Mitä hakusanamainonta maksaa ja miksi?

Oletko harkinnut hakusanamainonnan aloittamista? Tai oletko kenties jo kokeillut hakusanamainontaa, mutta tulokset ovat jääneet kehnoiksi? Tässä artikkelissa kerromme hakusanamainonnan hintaan vaikuttavat tekijät ja puhumme suoraan rahasta.

Jos ostat hakusanamainonnan suunnittelun ja toteutuksen palveluna esimerkiksi meiltä, muodostuu hinta kahdesta osasta:

1. Hakusanamainonnan suunnittelun ja toteutuksen työt

2. Media, eli klikkaukset Googlessa

Halutessasi voit myös itse tehdä hakusanamainonnan työt, jolloin maksat vain klikkauksista.

Työn määrä ja hinta

Hakusanamainonnan suunnittelun ja toteutuksen työmäärä riippuu etenkin mainosryhmien, kampanjoiden ja käytettävien hakutermien määrästä. Kun hakusanamainonnan laajuus kasvaa, myös työn määrä kasvaa.

Lisäksi työmäärään vaikuttaa asiakkaan kanssa pidettävien työpalaverien ja raportoinnin määrä. Me tyypillisesti tapaamme asiakkaan kerran kuukaudessa, mutta laajemmissa yhteistöissä tapaamisten määrä on suurempi.

Hakusanamainonnan hinta -artikkelin kuvituskuva, jossa euron kolikoita sinistä taustaa vasten.

Seuraavassa kerromme meiltä palveluna ostetun hakusanamainonnan suunnittelun ja toteutuksen työmäärän ja hinnan. Tarkemman kuvauksen hakusanamainonnan eri työvaiheista löydät täältä.

1. Suunnittelu ja perustaminen (aloituskustannukset)

Ensin tehdään hakusanamainonnan tavoitteiden, hakutermien, budjetin ja kohdennuksien suunnittelu. Sitten otetaan käyttöön Google Ads -työkalu ja perustetaan tarvittavat tilit. Kampanjoiden ja mainosryhmien toteutuksen jälkeen saadaan hakusanamainonta käyntiin.

Työmäärään vaikuttaa hakusanamainonnan laajuuden lisäksi se, mitä mainostajalla on jo valmiina. Jos esimerkiksi jatkamme jonkun muun tekemän hakusanamainonnan pohjalta, on työmäärä pienempi kuin jos tehtäisiin kaikki alusta.

Suunnittelu, perustaminen ja hakusanamainonnan toteutus ensimmäisen kuukauden ajan:
1 – 3 htp * 990 eur = 990 – 2 970 eur

2. Jatkuva toteutus ja kehitys (ylläpitokustannukset)

Suunnittelun ja perustamisen jälkeen alkaa hakusanamainonnan tärkein vaihe.  Hakusanamainonnan toteutus ei ole kertaluontoinen toimenpide, vaan mainontaa ylläpidetään ja kehitetään jatkuvasti. Vasta tämä mahdollistaa sen, että saat käyttämällesi rahalle vastinetta ja mainonnan ROI on mahdollisimman korkea.

Hakusanamainonnan jatkuva toteutus ja kehitys per kuukausi:
1 – 3 htp * 990 eur = 990 – 2 970 eur

Klikkauksen hinta perustuu huutokauppaan

Hakusanamainonnassa maksetaan klikkauksista. Mainoksen näkyminen hakutuloksien yhteydessä on siis maksutonta, mutta Google laskuttaa jokaisesta klikkauksesta tietyn hinnan. Mainostajan kannalta hinnoittelumalli on toimiva, koska siinä maksetaan vain toteutuneista tuloksista.

Googlen klikkaushinnoittelu toimii huutokauppana. Mitä useampi mainostaja haluaa hakusanamainoksiensa näkyvän tietyllä hakutermillä ja mitä enemmän mainostajat ovat valmiita tästä maksamaan, sitä korkeampi on mainoksen klikkauksesta maksettava hinta.

Klikkaushinnat saattavat siis vaihdella paljonkin eri hakutermien välillä, riippuen muiden kilpailevien mainostajien tarjoamista hinnoista ja kilpailun määrästä. Esimerkiksi hinauspalveluiden klikkaushinnat voivat talvipakkasilla nousta jopa yli 10 euroon, kun taas kellokaupan tuotteiden klikkaukset saattavat olla vain muutamien kymmenien senttien hintaisia.

