TikTok on sosiaalisen median alusta ja älypuhelinsovellus, jossa kuvataan ja jaetaan lyhyitä videoita. Se on suuressa suosiossa ympäri maailmaa. Vuoteen 2022 mennessä sovellus oli ladattu yli 3 miljardia kertaa. Suomessa TikTok-mainonta tavoittaa noin 1,2 miljoonaa viikoittaista käyttäjää, joista suurin osa on alle 25-vuotiaita. Keskimääräinen käyttäjä viettää TikTokissa jopa 89 minuuttia päivässä.

Tiktok-mainonta kuvituskuva, jossa kolme älypuhelinta ja Tiktokin logo.

TikTok-mainonnan edut: mieleenpainuva sisältö ja tehokas ohjaus

Kaikilla mainosalustoilla on omat etunsa. Miksi mainostaa TikTokissa?

  • Mieleenpainuvat sisällöt – koko näytön viihdyttävät mainokset.
  • Tehokas ohjaus verkkosivuille – mainoksissa on kolme kohtaa, joita klikkaamalla katsoja pääsee sivustolle.
  • Sitoutuneemmat käyttäjät – oikein kohdennettu mainonta voi saavuttaa korkeita kommenttimääriä.
  • Edulliset klikkaushinnat – kilpailu mainospaikoista on suomen markkinoilla vielä vähäistä, mikä vaikuttaa mainonnan hintaan.
1177000 viikoittaista käyttäjää Suomessa 2022
Lähde

Millaiset mainokset toimivat TikTokissa parhaiten

TikTok elää videoilla, joten videomainokset toimivat siellä kuvamainoksia paremmin. Millaista sisältöä TikTokiin kannattaa tuottaa?

  • Hauskat ja viihdyttävät videot, jotka mukailevat alustan orgaanista sisältöä, kiinnittävät paremmin käyttäjien huomion.
  • Musiikki on tärkeässä roolissa TikTokissa. Siksi sitä kannattaa käyttää myös mainossisällöissä.
  • Jotta mainoksen sanoma välittyisi katsojalle mahdollisimman selvästi, kannattaa videoihin lisätä avainasiat tekstinä.
Tiktok-mainonta kuvituskuva, jossa kolme älypuhelinta, joissa esimerkit Tiktok-mainonnasta.

TikTokin mainosmuodot Suomessa

TikTok-mainonta on ollut mahdollista Suomessa vuodesta 2021. Tällä hetkellä käytettävissä on vain yksi mainosmuoto:

  • In-Feed – Koko näytön videomainos, joka näkyy TikTokin For You -syötteessä orgaanisen sisällön seassa. Käyttäjät voivat tykätä, kommentoida ja reagoida mainoksiin.

Kohdentaminen

TikTokissa kohdentaminen ei juurikaan poikkea muista sosiaalisen median mainosalustoista.

  • Demografiset tiedot – kuten ikä ja sukupuoli
  • Kiinnostuksen kohteet
  • Sijainti – toistaiseksi TikTokissa voi kohdentaa vain valtakunnallisesti, eli esimerkiksi pelkästään Helsinkiin kohdistaminen ei ole mahdollista.
  • TikTok-käyttäytyminen – kohdennetaan mainontaa tietynlaista sisältöä katseleville käyttäjille.
  • Mukautetut kohderyhmät – mainonnan kohdentaminen esimerkiksi asiakaslistalle tai verkkosivustolla aikaisemmin vierailleille.
Sukupuolijakauma: naiset 56 %, miehet 44 %. Ikäjakauma: 13–17-vuotiaat 16 %, 18–24-vuotiaat 46 %, 25–34-vuotiaat 22 %, 35–44-vuotiaat 10 %, 45–54-vuotiaat 5 %, yli 55-vuotiaat 1 %

TikTok-mainonnan hinta

Aivan pikkurahalla ei TikTok-mainontaa pysty testaamaan. Tällä hetkellä vuorokausibudjetin minimi TikTokissa on 20 euroa eli 600 euroa kuukaudessa. Facebookin 1 € / vrk minimiin verrattuna kuulostaa mainonta TikTokissa varsin tyyriiltä. Minimihinnallakin saa kuitenkin paljon vastinetta rahalle, koska TikTokissa CPM- ja CPC-hinnat, eli mainosten näyttökerrat ja mainosklikkaukset, ovat todella edullisia.

TikTok-mainonta ja Ida Fram

Me Ida Framilla voimme auttaa sekä TikTok-mainonnan visuaalisen ilmeen suunnittelussa että kampanjan toteuttamisessa. Digimarkkinoinnin asiantuntijamme auttavat yritystäsi käynnistämään tehokkaan ja tarkasti kohdennetun markkinointikampanjan tai jatkuvan TikTok-mainonnan.

Ida Framin avulla hoituvat muun muassa

Mainonnan aloittamista varten yrityksellä tulee olla TikTokin mainostili. Mikäli sinulla on jo olemassa mainostili, pyydämme hallintaoikeuden siihen. Mikäli tiliä ei ole vielä olemassa, voimme perustaa sen puolestasi.

Toteutamme analytiikkaan konversioseurannan mainonnan optimointia ja tulosten seuraamista varten. Konversioseurannan avulla voimme tarkkailla mainonnan tuottavuutta esimerkiksi ROI:n perusteella.

Kohderyhmien suunnittelun tavoitteena on kartoittaa mahdollisimman tarkasti, keitä mainonnalla halutaan tavoittaa ja miten tavoitteisiin päästään. TikTok-mainontaa voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti juuri sopiville käyttäjille.

Mainonnan suunnittelun tavoitteena on kartoittaa mahdollisimman tarkasti, millä viestikärjillä mainostetaan, mitä mainonnalla tavoitellaan ja millä budjetilla mainontaa toteutetaan.

TikTok-mainontaan voidaan määrittää kiinteä päiväbudjetti, jota ei ylitetä. Näin mediabudjetin suunnittelu pysyy hallinnassa. Autamme parhaan mahdollisen budjetin tason löytämisessä ja optimoimisessa.

Rakennamme TikTokiin sovitut mainoskampanjat, joille voidaan asettaa erilliset tavoitteet, kohdennukset, budjetit sekä tarjousstrategiat.

Kampanja koostuu vähintään yhdestä mainosryhmästä, joka taas koostuu mainoksista. Mainosryhmien avulla mainokset voidaan jakaa teemoittain esimerkiksi palvelukategorioiden mukaan. Tavoitteena on näyttää mainoksia, jotka on optimoitu kohderyhmälle mahdollisimman hyvin.

Kun kohderyhmä on määritelty, seurannat laitettu kuntoon, budjetti asetettu ja mainokset luotu, on kampanjan käynnistämisen aika. Tässä kohtaa varmistamme, että mainonta lähtee pyörimään kuten sen kuuluukin.

Tyypillisesti kerran kuussa valmistellaan raportti mainonnan toimivuudesta. Raportissa esitetään mainonnan tuloksia, verkkosivuston analytiikkaa, tehtyjä toimenpiteitä sekä jatkokehitysehdotuksia.

Pidämme kanssasi esimerkiksi kerran kuukaudessa noin puolen tunnin palaverin, jossa käydään kuluneen kuukauden mainontaa läpi. Samalla voidaan keskustella kehitystoimista ja kartoittaa muiden markkinointitoimenpiteiden tarve.

Ota yhteyttä

Jos kiinnostuit TikTok-mainonnan palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää.

Simo Räsänen
Digimarkkinoinnin asiantuntija

Palvelumme