Ajankohtaista

Uudistuksesta tuli kaaos – Taksiala kusee omiin muroihinsa

Lukuaika: 4 minuuttia
Kirjoittaja: Panu Laaksonen, CEO, Palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Fram

Anne Bernerin johdolla tehty taksiuudistus on ehtinyt reilun vuoden ikään. Porua on riittänyt ja esimerkiksi lentokenttäkyytien osalta on kirjoitettu jopa taksikaaoksesta.

Markkinoinnin näkökulmasta case on kiinnostava. Miten taksimarkkina on uudistuksen myötä muuttunut ja miten eri toimijat ovat markkinoinnin keinoin reagoineet muutokseen? Tarkastelen aihetta tässä tekstissäni ensisijaisesti Uudenmaan alueen näkökulmasta. 

Kalliimpi vai edullisempi?

Uudistuksessa taksikyytien hinnoittelu vapautettiin. Aiemmin taksin hinta oli käytännössä sama kuin säännelty enimmäishinta. Nyt hintojen vaihtelu on suurempaa, hinnasta voi neuvotella kuskin kanssa ja tarjolla on aina voimassaolevia kiinteitä hintoja tietyille matkoille (esim. matka lentokentältä Helsingin keskustaan). Asiakas voi pyytää kiinteän hinnan myös muille matkoilleen.

Tyypillisesti kilpailun vapauttaminen johtaa hintojen laskemiseen. Nyt vaikutus on ollut kaksitahoinen. Suurimmat toimijat muuttivat hinnoittelumalliaan, minkä tuloksena heidän keskihintansa nousivat. Pienemmät kilpailijat taas ovat hinnoitelleet palvelunsa edullisemmaksi. Hintakilpailuun ovat tarttuneet ainakin Fixutaxi, Yango ja Bolt (Taxify).

Koska isot yritykset ajavat suurimman osan kyydeistä, on kaikkien taksikyytien keskihinta noussut. Vahvimmat yritykset siis hyödyntävät aikaisempia panostuksiaan brändinsä tunnettuuteen ja luottavat brändinsä vetovoiman riittävän hintojen nostamisesta huolimatta.

Yksi vahvan brändin piirteistä onkin juuri hinnoitteluvoima. Asiakas on valmis maksamaan enemmän tutusta ja luottamastaan palvelusta. Nyt pienempien toimijoiden haasteena on saada oma hinta- ja palveluviestinsä läpi. Tähän tarvitaan onnistunutta markkinointiviestintää.

Kyyti on kyyti, mutta sovellukset kehittyvät

FixuTaxit ovat kaikki Toyota Prius sähköautoja, mutta muutoin taksikyyti palveluna on uudistuksen jälkeenkin pääpiirteissään ennallaan. Suurempaa kehitystä on nähty taksiyhtiöiden mobiilisovelluksissa, joita on uudistuksen myötä otettu vauhdilla käyttöön.

Taksin tilaaminen ja maksaminen on sovelluksella aiempaa helpompaa. Sovellusta käyttävä asiakas tietää taksin todella olevan tulossa (näin ei ole puhelintilauksessa) ja maksu voidaan veloittaa suoraan kortilta. Hinnankin voi halutessaan saada etukäteen. Ainakin säännöllisesti taksia käyttävälle asiakkaalle sovelluksien kehitys lienee koko uudistuksen paras asia.

Yleisimmin taksi kuitenkin edelleen tilataan soittamalla. Tämä on omiaan rajoittamaan kuluttajien positiivisia kokemuksia uudistuksesta, koska sovelluksien tuoma hyöty ei toteudu. Samat taksikeskuksien puhelinnumerot kuin aina ennenkin kyllä palvelevat, mutta tämä näyttää jääneen monelle asiakkaalle epäselväksi. Jos olisin taksialan yrittäjä, muistuttaisin asiakkaita puhelintilauksen helppoudesta.

