Ida Fram otti hoitaakseen kello- ja kultasepänliike Lindroosin verkkomainonnan. Työskentelyä tehosti erityisesti sujuva yhteydenpito asiakkaan ja sivuston kehittäjien kanssa, ja tulokset näkyvät: vuoden sisällä verkkokaupan myynti kasvoi kaksinkertaiseksi.

Uusi verkkokauppa toi Lindroosin nykyaikaan

OSK Lindroos on perinteikäs helsinkiläinen kello- ja kultasepänliike. 1878 perustettu perheyritys on yli kahdenkymmenen sveitsiläisen arvokellomerkin valtuutettu jälleenmyyjä.

Ida Fram sai hoitaakseen Lindroosin verkkomainonnan keväällä 2020.

Ida Framin sisaryritys Into-Digital oli aikaisemmin toteuttanut Lindroosille uuden tyylikkään verkkokaupan. Verkkopalvelun kylkeen oli rakennettu Lindroos-myymälöille myös oma verkkokauppaan integroitu asiakastietojärjestelmä.

Sivustouudistuksen tavoitteena oli edistää kellomyyntiä ja tuoda markkinointi reippaalla harppauksella verkkoon.

Hakusanamainonnalla asiakkaita verkkokauppaan

Paraskaan verkkokauppa ei tuota tulosta, ellei sinne saada asiakkaita. Ida Framissa käärittiin hihat ja ryhdyttiin töihin. Aloitimme järjestelmällisen kehitystyön verkkokaupan seurannan parantamiseksi ja verkkomainonnan edistämiseksi.

  • Kelloilla ja koruilla on valtavasti hakukysyntää, joten verkkomarkkinoinnassa keskityttiin hakusanamainontaan ja Googlen tuotemainontaan.
  • Varmistimme, että verkkokaupan myyntitapahtumista saadaan tarkat tiedot myös mainosjärjestelmään, jotta mainontaa pystytään tehostamaan tavoitteellisesti.
  • Otimme käyttöön myös muita mittareita. Esimerkiksi arvokkaimpien merkkikellojen tiedustelut lisättiin analytiikan tavoitteeksi – niitä ei osteta suoraan hiiren klikkauksella, joten lupaavien tuotetiedustelujen seuranta on tärkeää siinä missä verkkokaupan myynninkin.

Myynti kaksinkertaistui

Kello- ja korumyynnissä on paljon sesonkilvaihtelua, mutta tulosten paraneminen näkyy pidemmällä aikavälillä selvästi.

Verkkokaupan myynti kasvoi kesän 2021 aikana +111 %. Samaan aikaan verkkokaupassa vierailijoiden konversiomäärät paranivat +160 %.

Verkkomainonta on ollut osallisena peräti 48 % verkkokaupan konversioista. Tämän lisäksi se on tuonut myös epäsuoria hyötyjä: Googlen mainosjärjestelmä pystyy esimerkiksi kertomaan, että varsin monet ovat mainoksen nähtyään etsineet kartalta reittiohjeita Lindroosin kivijalkamyymälöihin – melko varma merkki siitä, että ostohousut on puettu jalkaan!

Sivuston ja verkkomainonnan toimiva kokonaisuus

Tehokas verkkomarkkinointi edellyttää sekä mainonnan että sivuston jatkuvaa parantelua. Mainonnan kautta sivustolle saadut kävijät menevät hukkaan, jos sivusto jätetään rempalleen. Lindroosin ei ole onneksi tarvinnut leikkiä rikkinäistä puhelinta koodarien ja markkinointiväen välillä. Säännölliset tapaamiset ja matala kynnys yhteydenottoihin ovat auttaneet muokkaamaan ketterästi sekä verkkosivustoa että mainontaa yhtenä kokonaisuutena.

Tiivis vuoropuhelu mainostajan, verkkomarkkinoinnin suunnittelun ja sivuston kehittäjien kesken on avain myynnin kasvuun.

Jani Metsätähti, Idan verkkomarkkinoinnin asiantuntija

Lindroos

1878 perustettu OSK Lindroos on helsinkiläinen kello- ja kultasepänliike, joka tarjoaa arvostetuimmat tuotemerkit, ajattomat klassikot sekä uusimmat mallit usein ensimmäisenä Suomessa. Perheyrityksen pitkät perinteet näkyvät niin palvelussa kuin korkeatasoisessa tuotevalikoimassa. Lindroos on yli kahdenkymmenen sveitsiläisen arvokellomerkin valtuutettu jälleenmyyjä.