Facebook-mainonnan perusteet

Facebook-mainonta ja siihen suoraan liittyvä Instagram-mainonta ovat mainio tapa kohdentaa tuotteiden tai palveluiden mainontaa suoraan kohderyhmään kuuluville asiakkaille.

Facebook ja sen omistama Instagram tietävät tunnetusti käyttäjistään kaiken. Mainostajan kannalta kyse on loistavasta asiasta, sillä käyttäjädatan perusteella potentiaaliset asiakkaat voidaan tunnistaa helposti. 

Facebookin keräämän datan avulla voidaan tunnistaa esimerkiksi veneilystä ja mökkeilystä innostuneet ihmiset, jotka ovat mahdollisesti potentiaalisia laitureiden ostajia. Tästä syystä laitureita valmistavan yrityksen on kannattavaa kohdentaa mainontaa juuri tälle käyttäjäryhmälle. Sama pätee tietysti myös hakusanamainontaan.

Vaikka Facebook- ja Instagram -mainokset nähdään usein nimenomaan kuluttajamyyntiin soveltuvina markkinointikanavina, sopivat ne hyvin myös yritysten väliseen B2B-markkinointiin

Myös yrittäjät ja yrityksissä ratkaisevia päätöksiä tekevät ihmiset käyttävät usein sosiaalista mediaa, jolloin vaikkapa uuden kirjanpito-ohjelman tai palvelun mainokset tavoittavat kohderyhmänsä tehokkaasti. Vapaa-ajalla kohdatut mainokset kun palaavat helposti mieleen työpäivän aikana. 

Sosiaalisen median mainonnalla on korkea huomioarvo

Olipa kyse sitten kuluttajille tai yrityksille kohdistuvasta markkinoinnista, on Facebook-mainonnalla kohdistettavuuden lisäksi myös monia muita hyviä puolia, kuten sen varsin kohtuullinen hinta.

Siinä missä esimerkiksi verkkosivuille upotettavat mainokset sijaitsevat toisinaan asiasisällön reunoilla, näkyvät Facebook- ja Instagram-mainokset suoraan selattavan sisällön joukossa ja jopa samassa muodossa muun sisällön kanssa. Näin käyttäjän huomio kohdistuu niihin paremmin ja mainoksien huomioarvo pysyy korkeana. 

Kunhan mainos on riittävän mielenkiintoinen ja tarpeeksi hyvin kohdistettu, ei käyttäjää välttämättä harmita lainkaan katsoa mainosta, vaan pikemminkin se on lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Esimerkiksi laitureita upealla maisemakuvalla esittelevä sponsoroitu Instagram-kuva uppoaa veneharrastajan feediin siinä missä seurattujenkin tilien tarjoama sisältö. 

Facebookissa ja Instagramissa käyttäjät voivat myös tykätä ja kommentoida mainoksia, samaan tapaan kuin mitä tahansa muutakin sisältöä. Tämä kasvattaa yhteisöllisyyden tunnetta, eikä mainos tunnu välttämättä millään tavalla väkisin nenän eteen tungetulta. 

Parhaimmillaan käyttäjä voi kiinnostua mainoksen sisällöstä niin paljon, että hän päättää tutustua mainostettavaan tiliin tai sivustoon tarkemmin. Tästä syystä on tärkeää, että yrityksen Facebook- ja Instagram -sivut tarjoavat kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä, ja ohjaavat tarvittaessa käyttäjän vielä yrityksen verkkosivustolle tai vaikkapa verkkokauppaan. 

Facebookin ja Instagramin monet eri mainostyypit tarjoavat runsaasti vaihtoehtoja

Facebook tarjoaa mainostajille useita eri mainostyyppejä. Yleisimpiä ovat kuvamainokset, jotka ovat helpoin tapa aloittaa Facebook-mainonta. Kuvan yhteyteen lisätään kuvatekstejä sekä otsikko, ja klikkaamalla mainosta käyttäjä ohjataan halutulle laskeutumissivulle

Kuvan tilalle voi asettaa myös lyhyen videon, joka tarjoaa hyvän mahdollisuuden esitellä yrityksen tuotteita tai palveluita. Kuvien ja videoiden avulla voi tehdä myös hienovaraisempaa mielikuvamainontaa. Tärkeintä on, että mainos kiinnittää positiivisella tavalla käyttäjän huomion.

Facebookissa mobiilikäyttäjille voi esittää mainoksen yhteydessä myös kyselyitä. Kyselyn avulla käyttäjiltä voi kysyä esimerkiksi, pitävätkö he enemmän auringonpaisteessa veneilystä vai yöllisistä kuutamosouteluista. Käyttäjien huomion saa usein kiinnitettyä parhaiten, kun kyse on mielipidekysymyksestä, jonka vastausprosentit myös käyttäjä haluaa nähdä. 

Karusellimainoksissa voi esitellä vaikkapa yrityksen tuotteiden tai palveluiden katalogia. Normaaliin karusellimainokseen voidaan laittaa 2-10 kuvakorttia, joihin jokaiseen voi liittää eri linkin, joka vie esimerkiksi kyseisen tuotteen verkkokauppasivulle. Vaihtoehtoisesti karusellimainoksissa voidaan kertoa laajempaa tarinaa yrityksestä tai palveluista. Karusellimainosten lisäksi tarjolla on myös esimerkiksi diashow- ja kokoelmamainosmuotoja.

Myös Instagramin puolella on tarjolla kuva-, karuselli- ja videomainoksia. Niiden lisäksi Instagramin tarinoihin ja Reels-lyhytvideoihin upotetut videoklipit tarjoavat hyvän mahdollisuuden kaapata käyttäjien huomio. 

Analytiikka kertoo, oliko mainoksesi helposti muistettava

Sekä Facebook- että Instagram-mainoksia hallinnoidaan saman helppokäyttöisen mainonnanhallintajärjestelmän kautta. Sen avulla mainonnan onnistumista on helppo seurata ja eri kampanjoiden lanseeraaminen on ketterää molempiin palveluihin. 

Facebook tarjoaa mainostajille muun muassa tiedon siitä, kuinka muistettavia mainokset ovat olleet. Käytännössä mainokset nähneiltä käyttäjiltä kysytään jälkeenpäin, muistavatko he nähneensä juuri sinun yrityksesi mainoksen aiemmin. Kyselyiden lisäksi Facebook käyttää mainonnan muistettavuuden arvioinnissa kehittynyttä tekoälyään.

Ida Fram apuna Facebook-mainonnassa

Digimarkkinoinnin asiantuntijamme auttavat yritystäsi tuottamaan tehokkaan ja tarkasti kohdennetun markkinointikampanjan tai suunnittelemaan ja toteuttamaan jatkuvan Facebook-mainonnan ratkaisun. Ida Framin tarjoaman tuen piiriin kuuluvat muun muassa:

  • Mainostilin käyttöönotto
  • Kohderyhmien suunnittelu
  • Budjetin suunnittelu
  • Mainosten suunnittelu ja toteutus
  • Kampanjoiden perustaminen
  • Mittaaminen ja raportointi

Toteutamme Facebook-mainonnan palvelut esimerkiksi LammilleSpektri Business Parkille, sekä Lastenklinikoiden Kummeille. Jos kiinnostuit Facebook -mainonnan palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää!