Uusi kaupunkipyörä lanseerattiin vauhdilla

Uusi yhteiskäyttöinen kaupunkipyörä saapui Helsingin katukuvaan kesällä 2022. Erityistä tapauksesta teki se, että pyörä on sähköinen ja lanseerauksen saimme kunnian pyöräyttää me. Asiakkuudessa olemme kumppani kansainväliselle Freebike-organisaatiolle ja Suomen toiminnoista vastaavalle Rolan Oy:lle.

Paikallisuus brändin keskiöön

Otimme mielenkiinnolla ja innostuksella vastaan asiakkuuden, jonka toiminnassa on paljon yrityksemme jakamia arvoja: puhutaan kaikkien kaupunkilaisten ulottuvilla olevasta, ekologisemman liikkumisen palvelusta.

Erityisen herkullista oli mahdollisuus päästä keskusteluihin mukaan palvelumuotoilun näkökulmasta lähes hankkeen alusta saakka. Freebikesta kehittyi Helsinki Freebike, ensimmäinen sähköinen ja helposti lähimaksulla toimiva yhteiskäyttöpyörä kaupunkilaisille ja kaupungissa vieraileville.

Palvelun ja markkinoinnin perustukset kuntoon

Markkinoinnin suunnittelun alussa toimimme asiakkaan tukena myös palvelukonseptin ja käyttöohjeiden kehittämisessä ja selkeyttämisessä. Työmme fokuksessa oli mainonnan ilmeen ja puhetyylin luominen sekä tehokkaiden mainonnan kanavien etsiminen yhdessä asiakkaan kanssa.

Lanseerauksen tehopariksi valikoitui ulkomainonta ja digimainonta, johon lähdettiin heti rakentamaan myös lanseerauksen jälkeistä, pitkäjänteistä näkyvyyttä.

Keskiössä kepeys ja käyttökokemus

Brändin visuaalisen ja viestinnällisen puhetavan luomiseen vaikutti ensisijaisesti kaksi palvelun ominaisuutta: kyseessä on sähköpyörä ja se on mahdollista napata käyttöön ilman sovelluksen lataamista tai rekisteröitymistä, siis lähimaksukorttia vilauttamalla.

Halusimmekin viestiä palvelun kepeästä ja vaivattomasta käytöstä kaikenikäisille kaupungissa liikkuville – kepeällä ja riittävän informatiivisella tyylillä. Tärkeää oli, että palvelun luonne ja käyttöohjeet tulisivat kirkkaasti kerrottua.

Kuva todellakin kertoo enemmän

Mainonnassa käyttäjäkokemusta haluttiin korostaa brändille tuotetuilla käyttäjäkuvilla. Suunnitteluprosessin aikana valinta todella koettiin palvelun menestyksen kannalta merkitykselliseksi. Pyörän sähköavusteisuuden ja yleensäkin pyörän ulkomuodon tunnistaminen sekä maksutavan ymmärtäminen olisivat ensimmäisen kokeilukerran kannalta täysin oleellisia asioita.

Samaa viestinnän selkeyttä ja käyttäjäystävällisyyttä haluttiin alleviivata myös copyn puhetavalla.

Digissä tarkkaa kohdennusta ja monikanavaisuutta

Digimarkkinnoinnissa lanseerauksessa lähdettiin toisaalta hakemaan laajaa näkyvyyttä eli tunnettuutta monikanavaisuudella: hakusana, Google Display, ohjelmallinen mainonta, Facebook, Instagram ja Twitter.

Toisaalta alueellinen kohdentaminen oli tärkeä huomioida pyörien rajatun saatavuuden takia. Noin tuhat pyörää sijaitsivat lähinnä Helsingin keskusta-alueella ja sen lähiympäristössä. Kohdentamisen tukena käytettiin myös muita ratkaisuja, kuten työmatkaliikenteeseen ja Helsinki-matkailuun liittyviä avainsanoja. Toistoa haettiin näyttämällä mainontaa myös verkkosivustolla vierailleille.

Freebike on Prahassa päämajaansa pitävä yritys, joka kehittää ja valmistaa yhteiskäytössä toimivia sähköpyöriä. Sen pyöriä on käytössä eri kaupungeissa Suomessa, Iso-Britanniassa, Puolassa, Slovakiassa, Ranskassa, Saudi-Arabiassa ja Irlannissa. Helsinki Freebike -pyörien ylläpidosta vastaa suomalainen Rolan Oy, niin sanottujen viisaan liikkumisen palveluiden operaattori, ylläpitäjä ja järjestelmätoimittaja.

Töitämme