Voiko Kirkon jäsenmäärän kääntää kasvuun ilmaisella pizzalla?

Jeesuksella on ongelmia myynnissä. Kirkon jäsenmäärä laskee vuodesta toiseen ja toiminnan rahoitus sakkaa kirkollisverokertymän pienentyessä. Yksi ratkaisu tämän taivaallisen palvelun myynnin kasvattamiseen on panostaminen markkinointiviestintään.

Kirkko tarjoaa palveluitaan kuluttajille siinä missä yrityksetkin. Kirkollisvero turvaa evankelis-luterilaisen kirkon toimintaa, mutta sen täytyy pystyä säilyttämään riittävän suuri jäsenmäärä ja palveluiden käyttöaste. Näivettyminen rapauttaa rahoituksen ja toiminnan oikeutuksen.

Palveluiden myyntiä tyypillisesti voidaan tehokkaasti kasvattaa panostamalla markkinointiviestinnän määrään ja laatuun. Tämä pätee myös Kirkkoon ja esimerkiksi Hämeenkylän seurakunta Vantaalla houkuttelee ihmisiä kirkkoon ilmaisella pizzalla.

Mutta voiko kirkon jäsenmäärän negatiivisen kehityksen kääntää pizzaa tarjoamalla?

Asiakkaiden määrä laskee ja luisu kiihtyy

Kirkon vetovoima siis hiipuu ja jäsenmäärä laskee.

Vuonna 2023 kirkkoon kuuluvien osuus suomalaisista oli noin 64 %, kun vuonna 2000 kirkkoon kuului vielä noin 85% suomalaisista.

Jäsenmäärän lasku on ollut erityisen nopeaa 2010-luvulta lähtien ja negatiivinen kehitys näyttää jatkuvan. Erityisen huonosti Kirkolla menee suurissa kaupungeissa, joissa ihmiset kasvavissa määrin elävät.

Kilpailukykyinen toiminta

Markkinoinnin kilpailukeinojen näkökulmasta tarkasteltuna, Kirkon toiminta on kilpailukykyistä:

  • Toimipisteiden määrä on suuri ja Sijainti keskeinen. Useimmissa paikoissa kirkko kirjaimellisesti seisoo keskellä kylää.
  • Hinta ei ole ongelma, kun osallistuminen seurakuntien toimintaan on yleensä edullista tai jopa maksutonta. Muuttuva kustannus on siis pieni, mutta kirkollisvero toki vaikuttaa jäsenmäärään.
  • Markkinointiviestinnässä tehokkain työkalu on medioiden jatkuva kiinnostus kirkon toimintaa kohtaan. Näkyvyyttä siis riittää ainakin yleisellä tasolla.
  • Palvelunkin pitäisi olla kunnossa, kun tarjolla on esimerkiksi kirkkohäät, syntien anteeksi saaminen ja iankaikkinen elämä.

Jostain syystä tämä ei kuitenkaan näytä riittävän.

Kirkko ei pysy mukana muutoksessa

Kirkko on vaikeuksissa, koska ihmisten tarpeet, toiveet, arvot ja preferenssit muuttuvat. Myynti ei vedä, kun kohderyhmä pirstaloituu ja tiukasti tiettyihin arvoihin toimintansa pohjaavan Kirkon on hyvin vaikeaa reagoida muutokseen.

  • Suomalaisten uskonnollisuus muuttuu ja sekularisaatio eli yhteiskunnan maallistuminen etenee.
  • Hengellisten tarpeiden tyydyttämiseen ja yhteiskunnallisen osallisuuden toteuttamiseen on tarjolla paljon muitakin keinoja.
  • Maahanmuuton lisääntyessä yhä suurempi osa väestöstä edustaa muita uskontoja tai on uskontokuntiin kuulumattomia.
  • Kirkon ongelmallinen suhtautuminen monille ihmisille tärkeisiin asioihin, kuten seksuaalivähemmistöjen asema (samaa sukupuolta olevien vihkiminen).

Ilmaisella pizzalla voidaan kyllä lyhyellä aikavälillä saada enemmän ihmisiä käymään seurakunnan tilaisuuksissa, mutta pitkäaikainen positiivinen muutos edellyttäisi isompia muutoksia.

Suurin niistä on rakkaus

Jos minulta kysytään, Kirkon pitäisi uskaltaa olla enemmän Kirkko. Sen brändilupaus on vetoava ja sen omaksuneet asiakkaat erittäin uskollisia. Lupaus on myös pois sulkeva, eli siihen uskominen mahdollistaa erottautumisen muista ihmisistä. Tämä on yksi vahvojen brändien keskeisistä ominaisuuksista.

Harva brändi menestyy tarjoamalla kaikkea kaikille. Tärkeintä on, että riittävän moni rakastaa brändiä. Kirkko voisikin tarjota asiakkailleen markkinoiden väkevimmän hengellisen sanoman ja kokemuksen:

  • Pelastus yksin armosta uskon kautta
  • Syntien sovittaminen
  • Evankeliumin ilosanoma
  • Raamattu uskon ja elämän ohjenuorana
  • Sakramentit, kuten kaste ja ehtoollinen, keskeisinä Jumalan armon välineinä
  • Rakkaus lähimmäisiä kohtaan

Brändin terävöitys mahdollistaisi jäsenmäärän vähentymisen hidastamisen ja jopa pysäyttämisen. Kun toiminta saadaan vakiinnutettua uudelle tasolleen, voidaan alkaa tekemään uudestaan kasvua.

Lämmöllä
Laaksonen

Ota yhteyttä

Menestyminen markkinoinnissa ei ole uskonasia. Ota yhteyttä, jos haluat keskustella palvelusi myynnin kasvattamisesta markkinoinnin keinoja käyttämällä.