Parhainta palveluiden markkinointia, osa 3: Ole kuin ruotsalaiset ja kukista kilpailijat erilaistamalla palvelusi
Svean säästötilin markkinointi on säästämisen palveluissa maan parasta. Palvelu on maksuton ja ominaisuudet markkinoiden joustavimmat. Digitaalisen palvelun käyttäminen toimii sujuvasti. Markkinointiviestintä on selkeää ja määrä riittävä.
Svea Bank aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2002. Sen palveluihin kuuluvat perinteisemmän pankkitoiminnan lisäksi esimerkiksi perintä ja maksuratkaisut myymälöille ja verkkokaupoille. Tässä artikkelissani käyn läpi Svean Säästötilin markkinoinnin keskeiset vahvuudet.
Ei konttoreita asiakkaiden kengänpohjissaan tuomaa hiekkaa keräämässä
Säästötili on digitaalinen palvelu ja sitä käytetään Svean verkkopalvelussa. Varsinaisia pankkikonttoreita Svealla ei Suomessa ole lainkaan.
Svean verkkopalvelu ei ole mitenkään erityisen hyvä, mutta ei huonokaan:
- Käyttöliittymä on melko selkeä ja käyttäjää ohjataan eteenpäin ostamaan. Värimaailma on pelkistetty ja kuvat geneerisiä. Tässä olisi parantamisen varaa. Kaikkien linkkien alleviivaus esimerkiksi linkkilistauksissa on käytettävyyden näkökulmasta turhan raskas ratkaisu.
- Sisältöä on suhteellisen paljon, eli sitä todennäköisesti on tuotettu runsaammin hakukonelöydettävyyden parantamiseksi. Esimerkiksi Säästötilin sivu löytyykin Googlen hakutuloksista ensimmäisten joukosta. Koko sivun levyisten palstojen luettavuus ei ole kovin hyvä.
- Tekstien laatu on yleisesti ottaen hyvä ja esimerkiksi usein kysyttyihin kysymyksiin löytyy selkeät vastaukset.
- Säästötiliä koskevat sisällöt on koottu kätevästi yhdelle laskeutumissivulle. Keskeiset ominaisuudet on onnistuneesti kiteytetty heti palvelusta kertovan sivun alkuun. Laskeutumissivulla on useita toimintakehotteita (CTA) säästötilin avaamiseen.
Joustavat talletukset ja nostot, korkoa joka päivä
Koska palvelu on kokonaan digitaalinen, nivoutuvat jakelutie ja palvelun kehitys erityisen tiiviisti yhdeksi kokonaisuudeksi.
Rekisteröityminen palvelun käyttäjäksi sujuu verkkopalvelussa mukavasti, vaikka vaadittavien tietojen määrä onkin melko suuri. Riittäisikö vähempikin? Tyypillinen verkkolomakkeiden ongelma on, että niissä pyydetään aivan liikaa tietoa. HYvä nyrkkisääntö on, että jokainen lomakkeen kenttä vähentää lomakkeen täyttäjien määrää.
Tunnistautuminen tapahtuu suomalaisten pankkien verkkopankkitunnuksilla. Rekisteröitymisen jälkeen pääsee tilisiirrolla tekemään ensimmäisen talletuksen. Tilisiirto on tähän kömpelö tapa ja sen voisi korvata verkkomaksulla.
Korko (3,55 %) alkaa juoksemaan heti talletuksen kirjautumisen jälkeen. Talletuksia ja nostoja voi Svean säästötililtä tehdä vapaasti. Korko lasketaan joka päivä, säästötilin päiväkohtaisen alimman saldon mukaan.
Useimmat kilpailijat maksavat koron kuukauden tai jopa vain koko talletusajan alimmalle saldolle. Lisäksi nostojen määrä on kilpailijoilla tyypillisesti rajoitettu tai nostoja ei voi määräaikana tehdä lainkaan. Svean palvelu on siis tässä suhteessa selvästi joustavin kilpailijoihin nähden ja tämä on koko palvelun markkinoinnin suurin vahvuus.
Svea vastaa chatin kautta kyselyihin nopeasti ja vastaukset hankalampiinkin kysymyksiin olivat selkeitä. Esimerkiksi halusin varmistaa, maksetaanko korko tosiaan päiväsaldon mukaan. Laadukasta ja myyvää asiakaspalvelua!
Maksuton palvelu, korkea korko talletuksille
Säästötili on Svealla maksuton palvelu. Talletuksista ei siis peritä mitään kuluja. Hintavertailu tehdäänkin käänteisenä, eli asiakas vertaa pankin maksamaa korkoa.
Svean talletuskorko on tätä kirjoitettaessa 3,55 %. Määräaikaisille tai muutoin rajoitetummille talletuksille saa kilpailijoilta hieman parempaakin korkoa, mutta Svean säästötili on joustavin:
- talletuksesta saa tehdä vapaasti nostoja
- korko lasketaan joka päivä talletuksen sen hetkiselle määrälle
- ei määräaikaa talletukselle.
Kun palvelu yksinkertaisesti on kilpailijoitaan parempi, kerro se
Svea panostaa palvelunsa markkinointiviestintään. Mediamixiin kuuluu ainakin ulkomainonta, hakusanamainonta, verkkomainonta ja sponsorointi.
Säästötilin mainonnassa viesti on yksinkertainen ja selkeä:
- Korko 3,55 % (aiemmin 3,25 %)
- Ei nostorajoja
- Ei minimitalletusta
- Ei kuluja
Varsinaista mainonnan konseptia ei ole. Sen sijaan mainonnassa keskitytään kertomaan palvelun konkreettisista ominaisuuksista, jotka erottavat palvelun positiivisella tavalla sen kilpailijoista. Ratkaisu on minusta kaikessa yksinkertaisuudessaan toimiva, koska palvelu konkreettisesti on markkinoiden paras.
Palvelun markkinointiin tehtävän mediapanostuksen koko vaikuttaisi olevan oleellisesti kilpailijoita suurempi.
Parhainta palveluiden markkinointia
Palveluiden markkinointi ei ole vain mainontaa, vaan siihen kuuluu myös esimerkiksi palvelun kehittäminen, jakelutie ja hinnoittelu. Tässä kirjoitussarjassa nostan esiin palveluita, joiden markkinointi on mielestäni erityisen onnistunutta. Olen tutustunut palveluihin ja niiden kilpailijoihin käytännössä, eli arvioni perustuvat omakohtaisiin kokemuksiin.
Lue myös kirjoitussarjan aikaisemmat artikkelit
Parhainta palveluiden markkinointia, osa 2: Panorama Landscape Hotel »
Parhainta palveluiden markkinointia, osa 1: Alanya Market »
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä, jos haluat keskustella liiketoiminnan kasvattamisesta markkinoinnin keinoja käyttämällä.