Tarjolla olevien autojen määrään uudistus on vaikuttanut selvästi. Uusia taksilupia on valtakunnallisesti myönnetty jopa 3000 kpl. Uusia toimijoita markkinoilla ovat esimerkiksi jo edellä mainitut FixuTaxi, Yango ja Bolt (Taxify) sekä markkinoille palannut Uber. Taksien saatavuus on siis parantunut.

Harmittaako taksikaaos? Kilpailu kasvatti panostuksia markkinointiviestintään

Markkinointiviestinnän panostuksien määrästä ennen ja jälkeen uudistuksen en valitettavasti löytänyt tarkempaa dataa. Taksiyrityksien edustajat kuitenkin ovat kertoneet panostuksien kasvattamisesta. Keräsin tähän joitain esimerkkejä eri yrityksien tekemistä markkinointiviestinnän toimenpiteistä.

FixuTaxi panosti näkyvyyteen etenkin lanseerausvaiheessaan. Cabonline Finlandin omistama uusi yritys satsasi sekä kuskien että asiakkaiden hankkimiseen. Asiakkaisiin kohdistuvassa markkinointiviestinnässä kärkenä oli lähtömaksusta luopuminen, kiinteähintaiset matkat ja hybridiautot. Kuskien rekrytoinnissa hyödynnettiin esimerkiksi natiivimainontaa, jossa korostettiin joustavia työaikoja ja työn sosiaalisuutta.

Lähitaksi peräänkuulutti heti uudistuksen alussa Hesarin kannessa koko toimialalta sitoutumista palvelun korkeaan laatuun. Suomen suurimman taksialan yrityksen viestin kärkenä on muutoinkin ollut panostukset laadun ja luotettavuuden säilyttämiseksi. Musiikkitalon digipinnalla Lähitaksi kertoi tarjoavansa avun taksikaaoksen aiheuttaman harmistuksen välttämiseen.

Taksi Helsinki on mainostanut palveluitaan ainakin Kaiku-kilpailussakin palkitulla radiomainonnalla, printissä, verkossa ja ulkomainonnalla. Mainonnassa on kerrottu esimerkiksi sovelluksesta ja laadukkaasta palvelusta. Leimallisesti stadilainen yritys tarjoaa paikallista taksipalvelua myös pienemmissä kaupungeissa.

Venäläisomisteisella Yango:lla matkan hinta alkaa kolmesta eurosta. Yritys on Suomessa tehnyt ainakin YouTube-mainontaa ja yhteistyötä erilaisten tarjouspalveluiden, kuten opiskelijoiden Frank, kanssa. Yango törmäsi Suomessa negatiiviseen julkisuuteen. Yhtiön sovelluksen arveluttavista tietojenkeräämisen käytänteistä uutisoitiin kaikissa suurimmissa medioissa. Tämän korjaaminen on haastavaa ja kallista.

Taksiala kusee omiin muroihinsa

Suurin osa uudistusta koskevasta huomiosta mediassa on ollut negatiivista. Tämä on vaikuttanut mielikuviin taksin toiminnasta. Taksiliiton teettämän tutkimuksen mukaan, kuluttajien suhtautuminen taksialan vapauttamiseen on muuttunut selvästi negatiivisemmaksi.

Taksialalla on siis maine- ja viestintäongelma, jota se on uudistusta vastustamalla itse pahentanut. Jos tavoitteena on saada uudistus peruttua, tämä voi olla hyväkin asia. En kuitenkaan usko, että tämä tavoite saavutettaisiin. Siksi alan markkinointiviestinnän tarkoituksena pitäisikin olla taksiliiketoiminnan kasvattaminen määrässä ja arvossa mitattuna.

Taksiala on siis sahannut omaa oksaansa, ruokkiessaan negatiivista keskustelua ”taksikaaoksesta”. Tämä heikentää taksialan vetovoimaa sekä maksavien asiakkaiden että potentiaalisten työntekijöiden näkökulmasta. Suosittelen täydellistä suunnanmuutosta viestinnässä. Nopeasti.

