Parhainta palveluiden markkinointia, osa 1: Miksi Alanya Marketin lanseeraus oli jättimenestys?

Itäkeskukseen, entisen Food Market Herkun tiloihin avattu päivittäistavarakauppa Alanya Market on ollut jättimenestys. Avajaispäivänä asiakkaita kävi liki 16 000 ja seuraavanakin päivänä 15 000, kun tavoite on 3 000–4 000 asiakasta päivässä. Mikä on lanseerauksen onnistumisen salaisuus ja mikä ratkaisee kaupan menestyksen jatkossa?

Suomessa aloitetaan jatkuvasti uusia myymälöitä ja muita yrityksiä. Suurimmasta osasta emme kuule mitään ja monella käy liiketoiminnassaan hassusti.

Alanya Marketin lanseeraus kuitenkin on valtava menestys. Kaupasta kuhistiin jo pitkään ennen sen avaamista, ja nyt kun kauppa on auki, positiivinen porina jatkuu edelleen.

Alanya Marketin onnistumisen syy on periaatteessa yksinkertainen: Onnistunut markkinointiviestintä. Käytännössä tämä tarkoittaa Alanya Marketin kohdalla onnistumista erityisesti tiedotus- ja suhdetoiminnassa (PR), kun muiden markkinointiviestinnän keinojen (mainonta, menekinedistäminen ja henkilökohtainen myyntityö) vaikutus on ollut vähäisempi. 

Ansaitun median arvo on useita satoja tuhansia euroja

Uudesta päivittäistavarakaupasta on kirjoitettu mediassa enemmän kuin mistään muusta kaupasta pitkään aikaan. Käytännössä kaikki päämediat ovat kertoneet Alanya Marketin aloituksesta lukuisissa artikkeleissa.

Tämän ansaitun medianäkyvyyden arvo on vähintään useita satoja tuhansia euroa ja todennäköisesti enemmänkin.

Ansaitun median ja näkyvyyden arvosta jokainen voi itse tehdä sivistyneitä arvauksia. Ja päälle sitten vielä word of mouth. Jos Espoossakin tiedetään Alynyasta, voi vain kuvitella tietoisuuden ja tunnettuuden esimerkiksi itäisessä Helsingissä. Onnistuneen lanseerauksen taustalla on monia mielenkiintoisia tekijöitä kuten maahanmuutto, liiketilan historia, toimialan kilpailu ja keskittyminen sekä tietenkin yrittäjyys.”

Tomi Wirtanen, Toimitusjohtaja, ToinenPHD

Tähän asti asia on siis yksinkertainen. Mediat kirjoittavat ja ihmiset tulevat. Mutta miksi mediat ovat niin kiinnostuneita juuri Alanya Marketista?

Miksi Alanya Market saa niin paljon näkyvyyttä mediassa?

Näkyvyys mediassa ansaitaan, eikä se Alanya Marketinkaan tapauksessa ole ainakaan pelkästään sattumaa. Uudessa kaupassa on lukuisia ulottuvuuksia, jotka kiinnostavat mediaa. Tämä kiinnostus sitten realisoituu artikkeleina ja muuna näkyvyytenä.

1. Kaupan murros on mediaa kiinnostava trendi

Kaupan alalla erityisesti Stockmannin tilanne puhuttaa ihmisiä. Ikoninen tavarataloyritys on ajautunut vaikeuksiin ja sen päivittäistavarakaupat Stockmann Herkut muuttuivat jo jokin aika sitten S-ryhmän Food Market Herkuiksi. Nyt ketjuihin kuulumaton Alanya Market valtaa Food Market Herkun tilat. Kyse on siis murroksesta, johon Alanya Market iskee.

2. Alanya Market kulkee vastavirtaan

Suomen talous ei ole parhaassa kunnossa. Ihmisten ostovoima on inflaation ja korkojen nousun vaikutuksesta alentunut. Alanya Market kulkee vastavirtaan ja yrittäjä ottaa suuren riskin avaamalla aikaisempaa kauppaansa reippaasti suuremman uuden kaupan. Tällainen rohkeus herättää huomion ja kiinnostaa ihmisiä.

3. Keskustelu maahanmuutosta käy kuumana

Uuden Alanya Marketin kauppias on vain 27-vuotias turkkilaistaustainen Emin Gürmüç. Kun keskustelu maahanmuuttajista ja maahanmuuton hyödyistä ja haitoista käy kuumana, maahanmuuttajataustainen menestyvä yrittäjä tottakai kiinnostaa. Tarinat myyvät ja tulemme varmasti vielä näkemään lukuisia henkilökuvia Gürmüçista ja hänen perheestään. 

