Google Data Studio on nyt Looker Studio

Googlen liiketoimintatieto- ja analytiikkapalvelut uudistuvat nimen ja osittain tarjonnankin puolesta, kun Data Studio muutettiin Looker Studioksi tiistaina 11. lokakuuta. 

Data Studio -uutisen kuvituskuva, jossa Data Studio -nimi on yliviivattu nimilapussa ja tilalle on kirjoitettu Looker Studio.

Googlella on hurmaava tapa pitää kumppanit valppaana mitä yllättävimmillä uudistuksilla. Ilman ennakkotiedotusta lanseerattu Data Studion uudelleenbrändäys jatkaa tätä perinnettä, mutta valppaanahan täällä ollaan! Google osti data-analyysin pilvipalveluita tarjoavan Lookerin jo pari vuotta sitten, joten tätä on toki osattu odottaakin. Uudistuksessa on paljon hyvää, mistä muutamia huomioita alla.

Mikä ihmeen Data Studio?

Looker Studio – entinen Google Data Studio – on maksuton selaimella toimiva työkalu, jolla voi esittää dataa useasta eri lähteestä helppolukuisessa muodossa. Looker Studion raporttinäkymiin voi lisätä havainnollisia kaavioita, kuvaajia ja diagrammeja, ja niissä voi käyttää suodattimia ja hakutoimintoja. Raportteihin voi tuoda tietoja esimerkiksi Google Analyticsista ja verkkomainonnan järjestelmistä, ja niitä voi helposti jakaa muidenkin nähtäväksi.

Google Looker Studio, entinen Data Studio, esimerkkejä

Entistä yhtenäisempi tuoteperhe

Muutoksella Google pyrkii yhtenäistämään sen Cloud IB -tuoteperhettä Looker Suiten alle. Kaikki Google Cloud data-analytiikkaohjelmat ovat nyt osa Looker Suitea ja niillä on Looker-nimet.

Perustoiminnot säilyvät ennallaan 

Uusia temppuja ei tarvitse opetella, sillä Looker Studio vastaa edelleen toiminnoiltaan ja käyttötavoiltaan Data Studiota. Se on edelleen myös maksuton palvelu. 

Uusilla toiminnoilla palvellaan paremmin  

Yhdistämällä kaiken analytiikkatarjontansa Lookerin alle Google pyrkii tarjoamaan käyttäjille enemmän toimintoja kuin perinteiset hallintapaneelit. Siis esimerkiksi enemmän dataa raportointiin, jonka pohjalta voidaan tehdä entistä tarkempia ja valistuneempia päätöksiä.

Täysin uutta on maksullinen Looker Studio Pro

Maksullinen versio tarjoaa parempia yritysominaisuuksia ja teknistä tukea erityisesti isoille organisaatioille. Pro-versiossa on käytössä myös kaksi uutta toimintoa: 

  • Team Workspacessa käyttäjät voivat hallita pääsyä ja jakaa Looker Studion sisältöä laajasti.
  • Google Cloud Project Linkingissä organisaatiot voivat hallinnoida Looker-resursseja linkitetyn Google Cloud -projektin kautta.

Jatkokehitystäkin on jo luvassa

Tällä hetkellä on tiedossa, että Google on käynnistämässä Looker-integraatiota Google Sheetsin kanssa. Jatkossa se aikoo tukea myös visualisointityökaluja, kuten Salesforcen Tableauta.

Me autamme raportoinnissa

Me Ida Framissa hyödynnämme Looker Studiota digimarkkinoinnin tulosten raportoinnissa ja analysoimisessa. Dataan pohjautuvuuden vuoksi, digimarkkinoinnin tulokset ovat helpommin mitattavissa kuin perinteisen markkinointiviestinnän tulokset. Looker Studion raportteihin keräämme markkinointitoimenpiteiden tulokset kaikista käytössä olevista kanavista. Täältä pääset tarkemmin tutustumaan raportoinnin ja analytiikan palveluihimme.

Kiinnostaako raportointi Looker Studion avulla? Ota yhteyttä niin jutellaan lisää!

Jani Metsätähti
Digimarkkinoinnin asiantuntija