Suomen pastatuotteiden markkinajohtaja Myllyn Paras lanseerasi uudet kuviopastat kesällä 2021. Ida Fram suunnitteli uudet pakkaukset, myymälämateriaalit ja toteutti kattavan lanseerauskampanjan digitaalisissa medioissa. Kotimaiset kuviopastat ravistelivat markkinaa ja näkyivät komeasti päivittäistavarakauppojen esillepanoissa. Digimarkkinoinnilla tavoitettiin yli miljoona suomalaista.

Uusi tuoteperhe markkinoille

Ida Framin ja Myllyn Parhaan yhteistyö on jatkunut pitkään, ja mukaan on mahtunut useita onnistuneita tuotelanseerauksia. Vuonna 2020 uudistettujen lettujauhojen jälkeen oli pastojen vuoro. Pääsimme suunnittelemaan täysin uuden tuoteperheen lanseerausta, kun Myllyn Paras toi markkinoille kotimaisesta viljasta Suomessa valmistetut kuviopastat. 

Kierrepasta vs. fusilli

Ennen Myllyn Parhaan lanseerausta kuviopastojen markkinaa hallitsivat kansainväliset pastavalmistajat ja kauppojen omat private label -tuotteet. Uusi 100 % kotimainen tuoteperhe otettiinkin avosylin vastaan markkinaa ravisuttelemaan.

Pakkaussuunnittelussamarkkinointiviestinnässä ja myymälämateriaaleissa hyödynsimme Myllyn Parhaan tunnettuutta ja brändin mukaisia teemoja: kotimaisuutta ja kuluttajan arjen ylivertaista tuntemusta. Myllyn Paras on koko Suomen oma pastatalo, jota korostettiin tuotteiden nimeämisestä lähtien markkinointiin saakka.

Osallistavalla digimainonnalla vahva muistijälki

Täysin uuden tuoteperheen lanseerauksessa mainonnan tavoitteissa keskityttiin ennen kaikkea vahvaan tunnettuuden ja muistijäljen kasvattamiseen. Digimarkkinoinnin kanava- ja mainosvalinnat tehtiin tämä ajatus keskiössä. 

Mainonnan keskeisimmiksi kanaviksi valittiin YouTube, Instagram ja Facebook. Mainosmuotoina hyödynnettiin videoita, osallistavia story-mainoksia sekä kuva- ja karusellimainoksia.

Lanseerausta tukivat myös ohjelmayhteistyöt lineaarisessa TV:ssä sekä myymälädisplayt päivittäistavarakaupoissa. Ida Fram suunnitteli ja toteutti kaikki materiaalit onnistuneen lanseerauskampanjan läpiviemiseksi.

Videolla tunteet peliin

Videomainonta on tutkitusti muistettavuudeltaan ylivoimaista ja huomattavasti enemmän tunteita herättävää kuin perinteiset kuvamainokset.

Siksi hyödynsimme tässäkin lanseerauksessa laadukasta ja tunteisiin vetoavaa videomainontaa. Myllyn Parhaalle aikaisemmin luomamme liikkuvan kuvan konsepti osoitti jälleen toimivuutensa, kun jokaiseen kanavaan pystyttiin tuottamaan tehokkaasti uudet versiot.

Monipuolisesti hyödynnettävä materiaali tukee sekä brändimielikuvaa että tuoteviestiä. Aikaisemmin kuvatun videomateriaalin rinnalle tuotimme tämän lanseerauksen yhteydessä asiakkaalle uutta kuvamateriaalia digitaalisiin kanaviin.

Instassa sitoutettiin kyselymainoksilla

Instagram Storyn puolella hyödynsimme kyselymainoksia. Kotimaisia valintoja ja kuviopastoja koskevat kysymykset herättivät mielenkiintoa ja sitouttivat mainoksen nähneitä.

Vahvempi sitoutuminen tuo myös vahvemman muistijäljen brändistä.

Kyselyillä voitiin samalla selvittää myös kuluttajien mieltymyksiä kysyttyihin asioihin ja vertailla kohderyhmien eroavaisuuksia vastauksien suhteen.

Digimarkkinoinnilla tavoitettiin yli miljoona suomalaista

  • Mainonta kerrytti yli 6,6 miljoonaa näyttökertaa kampanjan aikana
  • Yli miljoona suomalaista näki lanseerauksen mainontaa
  • Myymälämateriaalit tukivat vahvaa näkyvyyttä kaupoissa

Yhteistyö jatkuu

Ida Framin ja Myllyn Parhaan yhteistyö jatkuu myös tulevaisuudessa. Vuonna 2022 kuviopastat tulevat näkymään myös kattavasti eri medioissa ja kaupan hyllyillä.

Vuonna 1928 perustettu Myllyn Paras valmistaa, myy ja markkinoi jauhoja, hiutaleita, suurimoita ja pastaa sekä pakastetaikinoita ja leivonnaispakasteita. Yrityksen kaksi tehdasta sijaitsevat Hyvinkäällä. Myllyn Paras on Suomen markkinajohtaja pastatuotteissa ja pakastetaikinoissa sekä toiseksi suurin markkinoija jauhoissa ja hiutaleissa. Yhteensä yhtiö työllistää yli sata henkilöä.

Töitämme