Markkinointiviestinnän konseptilla tarkoitetaan kattotason ideaa, punaista lankaa ja suurta ajatusta, joka viestii mielenkiintoisella tavalla yrityksen, palvelun tai tuotteen vahvuuksia. Konsepti ohjaa markkinointiviestinnän tekemistä kaikissa medioissa.
Markkinointiviestinnän konseptin suunnittelu tehdään markkinoinnin strategiatyön jälkeen. Tuotteen tai palvelun tarjoajan tärkeimmät kilpailuetutekijät ovat selvillä ja viestittävät asiat ovat kiteytettyinä. Nyt tarvitaan vielä tapa viestiä näitä asioita kohderyhmää puhuttelevalla tavalla.
Silloin päästetään suunnittelijat irti. Konsepti on luova idea ja enemmän kuin esimerkiksi yksittäinen mainostoteutus. Se on isompi kattotason ajatus tai oivallus, joka viestii mainostajan vahvuuksia, erilaisuutta ja ylivoimaisuutta kiinnostavasti, välittää halutun mielikuvan ja saa valitun kohderyhmän hyväksymään ja omaksumaan viestin.
Konsepti on markkinointiviestinnän punainen lanka
Konseptin avulla luodaan yhtenäisiä kampanjakokonaisuuksia. Se on tunnistettavissa mediasta riippumatta ja kestää aikaa. Parhaimmillaan konsepti jalkautetaan useisiin medioihin ja se luo toiston ja tunnistettavuuden avulla tunnesiteen yrityksen ja ihmisten välille.
Onnistunut markkinointiviestinnän konsepti:
- viestii asiakaslupausta kiinnostavasti
- on uskollinen yrityksen tavalle puhua
- välittää halutun mielikuvan ja kiteyttää vahvuudet
- taipuu eri medioihin
- on muistettava
- sisältää myös yrityksen ilmettä tukevan visualiikan ja pääkuvituksen
Markkinointiviestinnän konseptin suunnittelun asiakkaitamme
Konseptisuunnittelun asiakkaitamme ovat esimerkiksi R-kioski, Lastenklinikoiden Kummit, Lomarengas, Lammi ja ISS Direct.
Ota yhteyttä
Onko yrityksesi markkinointiviestinnän konseptia vailla? Ota yhteyttä ja kerron lisää.