Digimarkkinointi -palvelusivun kuvituskuva, jossa keltaisia ja sinisä nuolia.

Digimarkkinointi on yrityksen markkinointiaktiviteettien toteuttamista digitaalisissa kanavissa. Se pitää sisällään monia kanavia ja markkinointimuotoja, joista tärkeimpiä ovat verkkosivusto, sekä hakukone- ja somemarkkinointi. Somemarkkinoinnilla viitataan sosiaalisen median kanaviin, kuten Facebookiin, Instagramiin ja LinkedIniin, joiden merkitys yritysten viestinnässä on nykypäivänä merkittävä.

Digimarkkinoinnin muodot

Digimarkkinointi koostuu monista eri osa-alueista. Autamme valitsemaan oikeat toimenpiteet ja autamme digimarkkinoinnin toteutuksessa:

Digimarkkinoinnin edut

Digimarkkinoinnin ja etenkin -mainonnan etuja ovat tarkan kohdentamisen mahdollisuudet. Digitaalisia kanavia hyödyntämällä on mahdollista tavoittaa lähes jokainen yksilö. Kohderyhmästä riippuen, käytetyt palvelut ja niiden suosio kuitenkin vaihtelevat. Esimerkiksi yrityspäättäjät tavoitat paremmin LinkedInistä, sisustusharrastajat sen sijaan Pinterestistä tai Instagramista.

Yleisiä keinoja mainonnan kohdentamiseen ovat tunnetusti demografiset tiedot kuten ikä, sukupuoli ja sijainti. Näiden lisäksi digitaaliset kanavat tarjoavat myös muita vaihtoehtoja:

  • Hakusanamainontaa voidaan näyttää valittujen termien Google hakujen yhteydessä. Hakutermien pohjalta voidaan myös näyttää display-kuvamainontaa Googlen verkostoon kuuluvilla nettisivuilla.
  • Sosiaalisen median palveluissa kohdennuksia voidaan tehdä kiinnostuksen kohteiden ja valittujen aihepiirien perusteella. Lisäksi näissä kanavissa on mahdollista ohjata mainontaa tiettyjen profiilien seuraajille ja tykkääjille.
  • Toistojen määrää pystytään kasvattamaan tehokkaasti kohdentamalla mainontaa verkkosivuilla jo vierailleille kävijöille (retargetointi). Tällöin saadaan yritykseen jo tutustuneet henkilöt paremmin konvertoitua maksaviksi asiakkaiksi.

Dataan pohjautuvuuden vuoksi, digimarkkinoinnin tulokset ovat helpommin mitattavissa kuin perinteisen markkinointiviestinnän tulokset. Mitattavuuden mahdollistavat viestinnän- ja mainonnanhallintajärjestelmät sekä verkkopalvelun analytiikkaratkaisut. Näiden ansiosta digimarkkinoinnin tuloksia pystytään mittaamaan konkreettisemmin, kuin perinteisiä markkinointiviestinnän tuloksia.

Digimarkkinoinnin toimivuuden takaa myös helppo ja nopea muokattavuus. Seurattujen tulosten perusteella voidaan säätää esimerkiksi mainostekstejä, budjettia tai kohdennuksia, jolloin mainonnan tehoa voidaan parantaa reaaliajassa kampanjan jo ollessa käynnissä. Tämä mahdollistaa joustavan ja nopean reagoinnin myös yllättävissäkin muutostilanteissa.

Ihmisten aktiviteettien siirryttyä yhä vahvemmin digitaalisille alustoille, korostuu myös yritysten näkyvyys verkossa. Hyvin suunniteltu näkyvyys digitaalisissa palveluissa vahvistaa kuluttajien mielikuvaa ja muistijälkeä yrityksestä.

Digimarkkinointi ja hinta

Digimarkkinoinnin hinta perustuu huutokaupalla päivittäin vaihtuviin klikkaushintoihin. Hinnat vaihtelevat toimialojen ja kohdennusten mukaan, mutta pääsääntöisesti digitaalisten kanavien voidaan sanoa olevan hyvin kohtuuhintaisia tuloksiin nähden.

Lisäksi kampanjoiden budjetteja säätämällä voidaan myös mainontaan käytettyä kokonaispanostusta muokata tarpeen vaatiessa nopeasti kampanjan aikanakin. Digimarkkinointi onkin siis erittäin kustannustehokas tapa toteuttaa markkinointiviestintää, jonka vuoksi se on suosittelemisen arvoinen keino kaikille yrityksille.

Digimarkkinoinnin asiakkaitamme

Suunnittelemme ja toteutamme digimarkkinointia esimerkiksi Lastenklinikoiden Kummeille, Lammille, Spektri Business Parkille, Lindroosille ja Hermesetakselle.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko digimarkkinoinnin palveluistamme? Ota yhteyttä ja kerron lisää!

Simo Räsänen
Digimarkkinoinnin asiantuntija

Palvelumme