7 digimarkkinoinnin trendiä 2023

Vuosi 2022 on lopuillaan ja on aika tehdä katsaus tulevaisuuteen. Tässä seitsemän digimarkkinoinnin trendiä, joita ei kannata sivuuttaa vuonna 2023.

1. Tekoäly ja koneoppiminen nousevat osaksi verkkomainonnan arkea

Tekoäly ja koneoppiminen tuovat vuoden 2023 aikana lisää ominaisuuksia digitaalisen markkinoinnin työkaluihin.

Tekoälyn tuottamat videot, kuvat ja tekstit ovat tulossa rytinällä mukaan verkkosisältöön, myös markkinointiviestintään. 82 % mainostajista arvioi tekoälyn kirjoittaman sisällön pärjäävän ihmisten kirjoittamalle oikein hyvin.

Uusi teknologia auttaa jatkossa luomaan yksilöllisempiä markkinointisisältöjä nopeasti ja pienemmällä vaivalla.

Digimarkkinoinnin trendit 2023 -artikkelin kuvituskuva, jossa käsi näpyttelee tietokonetta. Kuva on tekoälyn luoma.
Kuva: Deep Dream Generator

Tekoälyn ansiosta yritykset voivat myös entistä helpommin automatisoida asiakkaiden segmentoinnin, kampanjanhallinnan ja liidien luonnin tehtäviä. Koneoppiminen parantaa digitaalisten markkinointikampanjoiden tehokkuutta, koska sen avulla pystytään päättelemään ja ennustamaan ihmisten käyttäytymistä verkossa yhä osuvammin.

2. Sosiaalisen median asema tiedonhaussa vahvistuu

Googlen asema suosituimpana hakukoneena on viime aikoina haastettu. Käyttäjät kääntyvät yhä useammin sosiaalisen median kanavien puoleen etsiessään tietoa. 

Muun muassa TikTokin, Instagramin ja YouTuben rooli tiedonhaussa on kasvussa erityisesti nuorten parissa. Sosiaaliset mediat tarjoavat vastauksia monipuolisemmassa muodossa kuin perinteiset verkkosivut, esimerkiksi valokuvina ja videoina. Google pyrkii myös reagoimaan tähän ja kehittämään hakukonettaan käyttäjien muuttuvien vaatimusten mukaan.

Tämä kehitys vaikuttaa muun muassa mainoskanavien valintaan. Googlen hakusanamainonta on edelleen tehokkaimpia mainonnan keinoja etsittäessä ostovalmista yleisöä, mutta mainostajien kannattaa huomioida sosiaalisen median alustat entistäkin vakavammin.

3. Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kasvaa

Vaikuttajamarkkinointi on yritysten yhteistyötä somevaikuttajien kanssa. Se tuo tehokkaasti näkyvyyttä brändille, tuotteille ja palveluille. Vaikuttajamarkkinoinnin rooli on kasvanut vuosi vuodelta, joten vuonna 2023 voi odottaa sen merkityksen kasvavan entisestään.

Mainostajien kannattaa ottaa huomioon, että kilpailijat todennäköisesti tekevät jo vaikuttajayhteistyötä, tai elleivät vielä tee, niin suunnittelevat sen aloittamista tulevan vuoden aikana.

4. Google Analytics 4 tulee – oletko valmis?

Google Analytics on ylivoimaisesti eniten käytetty kävijäseurannan työkalu verkkosivustoilla. Todennäköisesti sitä käytetään sinunkin sivustollasi. Todella monelle digimarkkinoinnin kanssa työskentelevälle tulee vuoden 2023 aikana iso muutos: Analyticsin vanha versio (UA) lakkaa toimimasta 1.7.2023.

Vanhan palvelun tilalle pitäisi hyvissä ajoin ottaa käyttöön uusi Google Analytics 4 eli GA4 (tai jokin muu analytiikkaratkaisu kuten Matomo). Tämä on kuitenkin erittäin monelta yhä kokonaan tekemättä, tai sitten GA4 on vain pikaisesti asennettu paikalleen eikä siihen ole tehty tarvittavia asetuksia. 

Pelkkä uuden analytiikkaratkaisun asentaminen ei riitä, vaan sen käyttäminen vaatii perehtymistä ja markkinointiraporttien päivittämistä.

GA4:ssä on monia etuja vanhaan verrattuna. Jos käyttöönotto on kesken, lue artikkelimme Google Analytics 4 – mikä muuttuu ja miksi?

Tarjoamme Google Analytics 4:n asennuksen näppäränä pakettiratkaisuna. Tutustu!

5. Käyttäjien luoma sisältö tulee tärkeämmäksi

Käyttäjien luoma sisältö (User Generated Content) on yrityksen tuotteita ja palveluita koskevaa verkkomateriaalia, jonka on tehnyt joku muu kuin yritys itse. Tällaista sisältöä ovat esimerkiksi arvostelut ja tuotteiden unboxing-videot.

Kuluttajat luottavat helpommin muiden käyttäjien luomaan sisältöön kuin brändien omiin viesteihin. Yritysten on syytä kääriä hihat ja tarttua tähän trendiin vuonna 2023. Nämä orgaaniset sisällöt voi ottaa osaksi digimarkkinointia tuomalla niitä esiin verkkosivustolla ja sosiaalisen median kanavissa. Tällä tavoin saavutetaan uusia asiakkaita ja viesti tuntuu henkilökohtaisemmalta. 

6. Parantunut tietosuoja tuo sähköpostimarkkinoinnin takaisin

Sähköpostimarkkinointi on yksi vanhimmista ja vaikuttavimmista digitaalisen viestinnän keinoista. Se on yhä suosiossa: B2B-markkinoijista 82 % edistää bränditietoisuutta lähettämällä sähköpostiuutiskirjeitä.

Tietosuoja paranee verkossa ja evästeiden rooli vähenee, eli mainosten kohdentaminen verkkokäyttäytymisen perusteella muuttuu työläämmäksi. Sähköpostimainosten vastaanottajat valitaan asiakaslistojen eikä evästeiden perusteella, joten sitä voidaan jatkaa entiseen tapaan ja sillä voidaan myös korvata muita markkinointikanavia.

7. Digimarkkinoinnin ulkoistaminen toimistoille muuttuu houkuttelevammaksi

Monelle yritykselle digimarkkinointi on yksi niistä toimenpiteistä, joiden ulkoistaminen tuo erityisen tehokkaasti kustannussäästöä ja kilpailuetua. Koska ala kehittyy vauhdilla ja muuttuu monimutkaisemmaksi, yrityksen oman markkinointivastaavan voi olla vaikea pysytellä muutosten tahdissa, varsinkin jos joutuu hoitamaan digimarkkinointia muun työn ohessa.  

Verkkomarkkinoinnin ulkoistaminen alan toimistolle säästää yritykseltä kallisarvoista aikaa ydintoiminnan kehittämiseen, ja markkinoinnin laatu paranee. Toimistoilla on tuoreimmat tiedot ja tekemisen rutiini valmiina.

Olisiko aika ulkoistaa digimarkkinointi? Lue palveluistamme täältä ja ota yhteyttä!

 

Kiinnostuitko digimarkkinoinnista? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Simo Räsänen
Digimarkkinoinnin asiantuntija