Markkinoinnin muutoksella tasaista kasvua mökkibisnekseen
Suomen suurin mökkivuokraaja Lomarengas toimii jatkuvasti muuttuvassa markkinassa. Haasteita tuovat maailmanpolitiikan myllerrykset ja majoitusalan murrokset. Ida on toiminut Lomarenkaan kumppanina vuosia – siksi markkinoinnin strategian ja konseptien uudistamiseen lähdetään aina pitkäjänteisellä näkemyksellä.
Ikoninen Lomarengas on vuokrannut mökkejä Suomessa jo yli 50 vuotta. Markkinoiden yksinvaltiudesta on kuljettu keskelle kovaa kansainvälistä kilpailua. Syksy 2015 oli yksi viime vuosien suurimmista käännekohdista, kun venäläisten matkailijoiden määrä väheni rajusti Ukrainan kriisin seurauksena. Tämän johdosta markkinoinnin strategiaa muutettiin vuosille 2016–2017 ja tasoitusta haettiin entistä aggressiivisemmin kotimaan markkinoilta.
Lämpimästä kylmään
Lomarengas oli keskittänyt markkinointipanostuksia tasapuolisesti kesä- ja talvikauteen. Kesämökit liikkuvat kuitenkin kohtuuhyvin ilman massiivista mainontaa. Talven hiihtokohteet ovat taas keskimäärin tuottoisampia per majoitusyö. Päädyimme siirtämään suurimman osan markkinointibudjetista talveen.
Median käyttöä uudistettiin
Investointeja digitaalisiin kanaviin kasvatettiin, mutta massamedioina käytettiin vahvasti printtiä ja radiota. Perinteisen printtimainonnan sijaan siirryimme lukuarvoltaan parempiin advertoriaaleihin, joissa pystyimme kertomaan kohteista enemmän ja luomaan nälkää mökkilomailuun. Lisäksi teimme aiempaa enemmän radiomainontaa, jonka muistijälkeä tehostimme säveltämällä Lomarenkaalle oman jinglen.
Myynnin kasvu 10 % per vuosi
Valittu markkinoinnin strategia lähti toimimaan erinomaisesti. Myynti kiihtyi noin 10 % kasvuun per vuosi, mutta paikoilleen ei matkailualalla voi jäädä kukaan. Kansainvälisten toimijoiden sekä Airbnb:n tyyppisten palveluiden vallattua markkinoita oli selvä, että kilpailuun oli vastattava myös markkinointiviestinnän konseptia kirkastamalla.
Taktisesta tunteisiin
Ida lähti markkinointiviestinnän konseptissa uudistamaan Lomarenkaan puhetyyliä taktisesta emotionaaliseen ja asennetta palveluntarjoajasta markkinajohtajaan. Lomarenkaan kilpailukykyä vahvistaa ainutlaatuinen tuntemus suomalaisesta mökkielämästä: siitä mitä suomalaiset etsivät ja siitä miten toiveisiin vastataan. Tätä alleviivataksemme lähdimme etsimään suomalaisen mökkeilyn ydintä, ja rakentamaan sen ympärille tunteisiin vetoavaa, laadukasta ja tarkasti kohdennettua markkinointia.
Tavoitteenamme oli kiteyttää viestiin se ihanin tunnelma, mitä kaikki lomaltaan kaipaavat. Yksittäinen hetki, tunne tai tapahtuma, joka luo vastaanottajalle mielikuvan täydellisestä mökkilomasta. Syntyi kiteytys ”Suomalainen. Mökkeydy”, jota tuetaan pysäyttävän kauniilla kesä- ja talvikauden mökkikuvilla.
Uudella konseptilla hyvin alkanutta myynnin kasvua vahvistettiin kauteen 2018–2019. Myynnin kasvu on jatkanut 10 % vuositahtia, joten tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavia lomia ja kotimaan matkailun nousukautta!
Ratkaisusta sanottua
”Suomalaiset ovat edelleen mökkikansaa ja kotimaanmatkailu kiinnostaa vaihtoehtona yhä useampaa. Kilpailu on kovaa, ja jos jatkuvaan näkyvyyteen ei ole mahdollisuuksia, on asiakas saatava kiinni juuri oikeaan aikaan. Me onnistuimme Idan kanssa löytämään kasvua haastavaan aikaan ja niukilla resursseilla.”
-Pekka Huttunen, markkinointipäällikkö, Lomarengas
Kiinnostuitko?
Panu Laaksonen
CEO
panu.laaksonen@idafram.fi
+358 40 517 79 31
Tilaa uutiskirjeemme
Tilaa myös uutiskirjeemme ja saat kerran kuukaudessa sähköpostiisi tuoreimmat blogitekstimme ja case-esittelymme.