VR-Suomi-VR sanakirja

VR kertoi eilen Marmain artikkelissa uudesta hinnoittelustaan ja siihen liittyvästä kampanjoinnistaan. Valtionrautatiet aikoo viestiä uudistuksestaan kaikissa viestintäkanavissaan ”Kuuntelimme suomalaisia – Pysyvästi lasketut hinnat” -kampanjalla.

VR: Hintojen alennuspaineet saivat meidät nostamaan kuluttajien toiveet uuden lippukampanjan keskiöön.

Suomi: Tietysti kampanjamme keskiössä on alennetut hinnat, koska alennetut hinnat ovat asiakkaiden toive. Tää on nyt se kastömör insait junou!

VR: Aiemmin VR on nojannut hyvin vahvasti kivimiehiin markkinoinnissa. Nyt kuitenkin koimme, että kivimiehet on tässä tilanteessa pidettävä omalla korokkeellaan ja katse käännettävä asiakkaisiin.

Suomi: Hinnalla sitä kauppaa tehdään. Ei siihen mitään Kivimiehiä, Hintasaarnaajia tai Hjördistä tarvita. Tarinat kerrotaan kirjoissa ja myynti tehdään hinnalla.

VR: Toive ”kuuntelimme suomalaisia” -kampanjalauseen käyttämisestä annettiin kampanjasuunnittelijoille meiltä itseltämme.

Suomi: Mihin niitä mainostoimistoja tarvitaan? Hinnat alas ja esille. Kun siihen päälle jaetaan ziljardi liukuria, niin ei varmasti jää kenellekään epäselväksi että VR on nyt halpa halpa halpa. Ja halpahan on hyvä.

VR: Ihmisille jaettaviin liukureihin liittyy symboliikkaa: hinnan laskeminen ja mäen laskeminen ovat teemoina sellaisia, jotka sopivat tähän ajankohtaan.

Suomi: Oli erinomainen idea liittää myös mainoksemme visuaalisuus liukuriin. Nyt kukaan ei hoksaa, että kopioimme leveän alaspäin osoittavan nuolen suoraan S-ryhmän halpuutuskampanjasta. Ja onhan siinä mielenkiintoista symboliikkaa, että tässä kelissä liukuri luistaa tasan yhtä hyvin kuin meidän bisneksemme.

VR: Kerroimme hintauudistuksesta ensimmäisenä Periscope-videopalvelussa. Haluamme testata omalta osaltamme vaihtoehtoisia medioita ja kertoa myös tällaisilla pienillä valinnoilla uudesta VR:stä. Pyrimme löytämään uusia yleisöjä.

Suomi: Kahvihuoneessa huhuiltiin, että talousjohtajan tytär näytti viikonloppuna tissit Periscopessa. Ja Halmeen Jani kuulema teki Media mäessä –tapahtumasta suoran Periscope-lähetyksen. Media on message! Miltä kanavalta se Periscope muuten tulee?

Lämmöllä, Laaksonen

Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.