4. Keskittyneen päivittäistavarakaupan haastaminen kiinnostaa

Päivittäistavarakauppa on Suomessa vahvasti keskittynyttä. Suuriin ketjuihin kuulumattomat ruokakaupat ovat siis poikkeus, joka kiinnostaa ihmisiä. Alanya Market ei tietenkään varsinaisesti haasta kahta suurta, mutta se tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon. Moni toivoo pelkästään tästä syystä kaupan menestyvän.

Mitä seuraavaksi?

Aikaisempia laajemmin julkisuuteen nousseita kauppoja ovat olleet ainakin Tuurin kyläkauppa ja Jounin kauppa Ylläksellä. Niiden tarinoissa on tiettyjä yhtäläisyyksiä Alanya Marketin kanssa, etenkin rohkeuden, kasvollisen omistajuuden ja keskittyneen kaupan haastamisen osalta.

Tästä huolimatta median kiinnostus Alanya Marketia kohtaan kuitenkin tulee laimenemaan nopeasti. Vetoapua ei siis jatkossa ole samalla tavalla tarjolla ansaitusta mediasta.

Emin Gürmüçin täytyykin jatkossa löytää avaimet menestykseen muista markkinointiviestinnän keinoista ja myös muista markkinoinnin kilpailukeinoista:

Markkinointiviestintä (Promotion)

Alanya Marketin videot ovat jo TikTokissa saavuttaneet suuren suosion. Näiden hyödyntäminen maksetussa mainonnassa on yksi kiinnostava mahdollisuus. Tyypillisesti panostukset mainontaan ovat kannattavia päivittäistavarakaupan toimijoille ja ne kuuluvat suurimpien mediaostajien joukkoon.

Hinta (Price)

Hinnoittelua koskevat päätökset ovat päivittäistavarakaupan liiketoiminnassa keskeisiä. Kun hintakilpailu on kovaa, Alanya Marketin täytyy löytää omat keinonsa siinä pärjäämiseen. Onkin kiinnostavaa nähdä, kuinka aggressiivisesti kauppa alkaa kilpailemaan hinnoilla.

Todennäköisesti alan suuret toimijat vievät volyyminsä ansiosta voiton alhaisissa hinnoissa. Olisiko Alanya Marketin ratkaisu siis jokin muu kuin kaikista aggressiivisin hintakilpailu?

Myyntipaikka (Place)

Kauppa sijaitsee Itiksessä, joka on yksi Suomen suurimmista kauppakeskuksista. Alkuperäinen Alanya Market taas on Itiksen vieressä Puhoksessa. Sijainti on siis nykyisille asiakkaille tuttu ja alueella on runsaasti asukkaita ja muita potentiaalisia uusia asiakkaita. 

Alueella asuu suhteellisesti paljon maahanmuuttajia, mutta ainakin avajaisviikonloppuna suurin osa asiakkaista oli ”kantasuomalaisia”. Ja avajaisia koskevissa artikkeleissa kerrottiin lukuisista kauempaa saapuneista asiakkaista.

Verkkokauppaa Alanya Marketilla ei ole, mutta sekin on yksi mahdollisuus jatkossa. Etenkin jos tuotevalikoima poikkeaa edukseen muista kaupoista, verkkokauppa voisi toimia.

Tuote (Product)

Kun kyseessä on ketjuihin kuulumaton kauppa, voi se erottua esimerkiksi kalustuksellaan, tuotevalikoimallaan, esillepanoillaan ja myös henkilöstöllään. Tässä on Alanya Marketilla erottautumisen paikka ja ainakin TikTok-videoiden perusteella se näyttää onnistuneen.

Tuote siis on erottuva ja vetovoimainen, mikä on edellytys menestykselle. Tämä vaatii myös jatkuvaa uusiutumista, koska kilpailijatkin osaavat asiansa.

Onnittelut kauppias Gürmüçille onnistuneesta lanseerauksesta! Toivottavasti hyvä menestys jatkuu ja uusi Alanya Market jää pysyväksi osaksi suomalaista päivittäistavarakauppaa.

Lämmöllä
Laaksonen

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella liiketoiminnan kasvattamisesta markkinoinnin keinoja käyttämällä.