Aloittaessamme yhteistyömme vuonna 2017, perinteikäs laiturivalmistaja oli tehnyt useamman vuoden tappiota ja päässyt velkaantumaan. Johdonmukaiset panostukset erityisesti digitaaliseen markkinointiviestintään, tuotekehitykseen ja tuotantoon ovat tuottaneet erinomaisia tuloksia. Nyt Lip-Lap on reippaasti voitollinen ja velaton yritys.

Ida Framin vastuulla on ollut markkinoinnin suunnittelu ja toteutus yhdessä Lip-Lapin markkinointijohtajan Mikko Palotien kanssa. Panostuksia on kohdennettu erityisesti digitaalisiin kanaviin ja esimerkiksi messuosallistumisten osuutta on pienennetty merkittävästi. Markkinoinnin budjetin kokoluokka on pysynyt samana, mutta rönsyjä karsimalla tehokkuutta on pystytty parantamaan merkittävästi.

Panostuksien keskittäminen hakusananamainontaan ja muihin digitaalisiin kanaviin

Lip-Lapin markkinointiviestinnän työkaluista tärkein on hakusanamainonta. Sesonki käynnistyy hakukoneissa alkukeväästä ja jatkuu syksyn alkuun. Korkeimmillaan hakujen ja Lip-Lapin verkkopalvelun kävijämäärä on touko-kesäkuussa, jolloin tyypillisesti myös tehdään suurin myynti. Hakusanamainonnan tuottaman liikenteen osuus kaikesta verkkosivuston liikenteestä on suurimmillaan lähes 50%.

Hakusanamainonnan lisäksi olemme käyttäneet monipuolisesti myös muita digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja:

Lisäksi vastasimme yhdessä sisaryrityksemme Into-Digitalin kanssa Lip-Lapin verkkopalvelun palvelumuotoilusta ja määrittelystä  sekä analytiikan kehittämisestä. Verkkopalvelun uudistuksen toteutti Iona. Digitaalisten kanavien rinnalla on tehty pienimuotoisesti mainontaa printissä ja radiossa. 

Tukevasti pinnalla

Positiivinen kehitys on jatkunut jo viiden vuoden ajan ja viime vuonna Lip-Lap oli käytännössä velaton ja reilusti voitollinen yritys. Koronakriisi on vauhdittanut kysynnän kasvua entisestään ja vuodesta 2021 on tulossa yrityksen historian paras.

Yhteistyömallimme Lip-Lapin kanssa on tulospohjainen, eli osa laskutuksestamme perustuu Lip-Lapin liikevaihdon kasvuun. 

Lip-Lap Laituri Oy on valmistanut suomalaiseen rantamaisemaan istuvia laitureita jo vuodesta 1965. Laiturit ja niiden varaosat valmistetaan Vantaalla, missä sijaitsee myös yrityksen pääkonttori, myymälä ja uiva laiturinäyttely. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2020 noin 2,1 Meur. Maaliskuussa 2021 Lip-Lap tiedotti ostavansa kilpailijansa Savorakin liiketoiminnan. Tavoitteena on selkeä markkinajohtajuus Suomessa ja myynnin kasvattaminen muissa pohjoismaissa ja Euroopassa.