R-Kioski: Visuaalinen ilme
Tehtävänäni oli suunnitella 100-vuotiaalle R-kioskille uusi visuaalinen ilme. Uuden ilmeen nimi on Suunnannäyttäjä. Tein uudistuksen hyödyntäen tuttua kelta-sinistä väriyhdistelmää tunnistettavuuden säilyttämiseksi.
Ilme johdattaa asiakkaat uudistettuihin kioskeihin sekä viestii R-kioskista kioskikaupan suomalaisena instituutiona. Alkuperäinen ehdotukseni valikoitui ilmeen uudistustyön pohjaksi lukuisten vaihtoehtojen joukosta. Lopullisen valinnan tueksi tehtiin tarkentavia kuluttajatutkimuksia.
Suunnittelukumppanina Mozo
Kioskien ilmeen suunnittelussa R-kioskin apuna on ollut myös Designtoimisto Mozo. Mozon toimitusjohtajan Olli Kähkösen mukaan ”uusi myymälädesign luo positiivisen ostoympäristön ja yhdistää optimaalisella tavalla R-kioskin ja sen edustamien brändien vahvuudet”.
Hymyilevä 100-vuotias
Suunnittelin visuaalisen ilmeen osaksi mittavaa uudistusta, jossa koko suomalaisen kioskikaupan suunta määritetään uudestaan – samalla kunnioittaen 100-vuotiaan R-kioskin historiaa. Sininen ja keltainen ovat siis jatkossakin R-kioskin ilmeen tutut tunnusvärit, mutta sen muotokieli viestii modernista ja jatkuvasti kehittyvästä toimijasta.
Suunnittelemiani elementtejä
- Ulko- ja sisäilme
- Valotaulut
- Ikkunateippaukset
- Mainosmateriaalit
”Iloisempi, moderni, toimivakin jopa, Houkuttelee ja uskoisin vahvasti asioivani, jopa vanhaakin parempi!”
– Palautetta visuaalisen ilmeen kuluttajatutkimuksesta