Aina vain nopeampi 110-vuotias
Nopean ja mukavan asioinnin R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju. Sen miltei 500 valtakunnallisessa myymälässä asioi lähes kaikki suomalaiset. Ida on toiminut R-kioskin kumppanina niin yritysilmeen kuin ruokatuotekonseptin kehittämisessä.
Uutta kasvua ruokatuotteesta
Tiesitkö, että R-kioski on toiminut jo vuodesta 1910? Ketjun toiminnan ytimessä on, että palvelut ja tuotetarjonta elävät ja kehittyvät tässä ajassa. R-kioskin markkinoinnin kumppanina pääsimme hyppäämään mukaan ketjun kunnianhimoiseen tavoitteeseen – ruoan myynnin tuplaamiseen kolmessa vuodessa.
Samalla lähdimme uudistamaan Ärrän mainontaa entistä hauskemmaksi ja tarinallisemmaksi.
Nopeaa ja mukavaa on ateriointi – tarinoilla lähemmäksi kuluttajan arkipäivää.
Näimme, että R-kioskien takeaway-tarjonta on kiilaamassa pikaruoka- ja kahvilaketjujen rinnalle ja tarjonnan laajuudessa jopa ohi.
Tälle taustalle lähdimme rakentamaan uutta liikkuvan kuvan konseptia, jossa nopeaa ja mukavaa on nimenomaan ateriointi. Pääosassa loistavat sekä tuotteet että tarinat ihmisten helposti samaistuttavasta arjesta. Konseptilla haluttiinkin ottaa kantaa yhtä lailla mainonnan tyyliin kuin koko ruokatuotteen ostokokemukseen kioskeissa.
Napakkaa ja toistettavaa.
Liikkuvan kuvan konseptia hioimme tiiviissä yhteistyössä tuotantoyhtiön ja asiakkaan kanssa. Yhteinen tavoite oli tarinallisuus napakassa mitassa sekä materiaalien toistettavuus vaihtuvien kampanjatuotteiden mukaan. Tässä kustannustehokkuudessa myös onnistuimme luovuudesta tinkimättä!
Yhdessä navigoimme muuttuvassa markkinassa ja liputamme koko kioskikulttuurin puolesta.
Logo näyttää suuntaa
Joskus kannattaa muistella myös hyvän yhteistyön alkua – varsinkin kun sen tuotokset ovat edelleen toimivia. Yhteistyömme alussa ja R-kioskin 100-vuotisjuhlien yhteydessä suunnittelimme ketjulle uuden visuaalisen ilmeen. Hyväähän ei tunnetusti kannata muuttaa, mutta sitä voi aina parantaa.
Ilmeen päivityksen ytimessä oli uusi yritystunnus, jonka haluttiin osaltaan ilmaisevan konseptia nopeudesta ja mukavuudesta. Syntyi tunnus, jolla on myös toiminnallinen ulottuvuus: se tekee asiakkaan elämän helpommaksi ja ostokokemuksen joustavammaksi osoittamalla tietä sisälle kioskiin; ja sisällä näyttämällä suuntaa mielenkiintoisiin ja haluttaviin tuotteisiin.
Kun ketjussa toimii valtakunnallisesti yli 500 yrittäjävetoista myymälää, vaatimukset brändiohjeistukselle ovat korkealla. Siitä lähtökohdasta rakensimme pala palalta yli 100-sivuisen ohjeistuksen.
Jirka Sauros, Idan luova johtaja
R-kioski on osa Reitan Convenience -yhtiötä, johon kuuluvat Narvesen Norjassa,Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Baltian maissa toimiva Caffeine Roasters -kahvilaketju sekä Northland -kahvilat Norjassa. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2019 Reitan Conveniencen liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli 2 100.