Sellun keittämisestä pikkuhousunsuojiin

Mikä seuraavista ei ole ruotsalainen brändi: Libero, Libresse, Tena, Lotus? Aivan oikein. Kaikki mainitut ovat Euroopan suurimman pehmopaperituottajan, ruotsalaisen SCA:n brändejä.

Helsingin Sanomien artikkelin mukaan Vessapaperia tekevillä metsäyhtiöillä menee nyt hyvin. Samaan aikaan kun paperin kysyntä laskee, pehmopaperin myynti kasvaa jopa 4% vuosivauhdilla. Erilaiset pehmopaperituotteet käyvät paremmin kaupaksi erityisesti Aasiassa.

Vuonna 1929 perustettu SCA on siirtynyt menestyksekkäästi sanomalehtipaperin ja sellun tuotannosta pehmopapereihin ja hygieniatuotteisiin. SCA tuottaa 2500 tonnia pehmopaperia vuodessa, kun esimerkiksi suomalaisen Metsä Tissuen tuotanto on vajaat 500 tonnia vuodessa.

vessapaperi

Koneiden Suomi, brändien Ruotsi
Miksi kirjoitan ruotsalaisesta paskapaperista? Syy on yksinkertainen. Länsinaapurimme pyyhkii takapuolta brändiosaamisellamme ja takoo rahaa kuluttajamarkkinoilla. Nokian kaaduttua Microsoftin syliin, Suomen ilonaiheet globaaleilla kuluttajamarkkinoilla ovat vähissä. Pehmopaperinkin myynnin kasvusta hyötyvät Suomessa lähinnä selluntoimittajat ja pehmopaperikoneita valmistava Valmet.


Brändit vetämään vientiä

Hyvinvointiyhteiskuntamme ylläpitämisen edellytyksenä on riittävän vahva vienti, jota pitää vahvistaa nimenomaan kuluttajatuotteilla ja kuluttajapalveluilla. Kuluttajamarkkinoinnissa avainasia on erottuvan ja vetovoimaisen brändin rakentaminen.
Valitettavasti investointimme markkinointiosaamiseen ovat alimitoitettuja. Tarvitsemme yrittäjistä ja yrityksien ylimmästä johdosta lähtevän muutoksen, jossa markkinoinnista tehdään yrityksien keskeinen kilpailukeino. Yhtäkään yritystä ei pidä perustaa, tai yhdenkään yrityksen liiketoimintaa johtaa, ilman vahvaa markkinoinnillista näkemystä.


Ostaisitko Kemiran pullotettua vettä?

Seuraava ajatusleikki voi tuntua kaukaa haetulta, mutta miten tekisivät kauppansa esimerkiksi KONE polkupyörät, Kemiran pullotettu vesi tai Wärtsilän ilmalämpöpumput? Ennen kuin tuomitset koko kysymyksen pähkähulluna, muistutan vielä että SCA siirtyi menestyksekkäästi sellun keittämisestä pikkuhousunsuojiin.


Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.