Tappaako tekoäly Googlen?
Google on luvannut julkaista toukokuussa hakukoneestaan uuden version. Muutoksella on kiire, koska Microsoftin Bing-hakukoneen tekoälyavustaja on yhtäkkiä noussut uhkaamaan perinteistä Google-hakua. Ja hyvästä syystä. Kukapa haluaa penkoa sivukaupalla hakutuloksia, jos nopean vastauksen saa keskustelemalla tekoälyn kanssa.
Päivitys: Googlen tekoälyavustaja on elokuusta alkaen ollut kokeiltavana Suomessakin. Googlen Bardia voi testata täällä: bard.google.com
Google on lisännyt kuumeisesti vauhtia tekoälykehitykseen. Viimeksi 20. huhtikuuta ilmoitettiin, että Googlen koneoppimisen keihäänkärki DeepMind ja kielimalleissa kunnostautunut Google Brain yhdistettiin samaksi osastoksi.
Google-haun uudistusprojekti kantaa nimeä Magi. Se lupaa älykkäitä henkilökohtaisia vastauksia keskustelutyylillä kuten Bing-hakukoneen käyttämä ChatGPT.
Tietääkö tämä kehitys kuoliniskua nykyisille hakukoneille ja ehkä koko nykyiselle Googlelle?
Ei, koska hakukoneita ei käytetä pelkkien kysymysten esittämiseen
Hakukoneita käytetään paljon muuhunkin kuin yksinkertaisten tekstivastausten etsimiseen. Usein paras hakutulos ei ole valmiiksi pureskeltu tiivistelmä, vaan käyttäjä kaipaa sopivalla tavalla muotoitua informaatiota – vaikkapa ohjevideota tai kuvallista tuoteluetteloa.
Ei, koska yhteenveto ei aina riitä
Kaikkiin kysymyksiin tekoälyn antama valmis vastaus ei riitä. Se on kuin itsevarma tuttava, joka vilkaisee Wikipedia-artikkelin johdantoa ja keksii loput omasta päästään. Tiedot pitää usein katsoa alkuperäisistä lähteistä. Onhan Google kauan tarjonnut hakutulossivun alussa yksinkertaista hakutulosyhteenvetoa (featured snippet), eikä tämä ominaisuus ole syrjäyttänyt perinteistä verkkohakua.
Ei, koska tekoälyn antamat vastaukset ovat vain uusi muoto hakutuloksille
Tekoäly mullistaa perusteellisesti verkkohakua, kuten muitakin aloja. Muutos on silti teknologian vaiheittaista kehitystä. Tekoälyavustajan kertomat keskusteluvastaukset ovat pohjimmiltaan vain uusi parempi muoto vanhan mallisille hakutuloksille.
Miten käy hakusanamainonnalle?
Maksullinen hakusanamainonta hakutulosten yhteydessä on pitkään ollut Googlen tärkein tulonlähde. Google ja kilpailijat aikovat epäilemättä upottaa kaupallista sisältöä myös uudenmallisiin tekoälyn tarjoamiin hakutuloksiin.
- Käyttäjän kannalta tämä herättää eettisiä kysymyksiä. Luonnollista kieltä puhuva tekoälyavustaja hämärtää monia rajoja, myös kaupallisen sisällön rajoja.
- Verkkomarkkinointiin tekoäly aiheuttaa suuria muutoksia, mutta alan kehitys on ollut kovatahtista jo ennen AI-karusellia.
- Mainostajat ja digitoimistot joutuvat tänä vuonna perehtymään uusiin työkaluihin entistä valppaammin.
Miten käy Googlen monopoliasemalle?
Nyt kun Googlen monopoliasema on haastettu, kilpailu voi hyödyttää sekä hakukoneen käyttäjiä että mainostajia. Käyttäjät voivat hetkessä siirtyä toiseen hakupalveluun, jos se palvelee paremmin.
Pirstaloituminen on alkanut jo ennen tekoälybuumia – tiedonhakuun käytetään nyt jo Googlen rinnalla YouTubea, TikTokia, Twitteriä, Redditiä, Facebookin keskusteluryhmiä, Discord-kanavia ja niin edelleen. Verkkomainonnan kanavat täytyy jatkossa valita entistä huolellisemmin.
Miten käy hakukoneoptimoinnille?
Hakukoneoptimoinnin keinot voivat lähitulevaisuudessa muuttua arvaamattoman paljon. Sivustot ovat kuitenkin turvassa, jos optimointi on tehty käyttäjien tarpeet edellä eikä kikkailemalla. Hyödyllinen sisältö on jatkossakin avainasemassa.
Hakukoneoptimoinnilla on toisinaan huono maine, koska jotkut sivut on täytetty ympäripyöreällä sisällöllä pelkästään hakukoneita varten. Ydinasian löytäminen tällaisen tekstimassan joukosta on työlästä, ja tekoälyn antamia yhteenvetoja tarvitaan osittain juuri siksi.
Tekoälyä käytetään kuitenkin sekä verkosta löytyvän sisällön tiivistämiseen että sen tuottamiseen. On mielenkiintoista nähdä, millainen robottisota hakukoneoptimoinnista tulee, jos yksi tekoäly tuottaa sisältöä joka on optimoitu pärjäämään toisen laatimassa hakutulosvastauksessa.
Tulevaisuudessa hakukoneiden robottimaisuus saattaa vähentyä. Keskusteleva tekoäly kannustaa käyttäjiä muotoilemaan kysymykset entistä tarkemmin, jolloin niihin saa täsmällisen vastauksen. Tämän ansiosta myös verkkosisällön tekijät ja mainostajat saavat parempaa tietoa siitä, mitä käyttäjät oikeasti tarvitsevat.
Lyhyesti: tekoälyn kehityksen merkitys hakukoneille 2023
- Tekoäly muuttaa perinpohjaisesti hakukoneita ja digimarkkinoinnin työkaluja.
- Googlen monopoliasema on haastettu, mikä merkitsee hyödyllistä kilpailua.
- Verkkokanavien pirstaloituminen on jo tapahtumassa, joten verkkomainontaa täytyy tuoda yhä harkitummin useaan eri kanavaan.
- Hakukoneoptimoinnin käytännöt muuttuvat arvaamattoman paljon, mutta sivustot ovat turvassa, jos optimointi on tehty käyttäjän tarpeet edellä.
Ota yhteyttä
Haluatko tietää enemmän Google-mainonnan tulevaisuudesta? Ota yhteyttä, niin kerron lisää!