UKKO.fi haihatteli itselleen arvokkaan brändin
Aihe: Palvelualan brändin rakentaminen
Lukuaika: 3 minuuttia
Kirjoittaja: Panu Laaksonen, CEO, Palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Fram
UKKO.fi haihatteli itselleen arvokkaan brändin
UKKO.fi kevytyrittäjyyspalvelun Olli Kopakkala julkaisi LinkedIn-palvelussa rekrytointi-ilmoituksen ja asetti vastakkain tuloksellisen markkinoinnin tekemisen ja ”brändihaihattelun”. Porinaahan siitä syntyi.
UKKO.fi kevytyrittäjyyspalvelua pyörittävä SLP Group hakee markkinoinnin osaajaa uuteen UKKO Pro -yritykseensä. Hakua varten yrityksen perustajiin kuuluva Olli Kopakkala julkaisi LinkedIn-palvelussa rekrytointi-ilmoituksen ja laittoi sen jakoon myös markkinoinnin ammattilaisten MarkkinointiKollektiivi -verkoston Facebook-sivulla:
Haetaan markkinointi-ihmistä joka tahtoo tulla mukaan yhteen Suomen nopeiten kasvavista yrityksistä. Meidän firman perustajat ovat digimarkkinoijia ja sen vuoksi arvostamme tuloksekasta markkinointia. Brändihaihattelijat älkööt vaivautuko 😉
Porinaahan tästä syntyi. Ärsytystä aiheutti etenkin tuloksellisen markkinoinnin ja ”brändihaihattelun” vastakkainasettelu.
UKKO.fi on vahva brändi
Itseäni tässä kiinnosti se, että UKKO.fi jos mikä on toimialallaan vahva brändi. Kopakkalan tiimi on siis ilmeisesti vahingossa haihatellut brändin muodossa yritykseensä kasaan aineetonta omaisuutta, jonka arvo mitataan vähintään sadoissa tuhansissa ellei jopa miljoonissa.
UKKO.fi-brändi on reilussa viidessä vuodessa rakennettu johdonmukaisilla ja enemmän tai vähemmän suunnitelmallisilla markkinoinnin investoinneilla. Brändille on näiden investointien tuloksena syntynyt esimerkiksi tunnettuus ja mielikuvat, joita voidaan myös mitata ja laskea brändille arvo.
UKKO.fi:n markkinoinnin resepti
Kopakkala itse kuvasi UKKO.fi:n markkinointia Facebook-kommentissaan seuraavasti:
Me ollaan rakennettu brändiä taktisilla ja tuloksiin tähtäävillä toimilla sekä sillä, että ollaan saatu asiakkaat tyytyväisiksi.
Massamedian panostuksien sijaan UKKO.fi on siis ensisijaisesti investoinut luonteeltaan taktisiin toimenpiteisiin erityisesti digitaalisissa kanavissa. Markkinoinnissa on kokeiltu paljon erilaisia ratkaisuja ja sitten keskitetty panostuksia parhaiten toimiviin.
Tämä on yksi tapa rakentaa brändiä ja UKKO.fi on onnistunut ilmeisen hyvin. UKKO.fi:n tulevat kilpailijat todennäköisesti kuitenkin tarvitsevat toisenlaisia reseptejä. Miksi? Tästä lisää seuraavassa.
UKKO.fi markkinoi kuin Musk
Arvioni mukaan UKKO.fi on hyötynyt merkittävästi siitä, että se on ensimmäisten joukossa aloittanut kevytyrittäjyyden palvelun tarjoamisen. UKKO.fi on saanut tai omilla toimenpiteillään hankkinut runsaasti maksutonta näkyvyyttä eri medioissa.
Brändin tunnettuuden ja mielikuvien rakentaminen on siis tapahtunut ansaitun median avulla, ilman merkittäviä rahallisia panostuksia massamedioihin. Tämä on voinut harhauttaa UKKO.fi:n tiimin ajattelemaan, ettei brändin rakentamisella laajemman näkyvyyden muodossa olisi merkitystä.
Ajatus kuitenkin on perustavalla tavalla virheellinen. Arvioni mukaan UKKO.fi on pitkälti ansaitun median näkyvyyden ansiosta alansa tunnetuin brändi ja tämän tunnettuuden arvo UKKO.fi:n liiketoiminnan kasvussa on merkittävä.
Nyt alalle on huomattavasti hankalampaa tulla, koska uutuusarvoa ei enää samalla tavalla ole ja UKKO.fi on jo alan johtavana brändinä vakiinnuttanut asemansa. Seuraava kilpailija joutuu siis aivan eri tavalla panostamaan laajempaan näkyvyyteen. Tästä esimerkkinä OP, joka on viime aikoina markkinoinut näkyvästi omaa kevytyrittäjäpalveluaan.
Globaali esimerkki vastaavasta ansaittuun mediaan perustuvasta tunnettuuden ja mielikuvien rakentamisesta on Tesla. Yritys ei käytännössä lainkaan investoi markkinointiviestintään, mutta saa silti valtavasti näkyvyyttä maailmanlaajuisesti. ”Markkinoi kuin Musk” on kuitenkin useimmille yrityksille kelvoton vinkki. Tällaista näkyvyyttä kun on tarjolla vain nopeimmille ja rohkeimmille.
UKKO Pro saa varaslähdön
Rekrytointi-ilmoituksellaan SLP Group etsii osaajaa uuden yrityksensä markkinoinnin vetäjäksi. UKKO Pro on ilmoituksen mukaan yritys, joka automatisoi kirjanpidon.
UKKO.fi on siis tekemässä brändin laajennuksen (”brand extension”), jossa hyödynnetään olemassa olevaa brändiä uuden liiketoiminnan aloittamisessa. Kun uuden yrityksen (brändin) nimi on UKKO Pro, se saa varaslähdön markkinalle tulemiseen. Onhan UKKO jo potentiaaliselle asiakaskunnalle tuttu ja vieläpä toimivaksi ja luotettavaksi havaittu palvelu.
Toteutus on kuin suoraan markkinoinnin oppikirjasta. Samalla ratkaisu vahvistaa sen, että vahva brändi on yksi keskeisistä UKKO.fi:n liiketoiminnan menestyksen tekijöistä.
Lämmöllä, Laaksonen
Kirjoittaja on Palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Framin toimitusjohtaja.
Ida Fram on Suomen ensimmäinen palvelumarkkinoinnin toimisto. Autamme markkinoinnin keinoja käyttämällä erityisesti pieniä ja keskisuuria palvelualan yrityksiä kasvamaan. Lue lisää toimintatavastamme tai tutustu töihimme.