Hermesetas on ensiluokkainen makeutusaine, johon on luotettu maailmalla jo sukupolvien ajan. Ida Fram on kasvattanut Hermesetaksen tunnettuutta digimarkkinoinnilla jo vuodesta 2018. Onnistunutta konseptia hyödynnettiin myös kansainvälisesti miljoonayleisölle.
Suomalaisille tutuimpia Hermesetas-tuotteita ovat kahvin ja teen makeuttamiseen sopivat Mini Sweeteners -tabletit. Niiden lisäksi tuotevalikoimaan kuuluu myös ruoanlaittoon tarkoitettuja vaihtoehtoja, kuten makeutusneste ja -jauhe.
Ida Fram aloitti Hermesetaksen digimarkkinoinnin vuonna 2018. Yhteisen matkamme alussa Hermesetas uudisti tuotteidensa pakkaukset. Me toimme digimarkkinoinnin keinoilla uutta nuorekkaampaa ilmettä tutuksi sekä vanhoille että uusille asiakkaille.
Hermesetas-makeutusaineet ovat vähäkalorisia tai kalorittomia, joten niiden ansiosta voi parantaa ruokavaliota luopumatta makeista ruoista ja juomista. Tämän herkullisen viestin halusimme kertoa erityisesti niille, jotka pyrkivät ruokavaliosyistä välttämään sokeria, mutta eivät välttämättä kaipaa elämäntaparemonttia.
Display-mainonta, sosiaalinen media ja vaikuttajamarkkinointi
Riittävien toistomäärien saavuttamiseksi päädyimme monikanavaiseen ratkaisuun Hermesetaksen tunnettuuden ja haluttavuuden kasvattamisessa. Suunnittelimme mainoksiin sarjan luovaa sisältöä, jossa kiteytyi Hermesetaksen lupaus makeasta ilman turhia kaloreita. Mainosmuotoina hyödynnettiin kuva-, karuselli- ja videomainoksia.
- Facebook- ja Instagram-mainonta sopii erinomaisesti vaikuttajamarkkinoinnin rinnalle, sillä vaikuttajat ja heidän seuraajansa käyttävät aktiivisesti samoja kanavia.
- Sosiaalinen media vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin. Lisäksi alustat tarjoavat inspiraatiota tuotteiden käyttötavoista.
- Display-mainonta tukee vahvan muistijäljen saavuttamista myös sosiaalisen median ulkopuolella. Mainoksia voi tehokkaasti kohdentaa valittuihin avainsanoihin.
Markkinoinnissa päätimme käyttää Googlen, Facebookin ja Instagramin mainosverkostoja sekä vaikuttajamarkkinointia. Jälkimmäinen keino sopi Hermesetaksen tilanteeseen erityisen tehokkaasti, koska brändi on ennestään monelle tuttu, mutta kaikki tuotteet ja käyttökohteet eivät.
Tiesitkö esimerkiksi, että kanelipullan voi leipoa ilman sokeria Hermesetas-makeutusjauheella?
Tuotteeseen liittyvät ennakkoluulot saivat kyytiä, kun luotettavat vaikuttajat kertoivat omista kokemuksistaan seuraajilleen blogeissa ja sosiaalisessa mediassa. Myös mainonnassa hyödynnettiin sisältöä vaikuttajien kokemuksista sekä sokerittomista resepteistä.
Laajemman yleisön tavoittamiseksi suunnittelimme kampanjoihin kustannustehokkaita display-mainoksia sekä mainontaa Facebookissa ja Instagramissa. Näissä kanavissa pystyimme myös uudelleenkohdentamaan (retargetointi) muistutusmainoksia niille, jotka olivat aikaisemmin osoittaneet kiinnostusta makeutustuotteita kohtaan.
Mainosten näyttötiheydellä tunnettuutta
Tuotteiden menekin kasvattamiseksi Hermesetaksen tuli tavoittaa kohderyhmänsä monipuolisesti, mutta kustannustehokkaasti. Tämä onnistuu, kun pyritään sekä toistoon että vaikuttavuuteen.
Display-mainonnassa otettiin alusta asti johtoajatukseksi riittävä toistojen määrä. Kun viesti halutaan painaa kuluttajien mieleen, täytyy mainoksia näyttää riittävän usein. Samalla on löydettävä tasapaino, ettei mainoksiin kyllästy ja aihe säilyy kiinnostavana. Hermesetaksen mainonnassa toistojen määrät vaihtelivat 4–10 välillä, jolloin muistijälki kampanjan aikana on laajalla kohderyhmällä jo hyvä.
Muistettavuutta voidaan Facebookin mainosjärjestelmästä mitata myös datan avulla. Facebook arvioi mainonnan muistettavuutta prosentuaalisesti näyttökertojen mukaan. Hermesetaksen mainonnassa on päästy reilusti yli 10 % muistettavuuden tasolle. Tämä tarkoittaa sitä, että joka kymmenes mainoksen nähneistä muistaa viestin vielä kahden päivän jälkeen.
Toimiva konsepti myös ulkomaille
Jatkuvasti kehittyneen ja kasvaneen mainoskampanjan muskeleita haluttiin positiivisten kokemusten jälkeen kokeilla myös ulkomailla. Suomen lisäksi pääsimme toteuttamaan digimainontaa Isossa-Britanniassa.
Mainosten luovassa toteutuksessa hyödynnettiin samoja teemoja ja materiaaleja kuin Suomen markkinassa. Googlen display-mainosten sekä Facebook- ja Instagram-mainonnan avulla tavoitettiin miljoonia saarivaltion asukkaita.
Lue täältä lisää digimarkkinoinnin palveluistamme:
Hermesetas on ensiluokkainen makeutusaine, jota valmistaa vuonna 1904 perustettu, Sveitsissä päätoimipaikkaansa pitävä Hermes Sweeteners Ltd. Yhtiö on keinotekoisten makeutusaineiden valmistuksen uranuurtaja.