Display-mainonta, eli bannerimainonta tarkoittaa visuaalista mainontaa digitaalisilla alustoilla. Kyseessä on kuva- ja videomuotoinen mainostyyppi, jota klikkaamalla käyttäjä päätyy halutulle laskeutumissivulle.

Display-mainonta on yksi vanhimmista digitaalisen mainostamisen muodoista. Display-verkostojen kautta on mahdollista tavoittaa suurin osa internetin käyttäjistä. Koska mainokset ovat visuaalisia kuvamainoksia, on niiden huomioarvo ja muistijälki korkea.

Kuinka display-mainonta toteutetaan käytännössä?

Bannerimainontaa voidaan toteuttaa eri verkostojen ja järjestelmien kautta, josta yleisimmät ovat Googlen mainosjärjestelmä sekä ohjelmallisen ostamisen alustat. Googlen kautta display-mainokset näkyvät sekä Googlen omilla alustoilla että Googlen mainosverkostoon kuuluvilla miljoonilla verkkosivustoilla ja mobiilisovelluksilla. Bannerimainonta ohjelmallisen ostamisen kautta tapahtuu ostamalla mainospaikkoja suoraan mediatalojen ylläpitämistä inventaarioista.

Display-mainoksia on monen kokoisia ja näköisiä, mainospaikasta riippuen. Yleisiä display-mainonnan muotoja ovat esimerkiksi mobiililaatikko, joka täyttää ruudun sovelluksessa tai verkkosivun mobiiliversiossa, ja desktop paraati, joka täyttää verkkosivun yläosan tietokoneen ruudulla. 

Display-mainonta palvelusivun kuvituskuva, jossa esimerkkejä display-mainosten asettelusta sivustolla.

Display-mainosten syöttäminen Googlen järjestelmään on suhteellisen yksinkertaista. Järjestelmä tarvitsee vain oikeankokoiset kuvat, logot ja laskeutumissivun osoitteen. Mainosjärjestelmään syötettävien tietojen yksinkertaisuuden vuoksi, on tärkeää kiinnittää erityistä huomiota kuva-aineistoihin. Esimerkiksi CTA-kehotteet ja mahdolliset muut tekstit tulisi löytyä itse kuvasta. Googlessa display-mainontaa kohdennetaan, optimoidaan ja hallinnoidaan samaan tapaan kuin muutakin mainontaa, Google Ads -järjestelmän kautta. Googlella mainosjärjestelmän käyttö itsessään on ilmaista, maksat vain mainosklikkauksista.

Ohjelmallinen ostaminen on sen sijaan mainonnanhallinnan kannalta hieman monimutkaisempi maksullinen järjestelmä, jonka käytön aloittaminen vaatii hieman harjoittelua. Me Ida Framilla hallitsemme järjestelmän käytön sujuvasti, ja autamme mielellämme myös pienemmän budjetin mainostajia pääsemään käsiksi ohjelmallisen mainonnan etuihin. Täältä pääset lukemaan lisää ohjelmallisen ostamisen mahdollisuuksista.

Kummankin järjestelmän etu on tarkka mitattavuus ja analytiikka. Mainonnan tuloksia voidaan tarkastella halutun ajanjakson ja toimenpiteen mukaan. Mitattua dataa voidaan hyödyntää mainonnan optimointiin ja jatkokehitykseen. 

Display-mainonta ja kohdentaminen

Bannerimainonnan kohdentamiseen on monipuolisesti erilaisia vaihtoehtoja. Yksi yleisimmistä keinoista on mainonnan kohdentaminen verkkosivuilla aikaisemmin vierailleille (retargeting). Tällöin esimerkiksi verkkokaupassa vierailleelle käyttäjälle näytetään myöhemmin verkkokaupan mainoksia muilla sivustoilla. 

Mielenkiintoinen vaihtoehto bannerimainonnan kohdentamiseen on kohdennus hyperlokaalin sijainnin mukaan. Mainontaa on mahdollista kohdentaa valitun kilometrimäärän etäisyydellä halutusta sijainnista. Esimerkiksi me Ida Framilla voisimme kohdentaa mainontaamme 3 km säteellä toimistomme sijainnista. Hyperlokaali kohdennus on loistava vaihtoehto paikallisille toimijoille, jotka haluavat tavoittaa toimipisteensä ympärillä asuvat ja liikkuvat henkilöt.

Muita kohdentamisen keinoja display-mainonnalle ovat esimerkiksi:

  • Google-hakuihin käytetyt avainsanat
  • Demografiset tiedot, kuten ikä ja sukupuoli
  • Kiinnostuksen kohteet

Ohjelmallinen ostaminen tarjoaa myös paljon mediatalojen itse määrittelemiä kohdennusvaihtoehtoja, esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Display-mainonta on tehokas keino muistijäljen ja bränditietoisuuden kasvattamiseen. Mikäli sopivan järjestelmän valinta mietityttää, lue asiantuntijoidemme vinkit järjestelmävalintaan täältä.

Google Partner -toimisto

Olemme Googlen sertifioima Partner-toimisto, mikä tarkoittaa sitä, että asiantuntijamme ovat Googlen tunnustamia ammattilaisia Google Ads -mainosjärjestelmän käytössä. Google Partneriksi pääsy vaatii riittävän suurta mainosbudjetin hallintaa, asiakkaiden liikevaihdon kasvattamista, hyvää asiakaspitoa sekä asiakasmäärän kasvua.

Display-mainonnan asiakkaitamme

Toteutamme display-mainontaa esimerkiksi lastenklinikoiden Kummeille, Lammi Kivitaloille, Hermesetakselle ja Spektri Business Parkille.

Ota yhteyttä

Jos kiinnostuit display-mainonnan palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää.

Simo Räsänen
Digimarkkinoinnin asiantuntija

Palvelumme