Miten Risellasta tuli jälleen Suomen suosituin riisi

Pyyhimme pölyt Risellan brändistä ja toimme samalla legendaarisen jinglen takaisin. Laulu jäi kuluttajien mieliin ja ostoskoriin nousi jälleen Risellaa. Iloksemme Suomen suosituin riisi on taas Risella!

Ikoninen riisimerkki kääntyi Idan puoleen brändin vaihdettua edustajaa Suomessa syksyllä 2015. Myynti laahasi tavoitteista ja vaikka kuluttajat yhä tunsivat Risellan, se miellettiin vähän pölyttyneeksi brändiksi, joka yhdistettiin lähinnä riisipuuroon. Ida to the rescue!

Uudistuminen perinteitä hylkäämättä

Yhteistyömme alkoi Risellan markkinoinnin strategian mylläämisellä. ’Perinteinen’ ja ’suomalainen’ ovat vahvoja Risellaan yhdistettäviä mielikuvia, emmekä missään tapauksessa halunneet hukata perimäämme. Pieni pölyjen pyyhkiminen oli kuitenkin tarpeen, ja Risellan valikoimaan tuotiin lisää terveellisiä, tämän päivän kuluttajia kiinnostavia tuotteita.

Luovia ratkaisuja suunnitellessamme tulimme nopeasti siihen tulokseen, että legendaarista, alun perin Pepe Willbergin esittämää mainosjingleä ei voida ohittaa. Kuluttajat muistavat yhä ’Suomen suosituin riisi on Risella’ -rallatuksen. Tuodaan se takaisin.

Suurin panostuksemme menikin musiikin uudelleen sovitukseen. Teimme jinglestä useita eri versioita akustisesta intialaiseen ja moderniin pop-sovitukseen. Mediamielessä valitsimme kanavia, joissa ääni on merkittävässä roolissa.

Kaikki irti rajallisesta budjetista

Käytimme rajallista budjettiamme niin, että maksimoimme myös toistot. Tämä tarkoitti sarjaa lyhyitä tv-spotteja sekä kanavayhteistyötä, ja biisivetoisia radiospotteja. Pistimme samalla uusiksi Risellan verkkosivuston, myymälämateriaalit ja pakkaukset.

Uusi markkinointistrategia on osoittautunut menestykseksi. Risellan myynti kasvoi 9 prosenttia vuonna 2016, ja menestys on näkynyt myös kuluttajatutkimuksissa. Markkinatutkimusyhtiö Nielsenin raportissa Risella oli riisimarkkinan suosituin brändi. Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa Risella oli arvostetuin brändi riisi- ja pastakategoriassa.

Laulun sanoista tuli vuosikymmenten jälkeen totta. Suomen suosituin riisi ON Risella!

  • +9% myynnin kasvu
  • Verkkosivuston kävijämäärä +870% (maaliskuu 2016 vs. maaliskuu 2017)
  • Riisimarkkinan suosituin brändi
  • Arvostetuin brändi riisi- ja pastakategoriassa

 

Risella ja Ida Fram

Ida on Risellan markkinoinnin kumppani Suomessa. Yhteistyö käynnistyi syksyllä 2016 ja pitää sisällään monipuolisesti markkinoinnin strategisen ja luovan suunnittelun ja toteutuksen.

Lue myös nämä kasvucaset

Markkinoinnin strategian muutoksella 10% lisää vauhtia mökkibisnekseen »

Laiturikauppa liplatti Idan luotsaamana 11% kasvuun »

Leipää, liikuntaa & 30% lisää myyntiä »

Kuinka Suomen ensimmäisen Business Parkin vuokrausaste nousi 20 prosenttiyksikköä? »

Näin kasvatimme Diakin hakijamäärää 30% »

Tavataanko?

Haluatko kuulla lisää yhteistyöstäni Risellan kanssa tai keskustella päivittäistavarakaupan markkinoinnin tekemisestä kanssamme? Ole hyvä ja ota yhteyttä:

Panu Laaksonen
CEO
panu.laaksonen@idafram.fi
+358 40 517 79 31

Tilaa myös uutiskirjeeni ja saat kerran kuukaudessa sähköpostiisi tuoreimmat blogitekstimme ja case-esittelymme.

Tilaa uutiskirjeeni »