YouTube-videopalvelun sisältöjä katsotaan maailmanlaajuisesti huimat yli miljardi tuntia päivässä. Käyttäjät myös lataavat palveluun uutta sisältöä 500 tuntia minuutissa, mikä tarkoittaa, että sisältö ei katsomalla lopu. Mutta tiesitkö, että useiden arvioiden mukaan Googlen omistama YouTube on myös maailman toiseksi käytetyin hakukone?
Kuluttajat tulevat YouTubeen katselemaan videoita ja etsimään uutta tietoa. Siksi he ovat oikeassa mielentilassa vastaanottamaan myös sinun markkinointiviestisi. Näkyvyys tällaisella hetkellä on liiketoiminnan kannalta arvokasta. Tilastojen mukaan 70 % katsojista osti tuotteen nähtyään sen ensin YouTubessa. Siksi YouTube-mainonta toimii ja tuottaa hyviä tuloksia.
Videoiden käyttäminen yrityksien markkinoinnissa yleistyy nopeasti. Niiden vahvuutena on monimutkaistenkin asioiden kuvaaminen tiiviisti ja ymmärrettävästi. Muihin markkinoinnin sisällön muotoihin verrattuna videoilla voidaan vaikuttaa erityisen tehokkaasti ihmisten tunteisiin. Monet myös mieltävät videomuotoisen sisällön kuluttamisen miellyttävämmäksi verrattuna tekstimuotoiseen sisältöön.
YouTube-mainonta ja mainosmuodot
Erilaisia YouTube-mainostyyppejä voidaan näyttää palveluun ladattujen videoiden alussa, keskellä tai lopussa. Mainokset näkyvät myös muilla verkkosivustoilla, jotka hyödyntävät Googlen verkostoa videoiden pyörittämiseen.
Alle on avattu erilaisia mainostyyppejä, joiden valinta kannattaa tehdä suunnittellusti mainonnan tavoitteita parhaiten palvelevaksi.
6 sekunnin pituisia ohittamattomia mainoksia esitetään ennen varsinaisen videon alkua. Bumber-mainokset toimivat erityisen hyvin, kun halutaan kasvattaa brändin tunnistettavuutta ja tavoittavuutta.
15 tai 20 sekunnin pituiset mainokset pyörivät YouTubessa sekä Googlen videoverkostossa. Käyttäjä voi ohittaa mainoksen ensimmäisen viiden katselusekunnin jälkeen. Mainostyyppiä voidaan hyödyntää brändin tunnettuuden kasvattamisessa ja kasvattamaan verkkokauppamyyntiä.
15 tai 20 sekunnin pituiset mainokset pyörivät YouTube-videota ennen, kesken tai jälkeen. Mainostyyppi toimii hyvin brändin tunnettuuden ja tavoittavuuden kasvattamisessa.
In-feed-mainokset näkyvät mm. YouTuben kotisivulla ja hakutuloksissa. Ne toimivat monien eri mainonnan tavoitteiden kanssa, mutta erityisen hyvin ne tukevat myynnin kasvua, erityisesti nettikaupassa.
Outstream-mainokset ovat YouTuben ulkopuolella Googlen videoverkostossa pyöriviä mobiilivideomainoksia. Kyseinen mainostyyppi on kustannustehokas keino tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita.
30 sekunnin mittaiset mainokset pyörivät ilman ääntä automaattisesti YouTuben etusivulla. Niiden avulla on mahdollista tavoittaa laaja yleisö lyhyessä ajassa. Masthead-mainokset sopivat erityisen hyvin uusien tuotteiden tai palveluiden mainostamiseen.
Googlen työkalut tukena
Google tarjoaa monipuolisesti erilaisia näyttömahdollisuuksia YouTuben videomainoksille.
Toisin kuin muussa Google-mainonnassa, videomainoksia voidaan kohdentaa myös mainontaa aiemmin nähneille. Tämä mahdollistaa esimerkiksi kokonaisuuksiksi ketjutetut mainosvideosarjat, joilla voidaan kertoa pidempi tarina useamman yksittäisen videon kautta.
Yksi vaihtoehto on myös kohdentaa YouTube-mainonta käyttäjien katsomien videoiden aihealueiden mukaan. Tämä takaa, että mainostetut tuotteet tai palvelut vastaavat hyvin kohderyhmän tarpeita.
Google tarjoaa YouTube-mainonnan tueksi myös runsaasti analytiikkaa, jonka avulla voidaan tarkastella markkinoinnin tehokkuutta. Kerätyn tiedon perusteella YouTube-mainontaa voidaan hienosäätää esimerkiksi budjetin tai hakusanojen suhteen.
YouTube-mainonta tehokkaasti paketoituna tuotantona
Asiakkaidemme tarpeet liikkuvan kuvan tuotannosta vaihtelevat laajoista ja korkean tuotantoarvon brändimainoksista tehokkaisiin somespotteihin. Erityisesti YouTube- ja somemainontaa varten olemmekin koonneet tehokkaat suunnittelu- ja tuotantopaketit, joilla omat tarpeet on helppo määritellä, budjetoida ja toteuttaa. Pakettivalikoimamme löydät tämän sivun lopusta.
Pakettimallissa kustannustehokkuus syntyy jo käsikirjoittamisvaiheessa, kun tuotannolliset speksit on selkeästi määritelty. Käytössä on esimerkiksi omat kuratoidut casting- ja lokaatiopankkimme, jotka suoraviivaistavat suunnittelua ja tuotantoa asiakkaan budjetin eduksi. Itse tarinankerrontaan hintaluokat vaikuttavat tarpeen mukaan yksinkertaistamalla tai lisäämällä kerronnan tasoja.
Tuotantopaketit ovat siis suunnittelutiimille ja asiakkaalle oiva yhteinen työkalu, joka määrittelee mitä videoprojektilla tavoitellaan, miten se voidaan saavuttaa ja mitä se maksaa. Vain mielikuvitusta ja huumoria ei ole rajattu, joten odotettavissa on ketterää ja herkullista somenäkyvyyttä sinunkin tuotteellesi tai palvelullesi.
Kokeile alla olevalla botilla, mikä paketti sopisi sinulle parhaiten. Botin alta löydät tarkemmat tiedot pakettien sisällöistä ja hinnoittelusta.
- Kesto: 6 s & 10 s
- Käsikirjoitus ja sen presentointi
- Tuotannon valmistelu- ja valvonta
- Casting: 1 ei-replikoiva näyttelijä
- Ammattilaisen tekemä maski, esiintyjien oma puvustus, ei rekvisiittaa
- Musiikki, ei spiikkeriä
- Tuotannon yksi kommenttikierros
- Kesto: 15 s
- Käsikirjoitus ja sen presentointi
- Tuotannon valmistelu- ja valvonta
- Casting: 1–2 ei-replikoivaa näyttelijää
- Ammattilaisen tekemä maski, esiintyjien oma puvustus, ei rekvisiittaa
- Äänisuunnittelu, musiikki, spiikkeri
- Tuotannon yksi kommenttikierros
- Kesto: 10 s & 15 s
- Käsikirjoitus ja sen presentointi
- Tuotannon valmistelu- ja valvonta
- Casting: 1–2 replikoivaa näyttelijöitä
- Ammattilaisen tekemä maski, puvustus ja kevyt rekvisitointi
- Äänitys, äänisuunnittelu ja musiikki, ei spiikkeriä
- Tuotannon yksi kommenttikierros
Ota yhteyttä
Jos kiinnostuit YouTube-paketeista tai sinulla on kysyttävää, kerromme mielellämme lisää.