Hakusanamainonta tarjoaa ohituskaistan hakutulosten huipulle
Googlen kautta tehdään joka päivä Suomessa yli 30 miljoonaa hakua. Se on tehokas väylä ihmisten tavoittamiseen. Mitä korkeammalla Googlen hakutuloksissa sivusto näkyy, sitä todennäköisemmin sinne tulee kävijöitä.
Hakutuloksia voidaan parantaa yrityksen hyväksi myös sivuston hakukoneoptimoinnin avulla, mutta hakusanamainonta tarjoaa ohituskaistan.
Hakusanamarkkinoinnin avulla kohdennetut tekstimainokset voivat nousta hakutulosten kärkeen. Jos sopiva hakutulos löytyy jo mainoksesta, on todennäköistä, että asiakas päätyy avaamaan linkin.
Hakusanamainonta tavoittaa yrityksesi palvelua etsivät asiakkaat
Hakusanamainonnassa yritys maksaa siitä, että sen mainoksia näytetään hakukoneissa aina tiettyjen hakujen yhteydessä. Hakusanamainonta on kustannustehokas tapa saavuttaa ne ihmiset, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta.
Hakusanamainonnan avulla yritykset, tuotteet ja palvelut saavat käyttöönsä ohituskaistan suoraan hakukoneiden ensimmästen tulosten joukkoon. Tarkkaan suunnitellulla hakusanamainonnalla yrityksesi sivuille voidaan ohjata ennalta määriteltyyn kohderyhmään kuuluvia kävijöitä.
Mitä hakusanamainonta tarkoittaa käytännössä?
Hakukonemainonnassa mainostettava tuote tai palvelu sidotaan tiettyyn avainsanaan. Esimerkiksi soutuveneitä myyvä yritys voi näyttää hakukoneissa mainoksiaan kaikille soutuveneistä tietoa hakeville ihmisille. Kun joku hakee veneitä, hänelle näytetään hakutulosten joukossa niitä muistuttava mainosteksti.
Hakusanamarkkinointi sopii markkinoinnin strategian osana erityisesti sellaisille mainostajille, jotka haluavat kohdentaa markkinointinsa tiettyyn kohderyhmään. Yksittäisten tuotteiden ja palveluiden lisäksi hakusanamainonnan avulla voidaan tuoda esille myös esimerkiksi yrityksen brändiä.
Hakusanamainonta on kustannustehokas tapa tavoittaa toivottu kohderyhmä
Hakukonemainonnan avulla tavoitetaan valmiiksi kiinnostunut kohderyhmä. Kun henkilö etsii tietoa soutuveneistä, on hyvin mahdollista, että hän miettii myös oman soutuveneen ostoa.
Kohdennusta voidaan tehdä vieläkin tarkemmin. Mainonta voidaan kohdentaa vaikkapa tiettyyn sukupuoleen, tietylle maantieteelliselle alueelle tai tietyn ikäisiin käyttäjiin. Kohdentamisessa voidaan käyttää apuna myös hakijan aiempaa verkkokäyttäytymistä tai tietoa hakijan kiinnostuksen kohteista.
Klikkausten määrä ja avainsanat määräävät hakusanamarkkinoinnin hinnan
Hakukonemainonnan hinta määräytyy mainosklikkausten mukaan. Näin jokainen hakusanamarkkinointiin käytetty euro ohjaa aina käyttäjiä halutulle sivustolle. Hakujen yhteydessä syntyvä yleinen näkyvyys tulee kaupanpäällisenä.
Yksittäisen klikkauksen hintalappu vaihtelee muutamasta sentistä euroihin. Hinta riippuu siitä, mille hakusanalle mainonta halutaan kohdistaa. Avainsanojen klikkaushinnat voivat vaihdella merkittävästi muun muassa toimialan mukaan.
Mainontaan käytetty päivittäinen budjetti voidaan joka tapauksessa määritellä tarkasti ennakkoon, joten markkinointi ei voi aiheuttaa odottamattoman suuria kuluja.
Hakusanamainonnan tulokset ovat helposti mitattavissa
Google tarjoaa hakusanamainonnan tueksi runsaasti analytiikkaa, jonka avulla voidaan tarkastella markkinoinnin tehokkuutta. Kerätyn tiedon perusteella hakusanamarkkinointia voidaan hienosäätää esimerkiksi budjetin tai hakusanojen suhteen.
Lyhytaikaisen mainostamisen lisäksi hakusanamarkkinointi sopiikin hyvin myös pitkäaikaisen markkinointikampanjan alustaksi. Tuloksien pohjalta tehty hakusanamainonnan optimointi johtaa usein sitä parempiin tuloksiin, mitä pidemmälle markkinointi etenee.
Ida Fram apuna hakusanamainonnassa
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntijamme auttavat yritystäsi tuottamaan tehokkaan ja tarkasti kohdistetun markkinointikampanjan hakusanamainonnan avulla. Ida Framin palveluihin kuuluu muun muassa:
- Google Ads -mainostilin käyttöönotto
- hakusanakartoitus
- budjetin suunnittelu
- mainostekstien ja mainoslaajennuksien suunnittelu
- kampanjoiden perustaminen ja toteuttaminen
- mittaaminen ja raportointi
Toteutamme hakusanamainonnan palveluita esimerkiksi Lammille, Spektri Business Parkille, Lastenklinikoiden Kummeille, Lip-Lap Laitureille ja Hinaus Sjöbergille. Jos kiinnostuit hakusanamainonnan palveluistamme, ota yhteyttä ja kerromme lisää.