Pääministeriltä tarvittaisiin vessan siivoamisen sijaan vetoapua palveluiden ostamisen lisäämiseen

Mitä enemmän käytämme palveluita, sitä paremmin voimme. Palveluiden ostaminen työllistää ja ostaja säästää aikaa itselleen tärkeämpiin asioihin. Tämän viestin vahvistamiseen tarvittaisiin vetoapua myös maan ylimmältä johdolta. Nyt pääministeri toimii päinvastoin korostaessaan siivoamisintoaan.

Pääministeri Sanna Marin kertoi viikonloppuna Iltalehdessä, kuinka hän oli ennen SDP:n puoluekokousta puunannut kotonaan Tampereella vessat. Aiemmin pääministeri on kertonut siivoamisestaan esimerkiksi Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä.

Jos Marin tosiaan sattuu erityisesti pitämään siivoamisesta, toivotan hänelle kaikkea hyvää tämän harrastuksensa parissa. Mielestäni hän voisi kuitenkin hillitä tästä siivousinnostuksestaan kertomista. Se kun antaa aivan väärän viestin työllisyysongelmien koetteleman maamme kansalaisille.

Parempaa hyvinvointia palveluista

Suomalaisten rahoja makaa laiskana pankkitileillä Suomen pankin mukaan jopa 100 miljardia euroa. Mitä enemmän tästä rahasta saadaan liikkeelle esimerkiksi palveluiden kuluttamisen muodossa, sitä paremmat edellytykset meillä on rakentaa parempaa hyvinvointia.

Siivouksen lisäksi on kymmeniä palveluita, joita me kaikki voisimme omien taloudellisten resurssiemme rajoissa käyttää enemmän. Näitä ovat esimerkiksi ravintolat, suutarit, pesulat, parturit ja kampaamot, autojen renkaiden vaihto ja erilaiset remontit.

Töitä ihmisille joiden edellytykset työllistyä ovat heikommat

Huomionarvoista on sekin, että monet palvelut työllistävät nimenomaan ihmisiä, joilla on vähemmän koulutusta tai muutoin huonommat edellytykset työllistyä. Palvelut tarjoavat työmahdollisuuksia esimerkiksi maahanmuuttajille. Tällaisten ihmisten työllistäminen olisi valtavan hyödyllistä sekä heidän itsensä että meidän kaikkien hyvinvoinnin kannalta.

Vetoapua palveluiden käyttämiseen Marinilta ja muilta päättäjiltä

Kansallinen eetoksemme on tupannut olemaan jopa palveluvastainen. Itse pitää tehdä että tulee hyvä. Tämä kuitenkin ajaa ihmiset tuhlaamaan aikaa, jonka voisi käyttää oman hyvinvoinnin kannalta tärkeämpiin asioihin, kuten vaikkapa liikkumiseen tai ajanviettoon perheen kanssa.

Samalla positiiviset työllisyysvaikutukset jäävät saamatta. Ammattilainen myös monessa tapauksessa tekisi työn nopeammin ja laadukkaammin. Ympäristönkin kannalta kulutuksen ohjaaminen tavaroista palveluihin on hyvä vaihtoehto.

Me olemme Ida Framissa keskittyneet nimenomaan palveluiden markkinointiin. Se on meistä erityisen mielenkiintoista ja olemme siinä pirun hyviä. Vetoapu kotimaisten palveluiden käyttämiseen olisi kuitenkin tarpeen myös maamme ylimmältä johdolta.

Lämmöllä, Laaksonen
Kirjoittaja on Palveluiden markkinoinnin toimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

Ida Fram on Suomen ensimmäinen palveluiden markkinoinnin toimisto. Autamme markkinoinnin keinoja käyttämällä suomalaisia palvelualan yrityksiä kasvamaan. Lue lisää toimintatavastamme tai tutustu töihimme.