Ohjelmallinen ostaminen vs Google Display

Verkkosivustojen kuva- ja videomainonnalla, eli display-mainonnalla, on mahdollisuus tavoittaa suurin osa internetin käyttäjistä Suomessa ja maailmalla. Display-mainontaa voidaan toteuttaa ja hallinnoida useilla eri tavoilla. Kaksi kiinnostavinta vaihtoehtoa ovat Googlen mainosverkosto ja ohjelmallinen ostaminen. Mikä on näiden kahden järjestelmän ero, ja miten päättää, kumpaa järjestelmää kannattaa käyttää?

Aloitetaan perusasioista, eli näistä järjestelmistä puhumme:

  • Google Display -verkostolla tavoitetaan käyttäjät, jotka selaavat miljoonia Googlen mainosverkostoon kuuluvia sivustoja, sovelluksia ja Googlen omistamia palveluja, kuten YouTubea ja Gmailia.
  • Ohjelmallinen ostaminen taas tarkoittaa median mainospaikkojen ostamista automatisoidusti, digitaalisten järjestelmien, kuten Adformin kautta.

Kumpikin näistä kahdesta järjestelmästä mahdollistaa käyttäjälle suoran mainonnan hallinnan ilman välikäsiä.

Kenelle mainontaa näytetään?

Sekä Googlella että ohjelmallisen ostamisen palveluilla on mainospaikkoja laajalti erilaisilla verkkosivustoilla, joissa mainoksia näytetään. Tältä osin järjestelmät eivät siis juuri eroa toisistaan. Huomionarvoista on, että ohjelmallisen ostamisen järjestelmien kautta on mahdollista päästä myös medioihin, joihin Googlen kautta ei ole pääsyä.

Mainosten kohdennuksiin järjestelmät tarjoavat samanlaisia vaihtoehtoja. Kumpikin järjestelmä tarjoaa mahdollisuuden kohdentamiseen esimerkiksi verkkosivuston aikaisempien vierailuiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Suurin ero liittyy dataan:

Ohjelmallisessa ostamisessa kohdennus perustuu palveluntarjoajien dataan käyttäjistään.

  • Ohjelmallinen ostaminen perustuu mediapaikkojen ostoon, joten myös kohdennusvaihtoehdot ja data ovat medioiden itse keräämiä tietoja.
  • Esimerkiksi demografiset tiedot tulevat suoraan medioiden tietojärjestelmistä.
  • Lisäksi mainontaa voidaan kohdentaa eri medioiden käyttäjien kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Googlen kohdennukset perustuvat palvelun tekemiin arvioihin ihmisten käyttäytymisen perusteella.

  • Nämä arviot perustuvat käyttäjien verkkokäyttäytymiseen esimerkiksi Googlen hakukoneessa ja Chromen verkkoselaimella.
  • Google tekee arvioita tekoälynsä avulla vertaamalla käyttäjiä keskenään ja kuvailemalla mahdollisimman monipuolisesti käyttäjän mieltymyksiä. Voit tarkistaa Googlen arviot sinusta osoitteesta: https://adssettings.google.com.
  • Googlen verkoston kautta toimivissa kohdennuksissa ehdoton etu on kuitenkin mahdollisuus hakusanakohtaisiin kohdennuksiin. Esimerkiksi laiturimainosten kohdentaminen laiturihakuja Googlessa tehneille varmistaa, että mainokset näkyvät juuri niille kuluttajille, jotka ovat jo valmiiksi vetäneet ostohousut jalkaansa.

Mainonnan käytännön toteutus

Kummassakin kanavassa pystytään näyttämään yleisesti käytettyjä kuva- sekä videomainoksia. Ohjelmallinen ostaminen tukee myös harvinaisempia mainosmuotoja verkkosivumainonnan ulkopuolella:

  • Audiomainontaa esimerkiksi Spotifyssa
  • Natiivimainontaa, eli artikkelimuotoista mainontaa
  • DOOH-mainontaa, eli erilaisia digitaalisia ulkomainospintoja
Ohjelmallinen ostaminen vs Google Display -artikkelin kuvituskuva, jossa hehkulampun ympärillä on ohjelmallisten järjestelmien logoja.

Suurin ero Google Displayn ja ohjelmallisen ostamisen välillä on itse järjestelmän käyttö. Siinä missä Google Display -mainontaa on suhteellisen intuitiivista hallinnoida myös itse, vaatii ohjelmallisen mainonnan käyttäminen enemmän osaamista ja ymmärrystä järjestelmästä.

Järjestelmävalintaan vaikuttavat yrityksesi tarpeet

Ohjelmallisella ostamisella ja Google Display -mainonnalla on paljon eroja, mutta myös yhtäläisyyksiä. Vaikka ensi alkuun vaikuttaa, että ohjelmallisella mainonnalla on monia etuja Google Displayihin verrattuna, on Googlellekin ehdottomasti aikansa ja paikkansa.

Mikäli haluat tavoittaa tiettyjä hakusanoja hakevia kuluttajia, sopii Google paremmin tarpeisiisi. Googlen järjestelmän käyttö on myös halvempaa ja helpompaa, joten se sopii hyvin pienemmille toimijoille ja display-mainontaa aloitteleville.

Järjestelmävalintaa tehdessä kannattaa käydä läpi omat mainonnan ja markkinoinnin tarpeet. Mikäli valinta silti tuottaa päänvaivaa, on hyvä kääntyä asiantuntijan puoleen.