Instagram on Meta-yhtiön ylläpitämä sosiaalisen median palvelu, jolla on maailmanlaajuisesti yli miljardi kuukausittaista käyttäjää. Kuvien ja videoiden jakamiseen perustuva palvelu tunnetaan täydelliseksi filtteröidyistä ruoka- ja lifestyletileistä, mutta tarjoaa paljon paljon enemmän – myös markkinoijalle. Instagram-mainonta on tehokas digimarkkinoinnin työkalu.

Instagram-mainonta palvelusivun kuvituskuva, jossa henkilö pitää kädessään puhelinta, jossa näkyy Instagramin logo.

Instagram-mainonta on loistava, erityisesti visuaalisuuteen perustuva kanava digimarkkinoinnin toteuttamiseen.

1. Instagramissa mainonta on yhteisöllisempää kuin monessa muussa kanavassa.
Käyttäjät tykkäävät, tallentavat ja kommentoivat Instagramissa mainoksia samaan tapaan kuin mitä tahansa muutakin sisältöä. Tämän takia sisältö kannattaa suunnitella juuri Instagramiin sopivaksi ja kohderyhmälle hyödylliseksi. Vuorovaikutus käyttäjien kanssa luo yhteisöllisyyttä, mikä syventää asiakassuhdetta ja sitouttaa asiakkaita. 

2.  Monipuoliset ja tarkat kohdennusmahdollisuudet tekevät mainonnasta vaikuttavaa ja kustannustehokasta.
Mainoksia voidaan kohdentaa demografisten tietojen, kuten iän ja sukupuolen, mutta myös kiinnostuksenkohteiden ja sovelluskäyttäytymisen pohjalta. Lisäksi Instagram mahdollistaa mainonnan kohdentamisen verkkosivustollasi aikaisemmin vierailleille käyttäjille.

3. Facebook- ja Instagram-mainoksia hallinnoidaan saman helppokäyttöisen mainonnanhallintajärjestelmän kautta.
Sama mainosjärjestelmä mahdollistaa kampanjoiden, sisältöjen ja kohdennusten luomisen ja käyttämisen yhtä aikaa Facebookissa ja Instagramissa. Tämä säästää paljon aikaa ja vaivaa, kun kampanjoita ei tarvitse erikseen valmistella kahteen eri kanavaan.

Instagram-mainonta ja eri mainostyypit ja sijoittelut

Instagram-mainonta sisältää monia eri mainosmuotoja ja -paikkoja, joihin mainokset voi sijoittaa. Nämä on lueteltu alla. Kaikki mainosmuodot on käytännössä mahdollista sijoittaa jokaiseen mainospaikkaan, vaikkakin mainosmateriaalien koko ja muoto saattaa vaihdella.

Mainosmuodot:

  • Kuvamainokset: Orgaanisilta Instagram-julkaisuilta näyttävät mainokset näkyvät käyttäjän ”feedissä”, eli syötteessä muiden julkaisujen seassa.
  • Videomainokset: Orgaanisilta videopostauksilta näyttävät mainokset näkyvät samoissa sijoitteluissa kuin kuvamainokset. Videomainokset sopivat erityisen hyvin tuotteiden esittelyyn ja brändiin liitettyjen mielikuvien vahvistamiseen. Video mainosmuotona kasvattaa suosiotaan koko ajan, koska se todella vangitsee katsojan huomion. 
  • Karusellimainokset: Karusellimainos sisältää useita kuva- tai videomainoksia yhdessä julkaisussa. Karusellimainokset soveltuvat erityisen hyvin tuotevalikoiman esittelyyn ja tarinankerrontaan.
  • Collection-mainokset: Karusellimainosta muistuttava mainosmuoto, joka sisältää yhden pääkuvan tai videon, sekä useita pienempiä tuotekuvia. Mainoksesta avautuu tuotekatalogi, joten se sopii erityisen hyvin verkkokaupoille. Tuotetiedot ja -kuvat ongitaan suoraan mainostajan katalogista, jonka yritys voi ladata omalle Instagram mainostilille.

Yllä mainittuja mainosmuotoja on mahdollista sijoitella seuraaviin mainospaikkoihin:

  • Tarinat: 16:9 kuvasuhteen kokoiset kuva- tai videomainokset näkyvät Instagramin tarinaosiossa. Mainoksen päätyttyä, sovellus ohjaa käyttäjän automaattisesti seuraavaan sisältöön.
  • Syöte: Etusivulla orgaanisten postausten joukossa näkyvät mainokset sopeutuvat hyvin ympäristöönsä ja herättävät käyttäjän huomion.
  • Tutki: Kuva- tai videopostaukset voidaan sijoittaa tutki-syötteeseen, josta käyttäjä voi löytää uutta mielenkiintoista hänelle optimoitua sisältöä. Mainokset eivät näy heti syötteessä, mutta jos käyttäjä alkaa selata avattuja kokonaisia kuvia, väliin ilmestyy video- tai kuvamainoksia.
  • Kelat: 30 sekunnin mittaiset videomainokset näkyvät kelavideoiden välissä samaan tapaan kuin tarinamainokset tarinoiden välissä. Musiikin lisääminen tarjoaa lisätehoa mainokselle. Mainos jää pyörimään käyttäjän ruudulle, mikäli käyttäjä ei itse siirry seuraavaan sisältöön.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko Instagram-mainonnan palveluistamme? Ota yhteyttä ja kerron lisää!

Simo Räsänen
Digimarkkinoinnin asiantuntija

Palvelumme