on kartoittaa mahdollisimman tarkasti, keitä mainonnalla halutaan tavoittaa ja miten tavoitteisiin päästään. Snapchat-mainontaa voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti juuri sopiville käyttäjille. Kohderyhmiä voidaan luoda esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden, demografisten tietojen sekä Snapchat-käyttäytymisen perusteella.

Mainonnan suunnittelun tavoitteena on kartoittaa mahdollisimman tarkasti, millä viestikärjillä mainostetaan, mitä mainonnalla tavoitellaan ja millä budjetilla mainontaa toteutetaan.

Snapchat-mainontaan voidaan määrittää kiinteä päivä- tai kokonaisbudjetti, jota ei ylitetä. Näin mediabudjetin suunnittelu pysyy hallinnassa. Autamme parhaan mahdollisen budjetin tason löytämisessä ja optimoimisessa.

Rakennamme Snapchatiin sovitut mainoskampanjat, joille voidaan asettaa erilliset tavoitteet, kohdennukset, budjetit sekä tarjousstrategiat.

Kampanja koostuu vähintään yhdestä mainosryhmästä, joka taas koostuu mainoksista. Mainosryhmien avulla mainokset voidaan jakaa teemoittain esimerkiksi palvelukategorioiden mukaan. Tavoitteena on näyttää mainoksia, jotka on optimoitu kohderyhmälle mahdollisimman hyvin.

Kun kohderyhmä on määritelty, seurannat laitettu kuntoon, budjetti asetettu ja mainokset luotu, on kampanjan käynnistämisen aika. Tässä kohtaa varmistamme, että mainonta lähtee pyörimään kuten sen kuuluukin.

Tyypillisesti kerran kuussa valmistellaan raportti mainonnan toimivuudesta. Raportissa esitetään mainonnan tuloksia, verkkosivuston analytiikkaa, tehtyjä toimenpiteitä sekä jatkokehitysehdotuksia.

Pidämme kanssasi esimerkiksi kerran kuukaudessa noin puolen tunnin palaverin, jossa käydään kuluneen kuukauden mainontaa läpi. Samalla voidaan keskustella kehitystoimista ja kartoittaa muiden markkinointitoimenpiteiden tarve.

Ota yhteyttä

Jos kiinnostuit Snapchat-mainonnan palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää.

Simo Räsänen
Digimarkkinoinnin asiantuntija

Palvelumme