Kävikö analytiikallesi hassusti? Tarkasta ainakin nämä 5 asiaa
Google Universal Analytics lopetti virallisesti toimintansa 1.7.2023. Tämän seurauksena monien verkkosivustojen analytiikkatilanne saattaa olla epäselvä. Osalle sivustoista Google on asentanut automaattisesti uuden Google Analytics 4 -näkymän, kun taas osalta sivustoista tämä saattaa vielä puuttua. Joillain tileillä vanha Universal Analytics on edelleen kerännyt dataa päättymispäivän jälkeen, sillä Universal Analytics -näkymien alasajo on ollut porrastettua. Mikäli tililtäsi löytyy automaattisesti asennettu Google Analytics 4 -näkymä, kannattaa ainakin seuraavat asiat tarkastaa, jotta analytiikkasi data on luotettavaa myös jatkossa!
Mistä on kyse?
Google sulki vanhan analytiikkatyökalunsa, Universal Analyticsin, heinäkuussa 2023. Universal Analytics -näkymien alasajo alkoi porrastetusti 1.7. Universal Analyticsin korvaa Google Analytics 4, uuden sukupolven analytiikkatyökalu. Sen tärkeimpiä uusia ominaisuuksia ovat esimerkiksi asiakaspolun parempi ymmärrys, ennusteet ja koneoppiminen, sekä parempi yksityisyydensuoja. Täältä pääset lukemaan lisää Google Analytics 4:n eroista vanhaan.
Mitä kannattaa tarkastaa?
1. Tarkasta asennuskoodi!
Ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa, että Google Analytics -koodi on asennettu oikein verkkosivustolle. Mikäli vanhan Universal Analyticsin asennuksessa on ollut virheitä, siirtyvät nämä virheet myös luonnollisesti uuteen Google Analytics 4 -näkymään. Mikäli koodin asennus sivustolle on ollut viallinen, on analytiikan keräämä data automaattisesti epäluotettavaa.
2. Määrittele konversiot!
Ehkä tärkein seurattava mittari verkkosivustolla ovat konversiopisteet. Eri yrityksissä nämä voivat tarkoittaa eri asiaa, verkkokaupassa esimerkiksi tuotteiden myyntiä tai asiantuntijayrityksessä yhteydenottolomakkeen täyttökertoja. Automaattisesti asennettu Google Analytics 4 -näkymä on kopioinut konversioasetukset suoraan vanhasta analytiikasta. Aina nämä asetukset eivät kumminkaan automaattisesti toimi. Jos sivustolla on monimutkaisempia konversioseurantoja, esimerkiksi chattibotteja, niiden asennus uuteen analytiikkaan ei välttämättä toimi samalla tavalla. Tässä tilanteessa uusi analytiikkaomaisuus ei osaa tulkita Universal Analyticsin tarpeisiin rakennettuja asetuksia. Tällaiset tapaukset saattavat vaatia manuaalista uudelleenasennusta.
Vanhasta analytiikasta on myös saattanut kopioitua vuosia vanhoja konversiopisteitä, jotka eivät ole relevantteja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle. Pisteet saattavat myös puuttua nykyiseltä sivustolta kokonaan. Osa vanhoista konversioista on myös voinut liittyä sivuston sitoutumiseen. GA4:ssä valmiita sitoutumisen mittaristoja on lisätty, jolloin vanhojen konversiopisteiden kopioituminen on saattanut aiheuttaa turhia ja tuplaantuneita mittareita. Onkin siis järkevää samalla tarkastaa mittaussuunnitelma ja määritellä, että mitattavat konversiot ovat relevantteja. Kukaan ei halua turhaa dataa sotkemaan analytiikkanäkymää.
3. Kokoa yleisöt!
Samoin kuin konversioita, myös yleisöjä on saattanut siirtyä Universal Analyticsista uuteen automaattisesti asennettuun omaisuuteen. Näidenkin kohdalla kannattaa tarkastaa relevanttius, hyödyllisyys, sekä toimivuus. Kokonaan uusien yleisöjen luominen saattaa myös olla tarpeen. Kustomoituja yleisöjä luodaan eri tapaan uudessa analytiikassa verrattuna aikaisempaan. Tästä syystä yleisöjen toimivuus on tärkeä tarkastaa. Huomionarvoista on myös, että Google Analytics 4 luo automaattisesti yleisöt kaikista verkkosivuston vierailijoista sekä ostoksen tehneistä.
4. Linkitä järjestelmät!
Google Analytics -tili on usein linkitettynä muihin järjestelmiin, kuten Google Adsiin tai Google Search Consoleen. Näiden linkitysten pitäisi myös siirtyä automaattisesti, mutta ne on hyvä tarkastaa virheiden varalta. Etenkin Google Ads vaatii toimenpiteitä. Mikäli Googlen mainosjärjestelmän puolella on käytössä analytiikan yleisöjä tai konversiopisteitä, täytyy nämä manuaalisesti tuoda uudesta Google Analytics 4 -näkymästä mainosjärjestelmään. Automaattinen siirtymä koskee vain analytiikkaomaisuuksien sisäisiä asetuksia.
5. Tallenna historiadata!
Useimmilla sivustoilla Universal Analytics on ollut käytössä useita vuosia, jolloin historiallista dataa on kertynyt valtavat määrät. Valitettavasti tämä data ei tule siirtymään Google-analytiikan uuteen versioon, vaan raportointi alkaa nollasta. Mikäli historiadatan haluaa kuitenkin talteen myöhempää käyttöä varten, täytyy se tallentaa ulos Universal Analyticsista. Tähän Google on kuitenkin antanut armonaikaa. Vaikka datan kerääminen loppui heinäkuussa 2023, on pääsy vanhoihin Universal Analytics -näkymiin auki vielä 1.7.24 asti. Käyttäjillä on siis vuosi aikaa käydä tallentamassa tarvitsemansa tiedot, ennen kuin pääsy vanhaan käyttöjärjestelmään suljetaan lopullisesti.
Automaattinen Google Analytics 4 -siirtymä saattaa kuulostaa pelastukselta vaikeaan tilanteeseen, mutta ei aina ole sitä. Haastavampien sivustokokonaisuuksien, kuten verkkokauppojen tapauksessa automaattinen asennus menee auttamatta pieleen. Vanha ja uusi analytiikkatyökalu eroavat konepellin alta niin paljon, että enemmän koodiosaamista vaativammat tekniset toteutukset eivät siirry oikein uuteen analytiikkaan ilman manuaalista asennusta. Mikäli tarkistuslista aiheuttaa harmaita hiuksia tai kyseessä on monimutkaisempi toteutus, joka meni solmuun automaattisesta analytiikkapäivityksestä, autamme mielellämme. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää analytiikkasi tilanteesta.
Apua, minulla ei ole Google Analytics 4 -näkymää!
Mikäli Google ei luonut sivustollesi automaattista Google Analytics 4 -näkymää vanhan analytiikkatilisi pohjalta, verkkosivustosi analytiikka ei tällä hetkellä välttämättä kerää ollenkaan dataa. Uusi Google Analytics 4 -näkymä kannattaa siis asentaa mahdollisimman pian. Mikäli asennuksen kanssa menee sormi suuhun, autamme mielellämme. Täältä pääset tutustumaan GA4-asennuspaketteihimme.
Ota yhteyttä
Kiinnostuitko analytiikan palveluistamme? Ota yhteyttä ja kerron lisää!