LinkedIn on suurin ammattilaisille suunnattu sosiaalisen median kanava. Siksi LinkedIn-mainonta on täydellinen väylä B2B-markkinointiin. LinkedInin kautta tavoitat eri alojen asiakasyritykset ja oman yrityksesi tulevat työnhakijat. Suomessa LinkedIn-käyttäjiä on noin 1,5 miljoonaa, joten kanavan kautta saavutat ison osan yritysmaailman edustajista.
Kohdentamisen mahdollisuudet LinkedInissä ovat todella tarkkoja. Mainontaa voidaan näyttää muun muassa käyttäjien työkokemuksen, tittelin, yrityksen koon tai toimialan mukaan. Yhdistelemällä näitä kohdennusvaihtoehtoja, on mahdollista löytää juuri tavoittelemasi kohderyhmä. Esimerkiksi halutun toimialan päättäjät löytyvät helposti. Edellä mainittujen vaihtoehtojen lisäksi mainontaa voidaan myös kohdentaa yrityksen omille asiakaslistoille ja verkkosivuilla aikaisemmin vierailleille.
LinkedInin mainosmuodot
- Sponsoroitu sisältö
Sponsoroitu sisältö toimii samaan tapaan kuin esimerkiksi Facebook-mainokset. Sisältö näyttää orgaaniselta postaukselta, mutta julkaisun yhteydessä on huomio sponsoroidusta sisällöstä.
Tämän kategorian alle kuuluvat yleisimmät mainosmuodot, kuten kuva, video ja karusellimainokset. - Liidilomakkeet
Liidilomake-mainosten avulla voidaan kerätä suoraan potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja, esimerkiksi tapahtumaan ilmoittautumista tai tiedoston latausta varten. - Dynaamiset mainokset
LinkedInin työpöytäversion oikeassa reunassa näkyvät mainokset ohjaavat käyttäjää seuraamaan LinkedIn-sivua, tutustumaan tuotteeseen tai palveluun, ja vierailemaan verkkosivustolla. Mainokset voivat muodostua pelkästä logosta ja LinkedInin valmiiksi tarjoamasta toimintakehoitteesta tai sisältää itsekirjoitetun lyhyen tekstisisällön.
Mitä LinkedIn-mainonta maksaa?
B2B-mainonnan kanavana LinkedIn on kalliimpi kuin muut sosiaalisen median kanavat. Hinnoittelu perustuu klikkipohjaiseen huutokauppahinnoitteluun, jonka hinta kasvaa kilpailun koventuessa. Hyvin toteutettuna mainonta maksaa kuitenkin itsensä takaisin, sillä tarkat kohdennukset takaavat juuri oikeiden liidien löytymisen. Mainosten huomioarvo on myös keskimäärin korkeampi kuin muissa kanavissa, joten sisältö jää hyvin käyttäjien mieleen.
LinkedIn-mainonta on tehokas rekrytointikanava
Kun etsit organisaatioosi uusia osaajia, LinkedIn on suositeltava kanava myös rekrytointimainonnalle. Kohdennusvaihtoehtojen avulla voit määritellä kenet haluat tavoittaa – esimerkiksi toimialan, työnimikkeen ja kokemusvuosien perusteella.
Muista kanavista poiketen, LinkedInissä mainontaa voidaan kohdentaa suoraan töitä etsiville, joten mainokset osuvat juuri uutta työpaikkaa kaipaaville.
Ida Fram apunasi LinkedIn-mainonnassa
Voit tutustua LinkedIn-mainonnan perusteisiin täältä. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi LinkedIn-mainonta vaatii huolellista suunnittelua ja ylläpitoa. Alla kuvaamme mainonnan käynnistämiseen vaadittavat toimenpiteet kootusti.
Mainonnan aloittamista varten yrityksellä tulee olla LinkedInin mainostili. Mikäli asiakkaalla on jo olemassa mainostili, pyydämme siihen hallintaoikeuden. Mikäli tiliä ei ole vielä olemassa, voidaan se perustaa asiakkaan puolesta.
Toteutamme analytiikkaan konversioseurannan mainonnan optimoimiseksi ja haluttujen tulosten seuraamista varten. Konversioseurannan avulla voimme seurata mainonnan tuottavuutta esimerkiksi ROI:n avulla.
Kohderyhmien suunnittelun tavoitteena on kartoittaa mahdollisimman tarkasti, ketä mainonnalla halutaan tavoittaa ja miten tavoitteisiin päästään. LinkedIn-mainontaa voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti juuri sopiville käyttäjille. Kohderyhmiä voidaan luoda esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden, demograafisten tietojen sekä työtitteleiden perusteella.
Mainonnan suunnittelun tavoitteena on kartoittaa mahdollisimman tarkasti, millä viestikärjillä mainostetaan, mitä mainonnalla tavoitellaan ja millä budjetilla mainontaa toteutetaan.
LinkedIn-mainontaan voidaan määrittää kiinteä kuukausi- tai kampanjabudjetti, jota ei ylitetä. Näin ollen mediabudjetin käyttö on hallittua. Autamme parhaan mahdollisen mediabudjetin tason löytämisessä ja sen optimoimisessa.
Rakennamme LinkedIniin sovitut mainoskampanjat, joille voidaan asettaa erilliset tavoitteet, kohdennukset, budjetit sekä tarjousstrategiat.
Kampanja koostuu vähintään yhdestä mainosjoukosta, joka taas koostuu mainoksista. Mainosjoukot mahdollistavat sen, että mainokset voidaan jakaa teemoittain, kuten esimerkiksi palvelukategorioiden mukaan. Tavoitteena on näyttää mainoksia, jotka on optimoitu kohderyhmälle mahdollisimman hyvin.
Kun kohderyhmä on määritelty, seurannat laitettu kuntoon, budjetti asetettu ja mainokset luotu, on kampanjan käynnistämisen aika. Tässä kohtaa varmistamme, että mainonta lähtee pyörimään kuten sen kuuluukin.
Tyypillisesti kerran kuussa valmistellaan raportti mainonnan toimivuudesta. Raportissa esitetään mainonnan tuloksia, verkkosivuston analytiikkaa, tehtyjä toimenpiteitä sekä mahdollisia jatkokehitysehdotuksia.
Asiakkaan kanssa pidetään esimerkiksi kerran kuukaudessa noin puolen tunnin mittainen palaveri, jossa käydään kuluneen kuukauden mainontaa läpi. Samalla voidaan keskustella mahdollisista kehitystoimista ja kartoittaa muiden markkinointitoimenpiteiden tarve.
Ota yhteyttä
Kiinnostuitko LinkedIn-mainonnan palveluistamme? Ota yhteyttä ja kerron lisää!