Miksi Jokerit on Suomen kovin urheilubrändi?

Brändit kukkivat rakkaudesta ja saavat voimaa vihasta. Mestisjoukkueena uudelleen syntynyt Jokerit tunnetaan kaikkialla Suomessa ja se herättää voimakkaita tunteita. Kun brändiuskollisuuskin on poikkeuksellisen vahvaa, Jokerit on Suomen kovin urheilubrändi.

Jokerit teki paluun kotimaan jäille ja tuli ryminällä Mestikseen. Kotimatseissa tupa on täynnä ja vieraspeleissä liput viedään käsistä. Pelikin kulkee ja Jokerit on tätä kirjoitettaessa toisena Mestiksen sarjataulukossa.

Kaltaiseni markkinointi- ja jalkapalloihmisen näkökulmasta Jokereissa kiinnostavinta on brändin vahvuus. Huomiota ja yleisöä riitti surkean KHL-seikkailunkin aikana ja nyt narribrändi lentää kuin parhaina päivinään 90-luvulla. Jokerit onkin Suomen kovin urheilubrändi.

Jokerit tunnetaan (Brand Awareness)

Brändin tunnettuus kuvastaa kuluttajien tietoisuutta tietystä brändistä. Se kertoo, kuinka hyvin ihmiset tuntevat, tunnistavat ja muistavat tietyt brändit ja niiden tuotteet tai palvelut. Brändin tunnettuus on tärkeää, koska se vaikuttaa merkittävästi kuluttajien ostopäätöksiin. Tuttu on turvallinen.

Brändin tunnettuutta mitataan spontaanina ja autettuna. Jokerit on vahvoilla molemmissa:

  • Mainitse nimeltä kaikki muistamasi suomalaiset jääkiekkojoukkueet
  • Tiedätkö jääkiekkojoukkueen nimeltä Jokerit?

Top of mind taas kertoo, mikä brändi ihmisellä tulee ensimmäisenä mieleen tietystä tuote- tai palvelukategoriasta. Kun brändi on ”top of mind”, se tarkoittaa, että kuluttaja muistaa kyseisen brändin ensimmäisenä vaihtoehtona, kun hän tarvitsee tietyn tuotteen tai palvelun.

  • Mikä jääkiekon Mestiksessä pelaava joukkue sinulla tulee ensimmäisenä mieleen?

Jokerit herättää voimakkaita tunteita (Brand Image)

Brändin mielikuvat kuvaavat sitä, millaisia ajatuksia ja tunteita brändi herättää kuluttajissa. Tätä voidaan arvioida esimerkiksi kuluttajakyselyjen avulla.

Hajuttomat ja mauttomat brändit ovat, noh, hajuttomia ja mauttomia. Suomalaisella jääkiekkokartalla Jokerit on värikkäin. Sen tarinaan kuuluu paljon vahvoja tunteita herättäviä ihmisiä ja tapahtumia Hjallis Harkimosta Teemu Selänteeseen ja Tomek Valtosen käskyttämästä Ville Peltosen pahoinpitelystä KHL-seikkailuun.

Jokerit on aina herättänyt voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Vastakkainasettelu etenkin paikalliskilpailija HIFK:n kanssa on ollut ajoittain aggressiivistakin, mutta Jokerit on vihastuttanut ja ihastuttanut myös muualla kuin Stadissa.

Brändille tunteiden voimakkuus on vähintään yhtä tärkeää kuin niiden suunta. Jos ei kukaan vihaa brändiä, niin sitä ei todennäköisesti myöskään rakasteta. Ja brändit tarvitsevat rakkautta. Jokereihin kohdistuu rakkautta ja vihaa enemmän kuin mihinkään muuhun urheilujoukkueeseen Suomessa. Se on vahvan brändin merkki.

Jokerit-brändille ollaan uskollisia (Brand Loyalty)

Brändin uskollisuusmittarit tarkastelevat, kuinka sitoutuneita ja uskollisia asiakkaat ovat brändille. Tämä sisältää esimerkiksi toistuvien ostojen määrän, suosittelun ja asiakkaiden kiinnostuksen uusiin brändin tuotteisiin.

Uskollisuus Jokerit-brändiä kohtaan näkyy konkreettisimmin yleisömäärissä. SM-Liigassa pelatessaan Jokerit oli sarjan kovin yleisömagneetti. Tahti oli kova myös KHL-otteluissa, joissa Jokerien yleisökeskiarvo oli vuodesta riippuen 9000-11000 katsojaa. Vertailun vuoksi, SM-Liigan suurin yleisökeskiarvo kaudella 2022-2023 oli 7113 (Tappara). Mestiksessä Jokerit on yleisömäärillä mitattuna aivan omaa luokkaansa.

Jokerien maine on ristiriitainen, mutta vahva (Brand Reputation)

Brändin mainemittarit mittaavat sitä, kuinka hyvä brändin maine on kuluttajien ja sidosryhmien silmissä. Mainemittarit voivat sisältää maineen yleisen arvioinnin ja mainekomponenttien, kuten luotettavuuden ja vastuullisuuden, arvioinnin.

Jokereiden kohdalla maine ei ole perinteisellä tavalla vahva saati puhtoinen. Pikemminkin maine on kyseenalainen. Siitä huolimatta (tai siitä johtuen), joukkue on vuodesta toiseen ollut seuratuin joukkue jääkiekossa.

Kun Jokerit nyt syntyy uudestaan Mestiksessä, vahvan brändin maine paranee nopeasti ja yhteistyökumppanien määrä kasvaa. Jokerit myös tuodaan pikavauhdilla takaisin SM-Liigaan, kun ahneus vie voiton pelosta. Lopulta vahvat brändit voittavat aina.

Lämmöllä
Laaksonen

Ota yhteyttä

Me rakennamme vahvoja brändejä ja teemme tuloksellisia brändiuudistuksia. Ota yhteyttä ja jutellaan miten voisimme olla avuksi.