Näin pelaat palvelusi markkinoinnin par’iin

Kokosin tähän artikkeliini joitain konkreettisia huomioita ja vinkkejä palveluiden markkinointiin. Käytän esimerkkinä golf-simulaattoripalvelua, mutta huomioni ja vinkkini sopivat mihin tahansa tietyssä paikassa fyysisesti tarjottavaan palveluun.

Olen uudelleenlämmitellyt golf-harrastustani ja aloittanut harjoittelun golf-simulaattorissa. Simulaattoreita on useampia eri puolilla Helsinkiä ja olen päässyt vertailemaan kilpailevia palveluita keskenään. Suosikikseni on valikoitunut Töölö Golf Club.

Hinnoittele harkiten

Palveluissa tyypillisesti tarjotaan erilaisia tilausmalleja ja hintoja:

  • Kertamaksu
  • Sarjalippu
  • Kuukausimaksu
  • Vuosimaksu

Uudehkona hinnoittelumallina yleistymässä on dynaaminen hinnoittelu, jossa palvelun hinta lasketaan tosiaikaisesti kysynnän mukaan. Tarkoituksena on hyödyntää kysynnän vaihteluita ja saman aikaisesti maksimoida sekä kappalemääräinen että euromääräinen myynti aina kullakin ajan hetkellä. Tästä jotkut saivat karvaampia kokemuksia Colplayn konserttien lippuja hankkiessaan.

Töölö Golf Clubissa on ainakin toistaiseksi tarjolla vain kertamaksu 25-35 € / h. Vakioasiakkaiden on mahdollista neuvotella ”sarjalipusta”, mutta ainakin itse kaipaisin myös kuukausilippua. Pelaamiseni on sen verran surkeaa, että tarvitsen paljon tunteja 😊.

Pidemmän tilauksen hyötynä yritykselle on asiakkaan sitoutuminen ja siitä seuraava parempi asiakaspito. Kate per asiakas voi kuitenkin alentua kertamaksuun verrattuna, kun hinta per käynti alentuu.

Dynaamista hinnoittelua ei ole Töölö Golf Clubissa käytössä, mutta mikäpä estäisi kokeilemasta myös sitä. Kiireisimpinä tunteina pelaaminen olisi siis kalliimpaa ja päinvastoin.

Suomalaisille yrityksille on tyypillistä hinnoitella palvelunsa alakanttiin. Tämä on tavallista etenkin pienemmissä yrityksissä ja hinnan nostaminen olisikin monille yrityksille keskeinen työkalu liiketoiminnan kasvattamiseen. Aiheesta on kirjoittanut kiinnostavasti esimerkiksi tietokirjailija ja konsultti Janne K. Jääskeläinen blogissaan. Töölö Golf Clubilla tätä liian alhaisen hinnan ongelmaa ei kuitenkaan mielestäni ole.

Sijainti ja saapuminen sujuvaksi

Kun kyse on fyysisesti paikan päällä tuotettavasti palvelusta, sijainnin merkitys korostuu. Tyypillisesti suuri(n) osa palveluiden käyttäjistä tulee lähialueelta. Kokemukseni mukaan tämä toteutuu usein myös tietyissä yrityksille tarjottavissa palveluissa (B2B), kuten kokouspalveluissa.

Töölö Golf Club sijaitsee nimensä mukaisesti Töölössä, samassa rakennuksessa K-Supermarket Kasarmin kanssa. Paikalle pääsee sujuvasti julkisilla kulkuvälineillä, jalan, pyörällä, skuutilla ja myös autolla. Parkkipaikkoja on tarjolla parkkihallissa sekä kadunvarressa. Itselläni matka-aika on toimistoltamme pyörällä tai skuutilla sopivasti vajaat 10 minuuttia.

Satsaa palvelun laatuun ja laadun kehittämiseen

Useimmilla toimialoilla kilpailu on kovaa. Pelkästään markkinassa toimiminen vaatii tietyn palvelutason, mutta erottautuminen palvelulla on usein työlästä. Silti siihen on välttämätöntä jatkuvasti panostaa, koska muutoin markkina kehittyessään syö yrityksen elävältä.

Töölö Golf Club toimii itsepalveluperiaatteella. Palvelu kuitenkin toteuttaa tarkoituksensa mainiosti ja on kilpailijoihin verrattuna selvästikin paremmalla tasolla:

  • Helppo varaus ja maksu
  • Pääsy tiloihin kätevästi koodilla
  • Laadukkaat mailat, hanskat, pallot ja tiit vapaasti lainattavissa
  • Uusin versio Trackman-sovelluksesta
  • Iso valkokangas ja lyöntialue
  • Hyväkuntoinen lyöntimatto
  • Laadukas äänentoisto ja soitin
  • Juomia ja pientä purtavaa ostettavissa
  • Seinäkello oman peliajan seuraamiseksi
  • Tarjolla maksuttomasti makeisia ja kahvia
  • Ultraäänipesuri omien mailojen pesemiseen

Oleellinen osa palvelua on laadukas verkkosivusto. Tässä Töölö Golf Club ei vielä ole onnistunut erityisen hyvin. Esimerkiksi seuraavat tiedot olisi hyvä lisätä palvelun verkkosivustolle, etenkin ensikertalaisia varten:

  • Ohje Trackmann-sovelluksen lataamisesta ennakkoon ja kirjautumisesta sovellukseen paikan päällä
  • Tarkempi tieto saapumisesta (ovien avaaminen koodilla) ja ohjeet pelaamisen aloittamisesta
  • Tarkemmat tiedot lainaksi tarjolla olevista varusteista
  • Kattavampi esittelyvideo ja kuvat paikan päältä

Koska kilpailijat tyypillisesti kopioivat nopeasti parhaat käytänteet, täytyy laadukkaasta palvelusta kertoa potentiaalisille asiakkaille ja myös nykyisille asiakkaille. Siihen keinona on markkinointiviestintä.

Tee kasvua markkinointiviestinnällä

Markkinointiviestinnän määrä ja laatu vaikuttaa oleellisesti palvelun asiakasmäärän kehittymiseen. Sillä voidaan vaikuttaa myös ostouseuteen ja keskiostoksen suuruuteen.

Tyypillisesti suomalaisten palvelualan yrityksien panostukset markkinointiviestintään ovat liian pieniä. Monessa yrityksessä markkinointiviestintään ei panosteta käytännössä lainkaan ja järjestelmällinen tekeminen puuttuu.

Kun resurssit ovat rajalliset, täytyy markkinointiviestinnässä löytää toimivat kohdennukset ja sitten saavuttaa riittävä toistojen määrä. Tämä onnistuu kustannustehokkaimmin digitaalisissa medioissa, mutta muitakaan vaihtoehtoja ei kannata jättää tutkimatta.

En ole kohdannut mitään Töölö Golf Clubin markkinointiviestintää. Sitä toki on voitu tehdä, mutta se ei ainakaan ole tavoittanut minua. Jos golf-simulaattori olisi minun bisnekseni, aloittaisin seuraavista:

Jos haluat keskustella oman palvelusi markkinoinnista, laita minulle viestiä ja jutellaan. Golf-vinkkeihin suosittelen (toistaiseksi) sen alan ammattilaisten palveluita 🙂

Lämmöllä,
Laaksonen

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella palveluiden markkinoinnista ja tehdä liiketoiminnan kasvua.