Lämmöllä, Laaksonen
Kirjoittaja Panu Laaksonen on Palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

Ida Fram on Suomen ensimmäinen palvelumarkkinoinnin toimisto. Autamme markkinoinnin keinoja käyttämällä suomalaisia ja Suomessa toimivia yrityksiä kasvamaan. Lue lisää palveluistamme tai tutustu töihimme.

Oliko Finlaysonin IKEA-ilmoitus hitti vai huti?

Etenkin markkinointiväkeä on puhuttanut ilmoitus, jossa Finlayson haastoi IKEA:n tekemään ”kauniimpia lakanoita”. Maaottelu sai kierroksia, kun IKEA vastasi haasteeseen Facebook-sivullaan. Mutta oliko Finlaysonin IKEA-ilmoitus hitti vai huti?

lue koko juttu

4-vuotinen sopimus, jota ei voi purkaa – mitä jos markkinat toimisivat kuten vaalit?

Ida Fram on palveluiden markkinointiin erikoistunut toimisto. Meillä on ollut tapana uskoa, että fiksusta ja eettisestä markkinoinnista hyötyy sekä palveluntarjoaja että asiakas. Eduskuntavaalit ovat kuitenkin antaneet aiheen pohtia, voisiko täysin erilaisellakin konseptilla tehdä kauppaa. lue koko juttu

Tule meille töihin copywriter!

Palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Fram on luovista ajattelijoista ja tekijöistä koostuva tiivis perhe. Ja siksi loistava työpaikka. Nyt etsimme copywriteria kasvavaan joukkoomme.

lue koko juttu

Ei nimi miestä pahenna

Pienenä tyttönä Porvoossa muistan ihmetelleeni, kuinka kaupungin parturikampaamot tuntuivat olevan saman suvun omistuksessa. Ei sillä, ymmärsin että ammatit saattavat periytyä, mutta näitä Salon perheen liikkeitä oli kyllä joka nurkassa.

lue koko juttu

Ida Fram on Vuoden toimisto -kilpailun finaalissa

Nyt on aika ottaa hattu päästä ja kiittää asiakkaitamme, joiden antamien arvioiden perusteella Ida Fram on Vuoden toimisto -kilpailun finaalissa. Kiitos, että olette asiakkaitamme, arvostatte työtämme ja käytitte aikaanne vastaamiseen. Huippua!

lue koko juttu

Huipulle Naiset -tapahtuma värittää naistenpäivää

Ida on mukana markkinoimassa Huipulle Naiset -tapahtumaa, joka järjestetään kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3.2019 Helsingin Musiikkitalolla.
lue koko juttu

Tiedote: Lammi uudistaa brändinsä Ida Framin kanssa

Lammi Kivitaloista parhaiten tunnettu Lammin Betoni uudistaa brändinsä Palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Framin kanssa. Ida Fram valittiin Lammin kumppaniksi kilpailutuksen kautta.

lue koko juttu

Aihe: Palvelualan yrityksen liiketoiminnan ja arvon kasvattaminen markkinoinnilla
Lukuaika: 4 minuuttia
Kirjoittaja: Panu Laaksonen, CEO, Palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Fram

Miten Kotipizza markkinoitiin 146 miljoonan euron arvoiseksi?

Kotipizza on kasvattanut myyntiään lähes 40% viimeisen kolmen vuoden (2015-2017) aikana. Nyt yritystä ollaan myymässä norjalaisille elintarvikejätille Orklalle 146 miljoonalla eurolla. Tarjous oli 39% pizzaketjun pörssikurssin mukaista hintaa suurempi.

lue koko juttu

Tiedote: Rekki yhteistyöhön Palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Framin kanssa

Käytettyjen vaatteiden verkkokauppa Rekki on aloittanut yhteistyön palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Framin kanssa. Samalla Ida Framista tuli Rekin osakas, jonka tehtävänä on kehittää markkinoinnin ratkaisut Rekin brändin kehittämiseen ja kansainvälistymiseen.

lue koko juttu