Freebike on yhteiskäyttöisten kulkuvälineiden uusi tulokas. Yritys tarjoaa helposti vuokrattavia sähköisiä kaupunkipyöriä Helsingin ja Espoon alueella. Ida Fram osallistui palvelukonseptin, brändi-ilmeen ja digimarkkinoinnin toteutukseen. Monikanavainen mainonta tavoitti suuren osan pääkaupunkilaisista ja houkutti kokeilemaan uutta palvelua.
Kohderyhmästä tavoitettiin 80 % ja asiakkaiden määrä kasvoi tasaisesti
Kohdensimme mainokset tarkasti pyörien tärkeimmälle käyttäjäryhmälle. Tehokkailla monikanavaisilla mainonnan keinoilla näytimme Freebiken mainoksia yhteensä lähes 7 miljoonaa kertaa, ja valitusta yleisöstä tavoitettiin Facebookissa ja Instagramissa jopa 80 %.
Mainonnan toimenpiteet vaikuttivat suoraan liiketoimintaan ja pyörien käyttömäärään. Palvelun uusien asiakkaiden määrä kasvoi tasaisesti kesän aikana.
Bränditietoisuus kasvaa tehokkaasti digimarkkinoinnilla
Mainonnan tehtävänä oli saada kaupunkilaiset tuntemaan uusi lähiliikkumisen palvelu. Helsingin seudulla on tarjolla paljon erilaisia yhteiskäyttöisiä kulkuvälineitä, mutta Freebiken palvelu erottuu joukosta.
Lähimaksu tekee vuokraamisesta vaivatonta ja sähköavusteisella pyörällä kulkeminen käy näppärästi. Näitä valtteja haluttiin korostaa myös digitaalisessa viestinnässä.
Markkinointiviestit
Viesti 1, bränditietoisuus: Freebike on vuokrattava sähköpyörä
Viesti 2, helppous: ainoa lähimaksulla toimiva yhteiskäyttöinen kulkuväline
Viesti 3, hinta: vain 15 snt/min, ei aloitusmaksua
Viesti 4, käytön opastus: helposti ymmärrettävät ohjevideot ja somejulkaisut
Viesti 5, vaihtuvat sisällöt: toisto, toisto, toisto…
Monikanavainen markkinointi tavoittaa asiakkaat monipuolisilla tavoilla
Viestin levittämiseen päätettiin valjastaa kuusi eri kanavaa, joiden ominaispiirteistä oli hyötyä kampanjassa.
- Hakusanamainonnalla tavoitettiin henkilöt, jotka etsivät vastaavia palveluita Googlesta.
- Google Display ja ohjelmallinen mainonta vahvistivat visuaalista muistijälkeä.
- Facebookin ja Instagramin monipuolisilla mainosmuodoilla ja tarkan kohdentamisen mahdollisuuksilla viesti välittyi juuri oikealle kohderyhmälle.
- Twitterissä Freebiken pyörät herättivät paljon keskustelua.
Monikanavaisuus valittiin mahdollisimman laajan tavoittavuuden ja kattavan tunnettuuden saavuttamiseksi. Sen ansiosta pystyttiin käyttämään useita erilaisia kohdentamisen vaihtoehtoja digitaalisilla alustoilla.
Mainoksia kohdennettiin pyörien sijainnin mukaan
Pyörien sijainti liikenteen solmukohdissa helpottaa niillä kulkemista töihin tai opiskelupaikalle. Pyörien rajallisen saatavuuden takia oli tärkeä rajata mainonta alueelle, jossa niitä on tarjolla. Digimainonnassa tarkka alueellinen kohdennus onnistuu kätevästi, joten pystyimme näyttämään mainoksia sijainnin perusteella.
Googlen mainosten kohdentamiseen käytimme myös työmatkaliikenteeseen ja Helsinki-matkailuun liittyviä avainsanoja – Helsingissä liikkuvien turistien kannalta on erityisen kätevää, että pyörän voi vuokrata lähimaksulla. Sosiaalisessa mediassa mainoksia kohdennettiin kiinnostuksen kohteiden ja liikkumistapojen perusteella. Viestin toistoa lisättiin näyttämällä mainontaa verkkosivustolla aikaisemmin käyneille.
Orgaaninen sisällöntuotanto mainonnan tukena
Maksetun mainonnan lisäksi tuotimme orgaanista sisältöä Freebiken sosiaalisen median kanaviin. Kerroimme hyödyllistä ja kiinnostavaa tietoa esimerkiksi siitä, mihin pyörällä voisi kesäisessä Helsingissä polkea.
Toteutimme useita kymmeniä postauksia, jotka ajastettiin koko lanseerauskampanjan ajaksi. Lisäksi näytimme kaupunkipyörän käyttöohjeet selkeässä videomuodossa.
Uudet sähköpyörät herättivät paljon keskustelua somen eri kanavissa. Vastasimme myös sosiaalisen median asiakasviestinnästä.
Jos et vielä ehtinyt testata Freebiken sähköpyöriä, ei hätää. Ne ovat edelleen saatavana!
Freebike on Prahassa päämajaansa pitävä yritys, joka kehittää ja valmistaa yhteiskäytössä toimivia sähköpyöriä. Sen pyöriä on käytössä eri kaupungeissa Suomessa, Iso-Britanniassa, Puolassa, Slovakiassa, Ranskassa, Saudi-Arabiassa ja Irlannissa. Helsinki Freebike -pyörien ylläpidosta vastaa suomalainen Rolan Oy, niin sanottujen viisaan liikkumisen palveluiden operaattori, ylläpitäjä ja järjestelmätoimittaja.