LinkedIn-mainonnan perusteet

Näin tavoitat yritysten ja organisaatioiden edustajat 

LinkedIn on kasvanut vuosien varrella johtavaksi liike-elämän ja organisaatioiden sosiaaliseksi mediaksi. Tämän vuoksi suuri osa yritysten ja organisaatioiden johtavissa asemissa työskentelevistä henkilöistä löytyy LinkedInistä. 

Koska LinkedIn on yritysten ja organisaatioiden keskuudessa niin tärkeä palvelu, on kyse luonnollisesti loistavasta B2B-mainontaan soveltuvasta työkalusta. Erityisesti mainonnan kohdistaminen on LinkedInissä helppoa ja tehokasta.

LinkedIn-mainokset voi kohdentaa suoraan oikeille henkilöille

LinkedIn on tehokas tapa kohdentaa mainonta juuri niille henkilöille, jotka voivat tehdä yrityksissä ja organisaatioissa päätöksen mainostettavan tuotteen tai palvelun hankinnasta. Näin LinkedInin avulla voidaan tavoittaa juuri oikean kohdeyleisö, eikä mainonnan budjettia tuhlata väärille henkilöille kohdentamiseen.

Esimerkiksi työpaikan viihtyvyyttä mittaavaa palvelua on hyödyllisempää mainostaa HR-yksikön henkilöstölle kuin vaikkapa ohjelmistokehittäjälle. Toisaalta taas ohjelmistokehitystä helpottavia työkaluja kannattaa usein esitellä suoraan ohjelmistokehittäjille, eikä välttämättä HR-yksikön edustajille. 

LinkedInissä mainosten kohdentaminen onnistuu muun muassa tittelin, työpaikan, senioriteetin, kokemusvuosien, yrityksen koon tai toimialan perusteella. Näiden lisäksi kohdennusta voidaan tarkentaa entisestään demografisten tietojen, kuten iän, sijainnin ja kielen perusteella. Mainontaa voi kohdentaa myös oman yrityksen verkkosivustolla vierailleille sekä oman asiakaslistan jäsenille. 

Tuotteiden ja palveluiden mainostamisen ohella LinkedInin tarkasti kohdennettavia mainoksia voi käyttää myös esimerkiksi avoimien työpaikkojen mainostamiseen tai yritysimagon kehittämiseen.

LinkedInin tarjoamia työkaluja on mahdollista käyttää myös mainonnan onnistumisen seurantaan. Analytiikka näyttää muun muassa sen, missä roolissa työskenteleville henkilöille mainos performoi parhaiten. 

Yhteisöllinen mainonta voittaa väkisin eteen tungetut mainosbannerit

LinkedIn-mainonnalla on paljon yhteistä Facebook-mainonnan kanssaMolemmat palvelut soveltuvatkin hyvin B2B-mainontaan, joko yhdessä tai yksittäin.

LinkedInissä käyttäjät voivat Facebookin tavoin kommentoida mainoksia, samaan tapaan kuin mitä tahansa muutakin sisältöä. Myös mainoksista tykkääminen on mahdollista. Tämä kasvattaa yhteisöllisyyden tunnetta, eivätkä kiinnostavat mainokset ole naaman eteen lykättyä pakkopullaa. 

LinkedIn tuo mainokset suoraan käyttäjän huomion keskipisteeseen, eli keskelle syötettä. Tämä takaa mainoksille korkean huomioarvon ja sen, että käyttäjä varmasti noteeraa sponsoroidun sisällön. Kunhan mainos on tarpeeksi vetävä, klikkaa lukija mielellään itsensä lukemaan muutakin yrityksen julkaisemaa sisältöä. Yrityksen LinkedIn-sivuilta matka voi hyvin jatkua myös esimerkiksi yrityksen kotisivuille.

LinkedIn tarjoaa useita mainostyyppejä, mutta mainonta voi olla kallista

LinkedInin mainoksista yleisin on sponsoroitu julkaisu, johon voidaan liittää tuttuun tapaan tekstiä, kuva, video tai kuvien karuselli. 

Viestimainosten avulla kohderyhmää voi lähestyä LinkedInin yksityisviesteillä. Mikäli kohdehenkilö reagoi viestimainokseen, voi keskustelua jatkaa suoraan keskusteluikkunassa yrityksen edustajan ja kohdehenkilön välillä. 

LinkedInistä löytyvät dynaamiset mainokset puhuttelevat käyttäjää nimeltä, ja niissä voidaan mainita myös esimerkiksi käyttäjän titteli ja profiilikuva. Dynaamiset mainokset personoidaan automaattisesti jokaiselle käyttäjälle, mikä lisää niiden huomioarvoa henkilökohtaisuudellaan. 

LinkedIn-mainostamisesta kiinnostuneiden yritysten kannattaa muistaa, että LinkedIn-mainokset ovat keskimäärin melko hintavia. Mainosten CPM saattaa olla jopa kymmenkertainen muihin sosiaalisen median mainoskanaviin verrattuna. 

Tästä syystä on tärkeää miettiä, kuinka LinkedInin tarjoamia kohdentamisen työkaluja voidaan käyttää tarpeeksi tehokkaasti hyväksi, jotta LinkedIn-mainoksista kannattaa maksaa preemiota. 

Ida Fram apuna LinkedIn-mainonnassa

Digimarkkinoinnin asiantuntijamme auttavat yritystäsi tuottamaan tehokkaan ja tarkasti kohdennetut markkinointiratkaisut LinkedInin avulla. Ida Framin tarjoaman tuen piiriin kuuluvat muun muassa:

  • Mainostilin käyttöönotto
  • Mainosten kohdentaminen
  • Budjetin suunnittelu
  • Mainosten suunnittelu ja toteutus 
  • Kampanjoiden perustaminen
  • Mittaaminen ja raportointi

Toteutamme mainonnan palvelut esimerkiksi LammilleSpektri Business ParkilleLastenklinikoiden Kummeille sekä Into-Digitalille. Jos kiinnostuit LinkedIn-mainonnan palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää.