Lastenklinikoiden Kummit ry on tuttu suomalainen hyväntekeväisyysjärjestö, jonka keräämillä varoilla tuetaan  lastentautien tutkimusta, lastenklinikoiden laitehankintoja, potilasviihtyvyyttä sekä lasten ja nuorten mielenterveyttä. Ida Fram päivitti Kummien logon sekä graafisen ohjeiston pro bono -työnä vuonna 2020 ja osallistui verkkosivuston uudistamiseen. Sen jälkeen lähdettiin kehittämään yhdessä digimarkkinointia.

Hyväntekeväisyys­tapahtumat varainhankinnan ja mainonnan keskeisessä roolissa

Kummit tunnetaan ehkä parhaiten Elämä lapselle -varainkeruukonserteista. 1990-luvun puolivälistä lähtien järjestetty konsertti on yksi Suomen tunnetuimmista hyväntekeväisyystapahtumista. Sen rinnalle on noussut myös Kummien JouluMielelle-hyväntekeväisyyskonsertti.

Digimarkkinoinnin tavoitteena on ollut varainkeruutapahtumien tukemisen lisäksi Kummien jatkuvan läsnäolon kehittäminen myös tapahtumien ulkopuolella.

Hyvä kiertää, kun hyväntekeväisyydestä kerrotaan

Lahjoittaminen ja hyväntekeväisyys koetaan hyvin henkilökohtaisiksi aiheiksi. Vaikka auttamista sinänsä arvostetaan, niin omia lahjoituksia usein vähätellään.

Tutkitusti hyväntekeväisyyttä edistää voimakkaasti se, että osallistumisesta myös kerrotaan muille. Esimerkiksi moraalifilosofi Peter Singer on kehottanut ihmisiä puhumaan hyväntekeväisyystoiminnastaan avoimemmin, jotta syntyisi kannustava vaikutus.

  • Hyväntekeväisyysjärjestöt kuten Kummit luovat osaltaan avoimen auttamisen kulttuuria tiedottamalla kattavasti, kuinka lahjoitusten avulla saadaan hyvää aikaan.
  • Tiedottamiseen sopii erinomaisesti digimarkkinointi.

Potilastarinoilla kolminkertainen teho mainoksille

Uudistetulla verkkosivustolla, sosiaalisessa mediassa ja muissa kanavissa Kummit ovat tiedottaneet mielenkiintoisista uutisaiheista kuukausi kuukaudelta yhä ahkerammin. Järjestön käsinkosketeltava innostus tarttuu blogikirjoitusten lukijaan, ja koskettavat potilastarinat kertovat konkreettisesti lasten saamasta avusta. 

Valjastimme digimarkkinoinnin mukaan tiedottamiseen. Muiden kanavien ohella Kummien ajankohtaiset sisällöt on nostettu säännöllisesti esiin myös mainoksissa, jotta ne tavoittavat entistä laajemman yleisön.

  • Etenkin pienten potilaiden elämästä kertovat artikkelit osoittautuivat hyödylliseksi sisällöksi mainonnassa.
  • Potilastarinoita mainoksissa nähneet ihmiset reagoivat niihin kesän 2021 aikana keskimäärin kolme kertaa innokkaammin kuin aikaisempiin sisältöihin.
  • Näiden  sisältöjen ansiosta samoilla mainoseuroilla saatiin siis moninkertaisesti huomiota Kummien asialle.

Lastenklinikoiden Kummien tavoitteena on paras mahdollinen hoito lapsille ja nuorille Suomessa.

Syksyn 2021 Elämä lapselle -konsertilla huikeat lahjoitukset lapsipotilaille

Syksyn 2021 Elämä lapselle -konsertissa esiintyi joukko tunnettuja kotimaisia artisteja kuten Elastinen, The Rasmus & Apocalyptica, Blind Channel, Ellinoora, Haloo Helsinki, Erin, Kasmir, Hassan Maikal, SANNI sekä Robin Packalen.

Ennakoviestintä näkyi vahvasti. Artistit jakoivat aktiivisesti ennakkotietoja omissa sosiaalisen median kanavissaan, ja tapahtuman lähestyessä Kummit julkaisivat konsertista ja esiintyjistä säännöllisesti lisätietoja.

Tehostimme tiedotusta tuomalla samoja viestejä kiihtyvällä tahdilla myös Googlen, Facebookin ja Instagramin mainosalustoihin.

Aktiivinen verkkoviestintä oli yksi osatekijä vuoden 2021 Elämä lapselle -konsertin menestyksessä. Pienten potilaiden hyväksi annettujen lahjoitusten määrä kohosi huikeaan yli 500.000 euron summaan. Kummien ansiosta näillä varoilla saadaan lisää potilasviihtyvyyttä, lastentautien tutkimusta ja parempia hoitokeinoja, tarpeellisia laitehankintoja sekä konkreettista tukea lasten ja nuorten mielenterveydelle.

Kummien reippaan tiimin kanssa on ollut todella innostavaa tehdä töitä.

Jani Metsätähti, Idan digimarkkinoinnin asiantuntija

Ida Framin väki on hyvin iloissaan siitä, että yhteistyön kautta on tarjoutunut mahdollisuus auttaa Lastenklinikoiden Kummeja arvokkaassa työssä.

Käy sinäkin tutustumassa järjestöön ja lähde tukijaksi – lahjoituksella voit auttaa pieniä potilaita Suomessa!

Kummit.fi »

Lastenklinikoiden Kummit Ry on vuonna 1993 perustettu hyväntekeväisyysjärjestö, joka tukee Suomen viittä yliopistollista lastenklinikkaa, kehitys- ja tutkimustyötä sekä parantaa potilaiden viihtyvyyttä sairaala-aikana. Viime vuosina yhdistys on tukenut merkittävin panoksin lasten ja nuorten mielenterveystyötä. Koko toimiaikanaan Kummit on tehnyt lahjoituksia n. 38 miljoonan euron edestä.

Töitämme