Ohjelmallinen ostaminen (programmatic buying) tarkoittaa median mainospaikkojen ostamista digitaalisten järjestelmien kautta. Se on moderni ja keskitetty tapa saavuttaa näkyvyyttä esimerkiksi medioiden verkkosivustoilla, sovelluksissa ja digitaalisessa ulkomainonnassa.
Ohjelmallinen ostaminen tukee monia eri mainosmuotoja, joista tyypillisimpiä ovat display- eli bannerimainokset, videomainokset ja natiivimainokset. Näiden lisäksi ohjelmallinen ostaminen tarjoaa myös mahdollisuuden päästä esimerkiksi netti-TV ja audiomainoksiin, kuten Spotifyhin.
Miten ohjelmallinen ostaminen tapahtuu?
Ohjelmallisen ostamisen kauppaa käydään ostojärjestelmien (DSP) ja myyntijärjestelmien (SSP) kautta. Mediat listaavat tarjolla olevat myyntipaikat myyntijärjestelmiinsä, kun taas ostajat ostavat mainospaikkoja ostojärjestelmien kautta.
Mainosten käytännön ostaminen ja hinnoittelu tapahtuu pääsääntöisesti avoimen ja reaaliaikaisen huutokaupan (RTB) kautta. Tämän lisäksi ohjelmallisten järjestelmien kautta on mahdollista ostaa suljettuja diilejä suoraan medioilta. Näissä tapauksissa mainostaja on yhteydessä ohjelmallisen ostamisen mahdollistavaan mediaan, jonka kanssa sovitaan mainospaikkojen hankinnasta.
Ohjelmallisen ostamisen edut verrattuna Google Displayihin
Ohjelmallista ostamista verrataan usein Googlen mainosverkoston kautta ostettaviin display-mainoksiin. Eroja Google Display -mainontaan on kuitenkin useita, joista suurin on itse järjestelmien käyttö.
Siinä missä Google Display -mainontaa on suhteellisen helppo pyörittää myös itse, vaatii ohjelmallisen mainonnan käyttäminen enemmän osaamista ja ymmärrystä järjestelmästä. Ohjelmallisella ostamisella voidaan saavuttaa kuitenkin monia etuja.
Saatavilla on enemmän mainosmuotoja
Ohjelmallisen ostamisen kautta on toteutettavissa monipuolisesti eri mainosmuotoja:
- kuvamainokset
- videomainokset
- natiivimainonta
- audiomainonta
- digitaalinen ulkomainonta
Ohjelmallinen ostaminen tarkoittaa tarkempia kohdentamisen mahdollisuuksia
Mainontaa voidaan esimerkiksi kohdentaa sivustovierailijoille tai tietyn sijainnin mukaan. Myös eri mediat tarjoavat omia kohdentamisen mahdollisuuksiaan ja ensikäden tietoa omista kuluttajistaan. Tämä data on monesti hieman luotettavampaa, kuin Googlen arviot käyttäjistään.
Nopeampi ja helpompi ostoprosessi
Ostojärjestelmät mahdollistavat useiden medioiden mainospaikkojen ostamisen samanaikaisesti. Tämä nopeuttaa ja helpottaa ostoprosessia perinteiseen mediapaikkojen ostamiseen verrattuna.
Miten päättää, kumpaa järjestelmää kannattaa käyttää? Lue vinkkimme aiheesta.
Ohjelmallinen ostaminen pähkinänkuoressa
Mitä ohjelmallinen ostaminen on?
- Mainospaikkojen ostaminen medioista digitaalisen järjestelmän kautta.
- Useita eri mainosvaihtoehtoja, kuten banneri-, video- ja natiivimainontaa.
Miten ohjelmallisia mainospaikkoja ostetaan?
- Järjestelmien, kuten Adform, Xandr, DoubleClick ja Criteo kautta.
- Demand side platformin kautta mainostajat ostavat mainospaikkoja.
- Supply side platformin kautta mediat myyvät mainospaikkojaan.
- Mainospaikkojen hinnoittelu ja käytännön ostaminen tapahtuu millisekuntien aikana käytävien huutokauppojen kautta (Real Time Bidding).
Miksi ohjelmallista ostamista kannattaa tehdä?
- Tarkat kohdentamisen mahdollisuudet: näkyvyys valitsemissasi medioissa tavoittelemallesi kohderyhmälle.
- Yhdistää useat eri mediat saman järjestelmän alle: nopeuttaa ja helpottaa mediapaikkojen ostamista.
- Tarjoaa monipuolisesti eri mainosmuotoja ja mainospaikkoja.
Me Ida Framilla hallitsemme ohjelmallisen ostamisen käytön. Autamme mielellämme myös sinua saavuttamaan tavoitteita sen avulla. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää yrityksellesi sopivista ohjelmallisen ostamisen ratkaisuista.
Ota yhteyttä
Kiinnostuitko ohjelmallisen ostamisen palveluistamme? Ota yhteyttä ja kerron lisää!