Mainonta sosiaalisen median kanavissa on tehokasta. kun se suunnitellaan ja toteutetaan huolellisesti. Tilastokeskuksen tuoreimpien tietojen mukaan sosiaalista mediaa käyttää noin 70 % Suomen aikuisväestöstä. Tavoittavuus on siis erinomainen.

Sosiaalisen median mainonta -palvelusivun kuvituskuva, jossa henkilö pitää puhelinta kädessään. Puhelimesta leijailee sosiaalisen median tykkäysten kuvakkeita.

Sosiaalisesta mediasta löytyy lukuisia eri kanavia, ja niillä kaikilla on omat etunsa ja vannoutuneet käyttäjänsä. Ahkerimmin käytettyjä kanavia ovat Facebook ja Instagram, mutta myös Twitter ja LinkedIn sopivat loistavasti somemainontaan. Kullekin asiakkaalle ja projektille valitaan parhaiten sopivan mainoskanava toimialan ja kohderyhmän perusteella. Esimerkiksi yrityspäättäjät tavoitetaan paremmin LinkedInistä, sisustusharrastajat sen sijaan Instagramista tai Pinterestistä.

Ida Framin kautta saat mainokset esimerkiksi seuraaviin sosiaalisen median kanaviin:

Sosiaalisen median mainonta sopii monenlaisiin mainonnan ja markkinoinnin tavoitteisiin. Sen kautta onnistuu esimerkiksi brändimielikuvan vahvistaminen, uudelleenmainonta verkkosivustolla käyneille, liidien saaminen ja myynnin kasvattaminen. Tehokkaita kanavia ja kohdennuksia löytyy sekä B2C- että B2B-asiakkaiden tavoittamiseen. Somemainonta on myös loistava väylä tapahtumien markkinointiin ja rekrytointiin.

Kiinnostava ja aktivoiva sisältö toimii parhaiten

Sosiaalisen median mainonnassa visuaalisuus on valttia. Jokaisessa somekanavassa toimii parhaiten kiinnostava ja asiakkaita aktivoiva sisältö, ja useimmissa mainosmuodoissa korostuu kuvien tai videoiden rooli. On tärkeää, että mainos näyttää alustalla luontevalta ja tarjoaa sellaista sisältöä, josta kanavan selaaja olisi muutenkin kiinnostunut.

Löydä oma kohderyhmäsi

Somemainonnan ehdoton etu on tarkka kohdennettavuus. Mainoksia voi kohdentaa demograafisten tietojen, kiinnostuksen kohteiden ja verkkokäyttäytymisen mukaan. Esimerkiksi koiranruokaa pystytään mainostamaan koiranomistajille. Jokaisella kanavalla on omat yksilölliset vaihtoehdot kohdentamiseen.

Sosiaalisen median mainonta -palvelusivun kuvaaja, jossa maalitaulussa eri some-mainonnan kohdentamisen keinoja: demografiset tiedot, verkkokäyttäytyminen, kiinnostuksen kohteet ja asiakaslistat.

Vuorovaikutus kohderyhmän kanssa on sosiaalisessa mediassa mahdollista aivan eri tasolla kuin perinteisessä mainonnassa. Juuri tämä tekee somemainonnasta erityisen tehokasta. Somessa vuorovaikuttamalla pystytään vaikuttamaan asiakassuhteen syntymiseen, asiakasuskollisuuden paranemiseen ja panostamaan asiakaskokemukseen ostopolulla.

Sosiaalisessa mediassa maksetaan mainosten klikkauksista tai näyttökerroista, ja hinta määräytyy huutokauppamenetelmällä eri mainostajien kesken. Siksi hintataso saattaa vaihdella hyvinkin paljon kanavasta, sesongista ja toimialasta riippuen. Huolellinen, ennakkoon suunniteltu ja asiantuntevasti toteutettu mainoskampanja varmistaa kuitenkin sen, että tulokset saavutetaan.

Sosiaalisen median mainonta asiakkaitamme

Ida Fram on apunasi, kun haluat menestyä somemainonnan avulla. Tällä hetkellä toteutamme sosiaalisen median markkinointia muun muassa seuraaville asiakkaillemme:

Ota yhteyttä

Jos kiinnostuit sosiaalisen median mainonnan palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää.

Simo Räsänen
Digimarkkinoinnin asiantuntija

Palvelumme