Visuaalinen suunnittelu digimarkkinoinnissa
Visuaalisilla ratkaisuilla on digitaalisessa maailmassamme entistäkin haastavampi ja mielenkiintoisempi rooli. Mitä erottautumisen keinoja käytämme, kun rakas kohdeyleisömme vastaanottaa digitaalisia kanavia pitkin lukemattomia viestejä, ääntä, kuvaa ja muuta vaikuttamisen yritystä päivittäin?
Onko näkyvyys digikanavissa siis aina visuaalisesta erottuvuudesta kiinni? Ei, sillä siihen vaikuttavat myös teknisemmät asiat, kuten ajoitus, mediakohtainen sijoittelu ja koko. Mutta kun puhutaan mainoksen kiinnostavuudesta, katse kiinnittyy visuaalisiin elementteihin.
Mainontaa suunnitellessa brändi ja sen markkinointiviestinnän konsepti on keskiössä kanavasta riippumatta. Yritysilmeiden ja mainoskonseptien visuaaliset elementit suunnitellaankin jo lähtökohtaisesti vastaamaan digitaalisten pintojen tarpeita.
4 visuaalista keinoa erottautua digikanavissa
1. Versioiden runsas ja joustava tuottaminen
Somessa ja muissa digikanavissa versioiden tarve on usein laajempi kuin perinteisissä offline-medioissa. Kiinnostusta ruokitaan ja pidetään yllä erilaisilla viesteillä ja versioilla esimerkiksi silloin, kun kyse on jatkuvasta näkyvyydestä tai kampanjalla pyritään suuriin toistomääriin. Versioinnin tukena ovat esimerkiksi:
- kuvapankin riittävä laajuus
- graafisten elementtien riittävä määrä
- graafisten elementtien joustavuus
- brändille rakennettu värimaailma
2. Liikkuva kuva kiinteäksi osaksi suunnittelua
Digikanavissa kuluttajat arvostavat liikkuvaa kuvaa, jolloin esimerkiksi animoinnit ja videomateriaalit otetaan usein lähtökohtaisesti mukaan kuvaussuunnitelmaan. Digikampanjoissa yhdistyykin nykyisin hyvin usein staattinen kuvamainonta ja erilaiset videosisällöt tai HTML5-displayt. Tuotamme niitä esimerkiksi:
- asiakkaan valmiista videoaineistoista
- yhdessä luottokumppaneidemme kanssa
- erittäin joustavasti omilla työkaluilla
3. Tekniset ratkaisut toimimaan suunnittelun rinnalla
Digitaalisessa ympäristössä on aina otettava huomioon tiettyjä reunaehtoja, kuten elementtien toimivuus ja näkyvyys desktopissa ja mobiilissa.
Silloinkin visuaalinen suunnittelu kulkee luovuus edellä, mutta tekninen ratkaisukyky vahvasti rinnalla.
Tavoitteena on, että katsojan mielenkiinto heräisi ennemmin display-mainoksen innostavalla sisällöllä kuin huomiota herättävän huonolla HTML5-suunnittelulla.
4. Ratkaisujen tulee vastata tavoitteisiin
Digitaalisella mainonnalla on hyvinkin erilaisia tavoitteita. Se voi olla osa brändin pitkän tähtäimen strategista näkyvyyttä, mutta usein se on työkalu nopeille kampanjakohtaisille tuloksille.
Silloin visuaalisella suunnittelulla pystytään ja pyritäänkin ohjaamaan kohderyhmän suoraa toimintaa. Ratkaisevaa voi olla esimerkiksi call to action -elementin visualisointi ja asettelu.
Joko sinun brändisi visuaaliset elementit ovat digikunnossa? Arvioidaan yhdessä – ratkaisut löytyvät aina yksilöllisellä suunnittelulla tarpeiden ja tavoitteiden pohjalta.