Onko Matomo Analytics parempi kuin Google Analytics?

Matomo Analytics vs Google Analytics artikkelin kuvituskuva, jossa henkilö pohtimassa Matomon ja Googlen välillä.

Google Analytics on verkkoanalyytikan yleisin työkalu, mutta ei ainoa. Yksi suosituimmista vaihtoehdoista on Matomo Analytics.

Tässä kerromme lyhyesti, mitä Matomo tarjoaa ja kuinka se eroaa Google Analyticsista.

Matomosta on kaksi erilaista versiota

Matomo Analytics on verkkoanalytiikan työkalu, joka lupaa, että kerätty data säilyy sinun omistuksessasi ja että käyttäjien yksityisyydensuoja on otettu täysin huomioon.

Työkalusta on kaksi versiota:

  • Matomo Cloud – maksullinen palvelu, joka tallentaa datan pilvipalvelimelle
  • Matomo On-Premise – ilmainen ohjelmisto, joka pitää itse asentaa omalle palvelimelle

Maksullisen pilviversion saa käyttöön helposti, mutta palvelinversio vaatii enemmän teknistä osaamista sekä pääsyn palvelimelle.

Kummankin version käyttäminen tapahtuu samalla tavalla ja samoilla ohjeilla. Molemmat perustuvat samaan avoimeen lähdekoodiin.

Matomo lupaa parempaa tietosuojaa

Google Analytics on viime aikoina joutunut monen tietosuojakohun keskelle. Vaikka kohut ovatkin olleet osa suurempaa Yhdysvaltojen ja EU:n tietosuojaviranomaisten välistä ristiriitaa, ne ovat saaneet monet pohtimaan analytiikkatyökalun vaihtoa.

Tietosuoja on Matomon tärkeimpiä painopisteitä, joten kumpikin versio täyttää EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimukset käyttäjätietojen säilyttämisestä.

  • Matomo Cloud tallentaa datan Saksassa sijaitseville palvelimille.
  • Matomo On-Premise sinun täytyy asentaa valitsemallesi palvelimelle, joten päätät itse mihin data kerätään. Tietosuojasäädösten noudattaminen on helppoa ja vastuu datasta sinulla.

Omalle palvelimelle tallennettu data on yrityksen omassa hallussa, joten sen voi säilyttää niin pitkään kuin halutaan. Pilvipalvelimelle tallennettua dataa Matomo säilyttää 24 kuukauden ajan. Palvelun hinta riippuu tallennetun datan määrästä.

Matomossa on ominaisuuksia, jotka puuttuvat Google Analyticsista

Matomo Analytics sisältää monia mielenkiintoisia ominaisuuksia, joita ei ole saatavilla Googlen analytiikassa, kuten:

  • Hakukoneoptimoinnin seurannan työkalut
  • Verkkosivuston sisältöjen A/B-testaus
  • Heatmap-työkalu sivujen käytön tarkempaan tutkimiseen

Nämä ominaisuudet sisältyvät automaattisesti Matomo Cloudiin. Omalle palvelimelle asennetussa versiossa ominaisuudet ovat lisämaksullisia.

Google Analyticsin etuna on toisaalta se, että järjestelmän pystyy vaivattomasti liittämään Googlen muihin palveluihin, kuten mainosjärjestelmään, verkkovastaavan työkaluihin ja useita tietolähteitä yhdistelevään Data Studioon.

Google Analytics 4:n keskeinen ominaisuus on koneoppiminen, jonka avulla järjestelmä lupaa täydentää dataa älykkäästi niiden käyttäjien kohdalla, jotka eivät salli seurantaa. Matomo sen sijaan lupaa kerätä kattavammat tiedot yksittäisistä käyttäjistä, koska lupia ei tarvitse kysellä. Molemmat lupaukset ovat käytännössä osittain kiistanalaisia.

Matomon ja WooCommerce-verkkokaupan yhdistäminen

Yksi merkittävimmistä Matomo Cloudin lisäominaisuuksista on analytiikan yhdistäminen WooCommercen verkkokauppa-alustaan. Mikäli verkkokauppasi on rakennettu WooComercella ja haluat sieltä dataa Matomon analytiikkatyökaluun, suosittelemme Matomo Cloudia. Vaihtoehtoisesti on mahdollista käyttää Matomo On-Premisea, ja maksaa lisämaksu WooCommercen yhdistämisestä.

Yhteenveto: mikä analytiikkatyökalu kannattaa valita?

Matomo vai Google Analytics? Matomo On-Premise vai Matomo Cloud?

Sopiva analytiikkajärjestelmä riippuu lopulta yrityksen tavoitteista ja toiveista.

Matomo tarjoaa muutamia ominaisuuksia, joita Google Analyticsissa ei ole. Googlen analytiikka on silti tehokas työkalu, joka on syystä vakiinnuttanut johtoasemansa. 

Matomo On-Premise

  • Maksuton avoimen lähdekoodin ratkaisu
  • Asentaminen vaatii teknistä osaamista/kumppania
  • Seurantadata tallentuu omalle palvelimellesi, joten hallitset tietoa täysin itse
  • Saatavana maksullisia lisäominaisuuksia

Matomo Cloud -pilvipalvelu

  • Maksullinen pilvipalvelu, joka perustuu Matomon avoimeen lähdekoodiin
  • Vaivattomampi asentaa kuin maksuton versio
  • Seurantadata tallentuu Matomon pilvipalvelimelle GDPR:n ehdot täyttävällä tavalla
  • Kattavat työkalut, kuten Heatmap-seuranta
  • Sopii erityisesti WooCommercella rakennetuille verkkokauppasivustoille

Google Analytics 4

  • Maksuton palvelu
  • Maailmanlaajuisesti suosituin työkalu, ohjeita ja osaajia runsaasti saatavilla
  • Tehokkaat integraatiot Googlen muihin suosittuihin työkaluihin, kuten Google Ads, Google Search Console ja Google Data Studio
  • Täydentää seurantadataa koneoppimisella
  • Google lupaa kehittää työkalua tulevaisuuden tarpeiden mukaan, mutta tietosuojakäytännöissä on toistaiseksi epävarmuutta
  • Säilyttää seurantadataa vain 14 kk (mutta voit viedä tiedot itsellesi talteen pidemmältä ajalta)

Ota yhteyttä

Mietityttääkö analytiikkatyökalun valinta? Ota yhteyttä ja jutellaan!

Suvi Hyytinen
Digimarkkinoinnin asiantuntija