Yksittäisen klikkauksen hintaan vaikuttaa myös hakusanamainoksen laatu. Google antaa mainoksille laatupisteet, jotka perustuvat useaan mittariin. Pisteytykseen vaikuttaa esimerkiksi mainoksen tekstin ja mainoksen kohteena olevan sivun sisällön osuvuus käytettyyn hakutermiin. Jos hakutermi on ”koira”, älä kirjoita mainoksessa ja kohdesivulla kissoista.

Parhaimmillaan hakusanamainonnan ROI on klikkaushinnasta riippumatta niin hyvä, että mainonnan mediapanostuksia kasvattamalla myös tulokset kehittyvät samassa suhteessa.

Hinnoittelustrategiat

Google tarjoaa hakusanamainontaan useita erilaisia hinnoittelustrategioita. Strategia valitaan hakusanamainonnan tarkoituksen ja tavoitteiden sekä mainonnan kohteena olevan verkkosivuston toteutustavan perusteella.

  • Klikkausten maksimointi: Tämä hinnoittelustrategia pyrkii maksimoimaan mainostesi klikkaukset valituilla avainsanoilla ja asetuksilla. Voit itse määrittää päiväkohtaisen budjetin ja korkeimman summan, jonka olet valmis yksittäisestä klikkauksesta maksamaan. Klikkausten maksimointi on oiva hinnoittelumalli esimerkiksi silloin, kun verkkosivustollasi ei vielä ole riittävästi seurattavia konversioita.

  • Näyttöjen maksimointi: Maksimaaliseen näkyvyyteen halutuilla hakutermeillä pyritään valitsemalla hinnoittelustrategiaksi näyttöjen maksimointi. Tämä strategia toimii esimerkiksi silloin, kun pyrit kasvattamaan tunnettuutta ja asiakkaasi tyypillinen ostoprosessi on pitkä, kuten esimerkiksi kivitalon hankinnassa.

  • Konversioiden maksimointi: Mikäli verkkosivustollasi on selkeitä tavoitteita, kuten esimerkiksi osto verkkokaupassa tai yhteydenotto verkkolomakkeella, on konversioiden maksimointi mainio hinnoittelumalli hakusanamainontaasi. Voit silti määrittää kampanjoillesi päivittäisen budjetin, jolloin mediakulusi eivät ylitä budjettiasi.

Hakusanamainonta vs hakukoneoptimointi

Hakusanamainonta tarjoaa ohituskaistan yli 30 miljoonan Google-haun kärkipaikoille. Orgaanisten hakutulosten kärkipaikoille pääsy vaatii tehokasta hakukoneoptimointia, mutta hakusanamainonnan avulla saadaan kävijöitä sivustolle esimerkiksi hakukoneoptimointiprojektin ollessa kesken tai verkkosivuston ollessa uusi.

Kumpi sitten on tehokkaampaa ja kannattavampaa, hakusanamainonta vai hakukoneoptimointi? Nämä eivät ole missään nimessä toisiaan poissulkevia toimintoja. Päinvastoin. Hakusanamainonta tukee hakukoneoptimointia kävijäliikennettä kasvattamalla ja hakukoneoptimointi kerää hedelmät silloin, kun kohderyhmää ei tavoiteta mainonnalla.

Parhaiten menestyvätkin ne yritykset, jotka onnistuvat sekä hakukoneoptimoinnissa että hakusanamainonnassa.

Ilmainen auditointi

Tarjoamme ilmaisen auditoinnin nykyisestä hakusanamainonnastanne tai uuden hakusanamainonnan mahdollisuuksien kartoituksesta. Auditoinnissa käymme läpi yrityksenne nykytilanteen ja hakusanamainonnan potentiaalin sekä arvioimme hakusanmainonnan hinnan. Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, kun haluat tietää lisää hakusanamainonnasta!

Ota yhteyttä

Jos kiinnostuit hakusanamainonnan palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää.

Simo Räsänen
Digimarkkinoinnin asiantuntija
+358 400 304 558
simo.rasanen@idafram.fi